۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۵۹۳۹۹۸
پژوهشگر مسائل سیاسی:

در صورت شفاف‌سازی مالی دورزدن تحریم‌ها غیرممکن می‌شود

در صورت شفاف‌سازی مالی دورزدن تحریم‌ها غیرممکن می‌شود
حجت الاسلام حسینی با اشاره به سازوکار کنوانسیون پالرمو گفت: در صورت شفاف‌سازی، دورزدن تحریم‌ها غیرممکن خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسن حسینی کارشناس و پژوهشگر مسائل سیاسی در نشست بررسی کنوانسیون پالرمو که امروز در سالن جلسات حوزه نیوز برگزار شد، با بیان این که تأکید پالرمو بر مسأله پولشویی و تأکید ما بر دور زدن تحریم‌های مالی است، اظهار داشت: یکی از مهمترین استدلال‌های موافقان FATF عدم تعامل بانک‌های بین المللی با ما است، در حالی که دلیل عدم تعامل این بانک‌ها با ما را برای جامعه توضیح نمی‌دهند.

کارشناس و پژوهشگر سیاسی حوزوی ادامه داد: آمریکا بعد از برجام، همچنان 200 فرد و نهاد ایرانی را تحت تحریم باقی گذاشته است.

وی با بیان این که از سال 92 تا 94 هیچ اشاره‌ای به FATF نشده است، خاطرنشان کرد: در صورت تعامل بانک‌های خصوصی جهان با بانک‌ها و نهادهای مورد تحریم در ایران از سوی آمریکا مورد تحریم واقع می‌شدند، از این رو برای مشخص شدن سازوکار تعامل نیاز به شفاف سازی در این زمینه وجود دارد.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: بنابراین علت اصلی اصرار بانک های بین المللی برای شفاف سازی در جهت اثبات این مسأله است که با نهادهای تحریمی داخل کشور تعاملی ندارند.

این پژوهشگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مسؤولان وزرات خارجه ایران قبل از تصویب برجام دائما عنوان می‌کردند که در صورت خارج شدن آمریکا از این معاهده، هیچ کشور اروپایی تحریم‌ها را اجرا نخواهد کرد، در حالی که بعد از خارج شدن آمریکا از برجام، این قضیه برعکس شد.

وی هنر شهید احمدی روشن را دور زدن تحریم‌ها دانست و بیان کرد: شهید احمدی روشن برخی از قطعاتی را که تنها در اختیار آمریکا یا دیگر کشورهای استکباری قرار داشت، با ایجاد شرکت‌های صوری و به صورت غیرمستقیم خریداری کرده و به دست می‌آورد.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به تحریم‌های کاتسا، گفت: این تحریم ها سیاه‌چاله های تحریم هستند و آمریکا به دلیل عدم شفافیت در تراکنش‌های مالی داخل ایران، قادر به اثبات روابط بانک اروپایی با بانک‌های داخلی نبوده و به همین جهت به دنبال تصویب FATF در ایران هستند.

وی با تأکید بر این که امروز به خاطر شفاف نبودن وضعیت مالی ایران، تحریم‌ها را می‌توان دور زد، گفت: در صورت شفاف‌سازی، این دورزدن‌ها غیرممکن خواهد شد.

این پژوهشگر مسائل سیاسی در پایان افزود: ما نباید فعالیت‌های سپاه پاسداران را فقط محدود به بحث‌های نظامی بدانیم، چراکه بسیاری از فعالیت‌های ساختاری و بهبود وضعیت معیشتی جامعه توسط سپاه حاصل می‌شود./876/پ202/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
مهدی شاهی
ارسال نظرات