۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۵۹۳۹۳۱
با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین تقوی؛

مراسم نکوداشت آیت الله هاشمی شاهرودی برگزار شد

مراسم نکوداشت آیت الله هاشمی شاهرودی برگزار شد
مراسم نکوداشت مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین تقوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی در مراسم نکوداشت آیت الله محمود هاشمی شاهرودی که شامگاه امروز چهارشنبه در مسجد نور تهران برگزار شد با بیان اینکه شرکت در این‌گونه مجالس افزون بر ایجاد محبت، خیراتی به همراه دارد، گفت: این جلسه برای شرکت کنندگان به لحاظ تربیتی بسیار مفید است زیرا ما را به یاد مرگ و قیامت می اندازد.

وی با اشاره به آیه 146 سوره آل عمران، ابراز کرد: براساس آیات قرآن کریم تحولات اجتماعی را معمولا مردان اثر گذار بوجود می آورند. افرادی که قبل از ایجاد تحولات، در خود تحول ایجاد کرده اند. این افراد به لحاظ روحی، اخلاقی و اعتقادی به یک قدرت و همتی رسیده اند که می توانند با نیرویی که در خود ذخیره کرده اند جمعیتی را هدایت کرده و تحولی را ایحاد کنند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: رهبران مهم تاریخ و افرادی که در صحنه اجتماع دگرگونی ایحاد کرده اند ابتدا در خود این کار را محقق کرده و سپس خواستار تحول در دیگران شده اند. هر انسانی که در جامعه توانسته موثر باشد و تحول ایجاد کند ابتدا خود متحول شده است و سپس دیگران را به آن نقطه مطلوب رسانده است.

وی ادامه داد: رهبران الهی این‌گونه بوده اند. پیامبر اکرم(ص) نیز در چهل سالگی مبعوث شدند و با همه خودسازی ها و نیایش هایی که داشتند توانستند سرمایه اجتماعی عظیمی را کسب کنند. مردم ایشان را به هنوان امین می شناختند، حضرت با این سرمایه پس از چهل سال به صحنه آمده و آن تحول عظیم را بوجود آوردند. اما هر رهبری نیاز به بازوان و یاروانی دارد و آن یاوران نیز همان افرادی هستند که پشت سر رهبری حرکت کرده و رهبر را کمک می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی در ادامه اظهار داشت: به طور مثال حضرت موسی(ع)، برادر و اندکی از بنی اسرائیل را به همراه خود دارد اما وقتی به سمت فرعون می رود قرآن اشاره دارد که یک یاور باید به همراه خود داشته باشد، حضرت عیسی(ع) همراه خود حواریون را داشت، و پیامبر اکرم(ص) نیز اصحاب و یارانی مانند امیرمومنان(ع) و از زنان شخصی مانند خدیجه کبری(س) را دارد و همچنین مهاجرین و انصار، اینان رهبر خود را حمایت کردند. یک ضربت امیرمومنان(ع) اجر و ثوابش به اندازه عبادت ثقلین است، اینها چنین نقشی در حمایت از رهبر داشته اند و در خطرات ایستادگی می کنند.

وی گفت: رهبری که برای همه اسوه است اصحاب خاصش مسؤولیت حمایت از رهبری را دارند. در روایات داریم در زمان ظهور امام زمان(عج) 313 نفر همراه ایشان هستند. این همراهان که مسؤولیت سنگینی بر عهد دارند جایگاه والایی دارند. رهبر هر نهضت و پیشوای هر امتی اگر یار مخلص نداشته باشد کار به نتیجه نخواهد رسید. دیده شده شخصیت هایی بوده اند که چون همراهی نداشتند به توفیقی دست نیافته اند. چرا امام مجتبی(ع) در آن جریان بزرگ سرنوشت ساز مجبور به صلح می شود؟ زیرا همراه و یاوری ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: نهضت اسلامی ایران یک نهضت ویژه و بی بدیل است، رهبری این نهضت یارانی داشته است، همانطور که پیامبران یاورانی داشته اند. این یاران ویژگی های بزرگی داشته و سختی ها آنان را از میدان بیرون نمی کند. بر مومن هر چه راه سخت تر باشد قوی تر می شود، مومن از صخره محکم تر است. فرد مومن در گرفتاری ها مقاومتش بیشتر می شود و میدان را ترک نمی کند. مانند کوه ایستادگی می کند. انسان مومن دارای چنین ثبات قدمی است.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: هر رهبری به ویژه انبیاء چنین یارانی داشته اند، این افراد یاوران رهبر جامعه بوده اند. زمانی که عمربن عبدود مبارز می طلبد علی(ع) وارد عرصه می شود. پیشرفت هر نهضتی مدیون تلاس های یاوران رهبران جامعه است. امیرمومنان(ع) می فرمایند اگر من 40 نفر یاور مخلص داشتم حقوق خود را می گرفتم. این یاوران تربیت شده مکتب رهبر جامعه هستند، آنان ساخته شده و مقاوم می باشند، بنابراین مقابل تمام توطئه ها ایستادگی می کنند. در نهضت ایران اسلامی خانواده های شهدا و شهدا ایستادگی کردند.

وی با بیان اینکه تمام پیروزی ها و دستاوردهایی که امروز داریم به دلیل مجاهدت شهیدان و مقاومت خانواده آنان است، بیان کرد: آیت الله هاشمی شاهرودی دارای ویژگی های مهمی بودند، او از شاگردان و دارای مکتب شهید آیت الله صدر بود. وی از جمله شخصیت های علمی برجسته در حوزه علمیه نجف بود. او یک استاد برجسته حوزه علمیه بود که در مکتب این فقیه طلاب رشیدی تربیت شدند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با بیان اینکه حضور همیشه در صحنه چه در عراق و ایران از جمله ویژگی برجسته آیت الله هاشمی شاهرودی بود، گفت: او یک عالم دردمند بود که همزمان با پیشرفت علمی خود در صحنه های موثر حاضر شده و تاثیرگذار بود، وی در حقیقت یک مجاهد واقعی در راه خدا بود. او در خدمت امام راحل و پس از امام پشت سر رهبری ایستاده و به ایشان عشق و علاقه داشت. او به عنوان یک بازوی قدرتمند در خدمت رهبر و جامعه بود.

وی افزود: آیت الله شاهرودی می توانست فقط به تدریس پرداخته و به جامعه کاری نداشته باشد اما به امت اسلامی و جهان اسلام فکر می کرد. برگزاری این نکوداشت از سوی مجمع تقریب مذاهب به دلیل اندیشه تقریبی آیت الله شاهرودی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با اشاره به خدمات آیت الله شاهرودی، گفت: ریاست قوه قضاییه و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان و نماینده خبرگان رهبری ازجمله مسؤولیت های او بوده است. وی خدمات بزرگی را به نظام اسلامی ارائه کرد. او در ابتدای انقلاب و در ادامه آن نقش مهم و موثری داشته است./816/202/ب1

ارسال نظرات