۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۵۹۳۹۲۴

سفر شیخ الازهر بدون اجازه رییس جمهور مصر ممنوع شد

سفر شیخ الازهر بدون اجازه رییس جمهور مصر ممنوع شد
در اقدامی بی‌سابقه عبدالفتاح السیسی سفرهای تبلیغی و دینی شیخ الازهر را به کسب اجازه از رییس جمهور مشروط کرد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر در اقدامی بی‌سابقه سفرهای رسمی شیخ الازهر و نیز مقامات ارشد این کشور بدون کسب اجازه از رییس جمهور را ممنوع کرد.

مطابق با فرمان السیسی، نخست وزیر، معاونان وی، وزرای دفاع، کشور، خارجه، دادگستری، مسؤولان دستگاه‌های نظامی و امنیتی و نیز شیخ الازهر باید برای سفرهای خود از رییس جمهور کسب اجازه کنند.

با آنکه الازهر مصر مطابق با قانون اساسی این کشور، «هیأتی اسلامی، علمی و مستقل است که مرجع اساسی در علوم دینی، امور اسلامی و زبان عربی به شمار رفته و هیچگونه وابستگی به حاکمیت ندارد» اما مطابق با فرمان عبدالفتاح السیسی سفرهای شیخ الازهر نیز نیازمند کسب اجازه از رییس جمهوری است.

انتشار این خبر موجی از انتقادات را در میان فعالان شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته و آنان این اقدام را سیطره مطلق رییس جمهور بر حکومت و هیأت‌های مستقل به ویژه منصب شیخ الازهر دانسته‌اند.

در 5 سال اخیر میان احمد طیب شیخ الازهر و عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر نزاع‌های مختلفی در گرفته است تا آنجا که السیسی در یکی از برنامه‌های زنده تلویزیونی خطاب به شیخ الازهر گفت: «ما را خسته کردی ای امام!»/981/ب902/ف

 

محمد رایجی
ارسال نظرات