۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۵۹۳۸۴۶
در گفت وگو با آیت الله غروی بررسی شد؛

نگاهی به خدمات متقابل حوزه و حاکمیت

نگاهی به خدمات متقابل حوزه و حاکمیت
عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه خدمات متقابل حوزه و حاکمیت نسبت به هم غیر قابل اغماض است، گفت: بدون اغراق حوزه نسبت به نظام خدمات بیشتری داشته است.

آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ به تشریح خدمات متقابل حوزه و حاکمیت پرداخت و اظهار داشت: نظام اسلامی در ارتباط با تقویت حوزه نقش مهمی داشت.

وی تصریح کرد: در حقیقت وجود انقلاب و نظام حوزه را از یک انزاوایی در آورد و ضرورت افراد و اشخاص برای ورود به حوزه بیشتر شد و در همین رابطه حتی یک تحولی در دیدگاه های خانواده ها نیز پدید آمد یعنی خانواده هایی یا برخی از اعضای آنها یا خود نوجوانان و جوانان که در گذشته اشتیاقی به روحانی شدن نداشتند مشتاق شدند.

آیت الله غروی بیان داشت: یاد داریم قبل از انقلاب بسیاری از دوستان خودمان امیدی نداشتیم که طلبه شوند اما در این مسیر و صنف قرار گرفتند؛ در چند سال اخیر همچنین کارهای خوبی از سوی نظام برای حوزه صورت گرفته که از جمله آنها می توانیم به تقویت ساختمان های حوزوی اشاره کنیم که انصافا کمک های خوبی کرده است که این کمک به ویژه در شهرستان ها محسوس است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امروز نیز نظام اسلامی در خدمت به حوزه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است، گفت: کارهای اجرایی گسترده در حوزه خیلی از اوقات با همین کمک ها سامان می گیرد، هرچند تأمین زندگی طلاب و اساتید از شهریه مراجع است ولی اجرائیات حوزه با وجود گستردگی 500 مدرسه در سطح کشور نیاز به کمک از دولت و نظام اسلامی دارد.

وی تأکید کرد: مسأله بعدی این است که از جانب نظام اسلامی این امکان فراهم شده که برخی از دانش آموختگان حوزه نقش خودشان را در امور مربوط به روحانیت ایفا کنند و این خدمت از سوی نظام خواسته و ناخواسته به حوزه رسیده است ولی اگر از آن طرف نیز توجه کنیم حوزه هم کمک های بسیار شایانی به نظام داشته است که به نظر می رسد این کمک ها مغفول عنه واقع شده است.

آیت الله غروی ابراز داشت: آماده سازی دانش آموختگان حوزوی که هزینه های زیادی برای آنها شده است برای خدمت در حوزه های مختلف کشور از جمله این خدمات است که می توانیم در این باره به قضاوت اشاره کنیم که اکثر قضات ما از دانش آموخنگان حوزوی هستند و از این طریق جذب شده اند، یعنی حوزه روی چنین افرادی سرمایه گذاری کرده که بتوانند به نظام خدمت کنند.

وی با بیان این که حضور و نقش روحانیت در ادارات و وزارتخانه ها نیز مورد غفلت قرار گرفته است، خاطرنشان کرد:  روحانیت همواره نقش تبلیغی و اخلاقی و ارشادی خود را ایفا می کنند و در کل پشتیبان نظام هستند و در عین حال توجه دارند که چیزهایی که نظام را تهدید می کند را روشنگری کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه یادآور شد: در همه نهادهای انقلابی و غیر انقلابی حضور روحانیت چشم گیر است همچنان که می بینیم در نیروهای نظامی و دانشگاهی خدمات بسیار زیادی از سوی حوزه در کل کشور صورت گرفته که اگر نبودند معلوم نبود نظام چه وضعیتی پیدا می کرد.

وی ابراز داشت: کارهای یک نظام صرفا با دستور العمل پیش نمی رود، امروز اگر کارمندان لایق و اخلاقی داریم که اهل کار و تلاش هستند این روحیه را همین طور به راحتی کسب نکرده اند؛ منش و شخصیت این ها از سوی روحانیت تکمیل و ساخته شده است.

آیت الله غروی تصریح کرد: غیر از این جهت حوزه ها و مبلغان به مناسبت های مختلف نقش ارشادی خود را در زمینه های اخلاقی و سلامت و بهداشت اخلاقی اجتماعی ایفا کرده اند به عبارت دیگر اگر از افراد متدین کارهای نادرستی سر بزند روحانیت سریع به صحنه می آید؛ این نقش مهمی است که روحانیت تلاش می کند که مردم را از دور از بزهکاری ها نگاه دارند و بهداشت و سلامت اخلاقی و اجتماعی را پدید بیاورند تا جوانان سالم بمانند.

وی با بیان این که رجوع به دادگاه ها در بین خانواده ها متدین به واسطه ارشادات روحانیت کمتر از دیگران است، گفت: نقش دیگر روحانیون دفاع از انقلاب و نظام بوده است و بالاتر از همه این ها، روحانیت همواره مسائل نظام را رصد می کند و در جای لازم انتقاد می کند که وظیفه آنها همین است یعنی در عین حالی که باید حافظ و مدافع انقلاب و نظام باشند اگر مسؤولانی کج روی داشته باشند از راه درست هشدا می دهند تا در مسیر صحیح قرار بگیرند.

وی تأکید کرد: گاهی اوقات فعالیت های ارشاد و اخلاقی از سوی برخی از نهادهای روحانیت صورت می گیرد و گاهی اوقات حوزه با صدور نامه های سرگشاده و غیر سرگشاده در راه اصلاح کج روی ها گام برمی دارد و همچنین این حوزه است که مسائل و مشکلات حقوقی و شرعی نظام و سؤالاتی که در این باره عرضه به حوزه شده را جواب می دهد.

آیت الله غروی با بیان این که بالاخره یک تعامل و یک کمکی هم حوزه نسبت به نظام اسلامی و برعکس نظام اسلامی نسبت به حوزه وجود دارد، گفت: اعتقاد شخصی من این است که بدون اغراق خدمات حوزه به نظام به مراتب بیشتر از خدمات نظام اسلامی به حوزه بوده است، چون علت محدثه نظام اسلامی حوزه ها بودند و علت مبقیه آن هم حوزه است و حوزه در مقابل هرچه نظام و انقلاب را تهدید می کند به میدان می آید./1330/ت301/ج

ارسال نظرات