۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۵۹۳۸۳۷
حجت الاسلام علوی تهرانی:

استجابت دعا در گرو اطاعت انسان از دستورات الهی است

استجابت دعا در گرو اطاعت انسان از دستورات الهی است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ربا مانع استجابت دعا می شود، گفت: استجابت دعا در گرو اطاعت انسان از دستورات الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در هیات حاج مسلم هادیان گفت: برخی ابتلائات مانع اجابت دعا می شود.

وی با استناد به روایتی از پیامبر اسلام، ادامه داد: حضرت فرمودند: قلوب انسان به دلیل ده خصلت اگر بمیرد دعایش مستجاب نمی شود؛ برخی انسان ها مدعی دشمنی با شیطان را دارند اما مبنای زندگی آنان براساس خواسته و منویات ابلیس بنا شده است؛ بنابراین دعای چنین انسانی مستجاب نمی شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه انسان باید تسلیم خواسته خداوند باشد تا دعایش مستجاب شود، ابراز کرد: افراد بسیاری خداوند را می شناسند اما از دستورات الهی تبعیت نمی کنند، برای مثال کسانی که در جامعه اسلامی اهل ربا هستند دعایشان هرگز مستجاب نمی شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان به هر میزان به احکام الهی عمل کند به همان مقدار دستورات خداوند را انجام داده است. اگر انسان نقص و یا کمبودی در جامعه اسلامی مشاهده می کند نباید آن نقایص را به پای دین بنویسد و از دستورات الهی تبعیت نکند.

وی با اشاره به اینکه برخی قرآن را تلاوت می کنند اما به آیات آن عمل نمی کنند، گفت: متاسفانه در جامعه کنونی بیشترین مصرف قرآن کریم برای استخاره گرفتن، یا بر سر سفره عقد و یا در مجالس ختم است در حالی که آیت قرآن کریم باید در ابعاد مختلف زندگی انسان ساری و جاری باشد و به دستورات آن عمل شود تا دعای انسان در محضر خداوند مستجاب شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی بی توجهی به خاندان عصمت و طهارت را از دیگر موانع استجابت دعا دانست و گفت: برخی ادعای محبت پیامبر اسلام را دارند اما نسبت به فرزندان ایشان بی توجه هستند و خداوند این امر را دوست ندارد. همچنین برخی دین را برای دنیا می خواهند از این رو اگر به دنیای خود نرسند دین را کنار می گذارند.

وی ادامه داد: انسان نباید ادعای شیعه بودن داشته باشد تا زمانی که در عمل، شیعه بودن خود را به اثبات برساند. انسان باید زاویه خود را با دنیا مشخص کند و خود را در هر لحظه آماده مرگ ببیند.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: انسان در همه حال باید از دستورات الهی تبعیت کند در این صورت است که خداوند نیز استجابت دعای او را تضمین می کند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات