۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۹۳۸۲۱
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

تجسم اعمال انسان در قیامت حتمی است

تجسم اعمال انسان در قیامت حتمی است
دبیر جامعه روحانیت کاشان تجسم اعمال انسان را در قیامت حتمی دانست و گفت: خداوند در قیامت اعمال انسان را می‌آورد و انسان عمل خود را می‌بیند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل سه شنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در امامزاده ابراهیم فین کاشان برگزار شد در ادامه تفسیر آیه سوم سوره انبیاء، گفت: حسادت یکی از مهمترین موضوعاتی بود که سبب شد برخی از اطراف پیامبران دور شوند.

وی افزود: برخی که خود را برتر از همه می‌دانستند و هیچکس را به غیر از خودشان قبول نداشتند انتظار داشتند مقام نبوت و پیامبری به آن‌ها داده شود اما چون انتخاب نمی‌شدند با هرکس که به عنوان پیامبر انتخاب می‌شد اعتراض  مي كردند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند خطاب به این گروه می‌فرماید، ‹‹اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ›› من بهتر از همه می‌دانم رسالت خود را به چه کسی داده و او را به عنوان رسول خود انتخاب کنم، بنابراین نباید وارد مباحث انتخاب پیامبر شد چرا که منصب پیامبری منصبی است که از سوی خدا به انسان داده می‌شود.

وی افزود: خداوند همانگونه که کمک می‌کند تا یکی به عنوان پیامبر انتخاب شود از این رو در مورد انبیا خداوند اراده کرده یک نفر پیامبر باشد و وظیفه ما نیز اطاعت از پیامبر خدا است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند در آیه چهارم سوره مبارکه انبیاء می‌فرماید، ‹‹قَالَ رَبِّی یَعْلَمُ الْقَوْلَ فِی السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ›› پیامبر در پاسخ به گروهی که او را جادوگر خطاب کردند خداوند را به زیبا معرفی کرده است ومی فرماید، ‹‹یَعْلَمُ الْقَوْلَ فِی السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ›› خداوند هر حرفی که زده شود چه در آسمان و چه در زمین هم می‌شنود و هم از آن آگاه است.

حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: ارتباط این آیه با آیه قبلی این است که در آیه قبلی تصور مي كردند صحبت درگوشی و  مخفیانه را خدا متوجه نمی‌شود، اما در این آیه در پاسخ به آن‌ها می‌فرماید، خداوند اگر حتی در آسمان و یا در زمین هم هر حرفی می‌زنید می‌شنود و از آن آگاه است.

وی افزود: اگر از همه آیات قرآن تنها به آیه چهارم سوره انبیاء عمل شود، مطمئن باشید همه اعمال انسان مورد قبول خداوند خواهد بود، چرا که اگر انسان اعتقاد داشته باشد هر حرفی را که زند خداوند می‌شنود و ازآن آگاه است در مسیر هدایت خواهد بود، از این رو  آیات زیادی در قرآن به آگاهی خداوند بر همه چیز تأکید دارد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: یکی از آیاتی که بر آگاه بودن خداوند بر همه چیز تأکید دارد سوره مبارکه لقمان است که لقمان به فرزند خود وصیت‌های زیادی دارد که یکی از وصیت‌های لقمان به فرزندش این است، ‹‹یَا بُنَیَّ إِنَّهَا إِنْ تَکُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَکُنْ فِی صَخْرَةٍ أَوْ فِی السَّمَاوَاتِ أَوْ فِی الْأَرْضِ یَأْتِ الله›› اگر اعمال خیر و شر تو به اندازه یک دانه خردل آن هم در کوه‌ها و بین صخره‌ها و یا در آسمان‌ها باشد خداوند از آن آگاه است.

وی افزود: خداوند در روز قیامت اعمال انسان را می‌آورد و انسان عمل خود را با چشمان خود می‌بیند و این در حالی است که برخی در فضای مجازی آنچه را نباید بگویند می‌گویند و تصورشان این است که حساب و کتابی وجود ندارد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند هنگام نزول قرآن که هواپیما و فضاپیما وجود نداشت در این آیه پیش بینی امروز را کرده است که اگر انسان هر حرفی را حتي اگر در آسمان‌ها هم بزند می‌شنود، از این رو آیات قرآن دلالت بر این دارد که در برخی از کرات آسمانی یا حیات وجود دارد و یا وجود خواهد داشت.

وی افزود: در این آیات یک نوع اعجاز علمی وجود دارد که خداوند از آینده بشر که به آسمان‌ها دست پیدا خواهد کرد خبر می‌دهد، در سوره مبارکه الرحمن می‌فرماید، ‹‹یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالإنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ فَانْفُذُوا›› جن و انسان اگر می‌توانید از لایه‌های آسمان و لایه‌های زمین گذر کنید، اما اگر می‌خواهید عبور کنید باید خیلی قوی باشید و برای بالا رفتن در آسمان‌ها و زمین نیاز به ابزار‌ها و امکانات زیادی دارید.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: اگر انسان تنها به یک آیه از قرآن آن هم آیه چهارم سوره انبیاء توجه داشته باشد که هر حرف و عمل او در منظر خدا است، از ارتکاب به گناهان خودداری خواهد کرد./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات