۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۵۹۳۸۰۵
سر مقاله؛

آمریکا همه دنیا نیست

آمریکا همه دنیا نیست
چه ترامپ در کاخ سفید باشد و چه هم‌حزبی‌های «جان‌کری»؛ و چه آنکه اروپا به عهد خود وفا کند و چه نکند؛ ما باید نگاه‌مان به داخل باشد.
به گزارش خبرگزاری رسا، وزیر امورخارجه ایران گفته است که ما امیدی به اختلافات داخلی آمریکا نبسته‌ایم؛ یعنی برای حل مشکلات‌مان دنبال آن نیستیم که در آمریکا با یکدیگر اختلاف پیدا کنند تا مشکل ما حل بشود.
 
هرچند این یک موضع اصولی، منطقی و قابل تقدیر از رییس دستگاه دیپلماسی است؛ اما رفتار‌های پیشین خلاف این رویکرد را اثبات می‌کند که نمونه آن دیدار‌های محرمانه جناب وزیر با «کری»، وزیر امورخارجه اسبق آمریکاست؛ دیدار‌هایی که در شهریور‌ماه خبری شد.
 
دیدار‌هایی که از آن با عنوان‌های بی‌سابقه، غیرقانونی و غیر‌ضروری یاد می‌شود. شاه‌بیت این دیدار‌ها پیشنهاد «کری» به ظریف بود: «صبر کنید تا دولت ترامپ به پایان برسد.»
 
توصیه‌ای که با مطرح شدن احتمال برکناری ترامپ به نقطه‌امید تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و دولت تبدیل شد و همین دلخوشی‌هاست که موجب انفعال دستگاه دیپلماسی در برابر طرف‌های برجامی شده و همچنان در تونل یک‌طرفه آن باقی مانده است و سعی می‌کند با وعده‌های خیالی اروپا و رؤیای تغییر در آمریکا روز‌های تنهایی در برجام را سپری کند.
 
اما همچنان‌که آقای ظریف خود بر آن تأکید کرده؛ چه ترامپ در کاخ سفید باشد و چه هم‌حزبی‌های «جان‌کری»؛ و چه آنکه اروپا به عهد خود وفا کند و چه نکند؛ ما باید نگاه‌مان به داخل باشد و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و دیپلماسی همه‌جانبه منافع خود را پیگیری کنیم.
 
جناب وزیر به‌خوبی در سخنان اخیر خود تأکید کرده است که: «نگاه غرب‌ستیز و غرب‌شیفته در یک چیز مشترک‌اند و آن این است که غرب یا آمریکا را همه دنیا می‌دانند.» /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: صبح نو
ارسال نظرات