۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۵۹۳۷۰۶
رییس انجمن سواد رسانه دفتر تبلیغات تبیین کرد؛

مؤلفه اساسی آموزش سواد رسانه

مؤلفه اساسی آموزش سواد رسانه
اسماعیلی گفت: رویکرد ساختار گرا به دنبال تحلیل متن بالاتر از جمله است و رویکرد انتقادی به دنبال زبان در بافت وسیعتر فرهنگی و اجتماعی است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، سلسله نشست‌های سواد رسانه با موضوع بررسی روش های تحلیل پیام های ارتباطی با حضور رفیع الدین اسماعیلی در نگارستان اشراق برگزار شد. او با اشاره به اهمیت جایگاه آموزش سواد رسانه گفت: کسب سواد رسانه‌ای بیشتر به شما دیدی شفاف‌تر می‌دهد تا مرز میان دنیای واقعی و دنیای ساخته شده به دست رسانه‌ها را تشخیص دهد.

وی به مولفه‌های اساسی سواد رسانه پرداخت و اظهار داشت: جایگاه شخصی، ساختارهای دانش و مهارت‌ها مهمترین مولفه‌های اساسی سواد رسانه هستند.

کارشناس رسانه عمق بخشیدن به اندیشه‌ها را جزء مهم‌ترین کارها در سواد رسانه دانست و عنوان کرد: هر چقدر دانش انسان بیشتر باشد، نگاه جامع‌تری به مسائل پیدا می‌کند و در نتیجه پیام‌ها را دقیق‌تر تحلیل می‌کند.

 وی ساختارهای دانش را در پنج حوزه تقسیم کرد و توضیح داد: اثرهای رسانه‌ای، محتوای رسانه‌ای، صنایع رسانه‌ای، جهان واقعی و خویشتن به عنوان ساختارهای دانش به حساب می‌آیند.

رئیس انجمن سواد رسانه مهارت‌ها را نیز به شش بخش تقسیم کرد و ادامه داد: تجزیه و تحلیل، ارزیابی، طبقه‌بندی، استقرا، استنتاج و ترکیب مهارت‌های سواد رسانه هستند و باید نسبت به آنها بی توجه نبود.

وی افزود: روش‌‌شناسی فرهنگ و جامعه برای رسیدن به نظریه رسانه از سه طریق صورت می‌گیرد، ابتدا روش‌های کمی و رویکرد اثباتی است، نوع دوم روش‌های کیفی و رویکرد هرمنوتیک می‌باشد و نهایتا روش‌های کیفی با رویکرد انتقادی است.

اسماعیلی در پایان درباره مدل نشانه‌شناسی گفت: رویکرد ساختار گرا به دنبال تحلیل متن بالاتر از جمله است، رویکرد نقش‌گرا تحلیل متن در بافت می‌باشد و نهایتا رویکرد انتقادی و نشانه‌شناسی اجتماعی به دنبال زبان در بافت وسیعتر فرهنگی و اجتماعی است. /882/پ203/س

ارسال نظرات