۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۵۹۳۶۳۵
روزنامه لبنانی:

نشست ضدایرانی ورشو ضعیف‌تر از نمونه‌های مشابه خواهد بود

نشست ضدایرانی ورشو ضعیف‌تر از نمونه‌های مشابه خواهد بود
یک روزنامه لبنانی نوشت: آمریکا می‌خواهد در نشست ضدایرانی ورشو، یاد نشست 1996 شرم‌الشیخ را زنده کند اما این نشست از اجلاس‌های مشابهش ضعیف‌تر است.

به گزارش خبرگزاری رسا، «ناصر قندیل»، سردبیر روزنامه لبنانی «البناء» در یادداشتی برای این روزنامه با عنوان «پیمان جدید ورشو... اما علیه ایران» تاکید کرد،  آمریکا یک بار دیگر اما این بار در موقعیتی ضعیف‌تر به تجربه شکست خورده ائتلاف‌سازی علیه ایران روی آورده است.

در مقدمه این یادداشت آمده است: این روزها وزیر امور خارجه آمریکا می‌خواهد با استفاده از نام ورشو، تصویر پیمان ورشو در ایام اتحاد جماهیر شوروی سابق را زنده کند آن هم، با اعلام ائتلافی به منظور مقابله با ایران از همان شهر ورشو پایتخت لهستان و با همین نام «پیمان ورشو» و از همین رو در سفر خود  به منطقه دعوت به برگزاری چنین نشستی در نیمه ماه آتی میلادی کرده است.

نویسنده افزود: پامپئو در سفر دوره‌ای به منطقه، کل حرفش از عزم و اراده دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای جلوگیری از تبدیل‌شدن یمن و سوریه به لبنان دیگر برای عربستان سعودی و «اسرائیل» بود. او صراحتا از ماموریت اصلی خود از سفر به منطقه حرفی نزد اما به اشاره گفت که باید همه تلاش‌ها در خاورمیانه علیه ایران بسیج شود. او همچنین «عبارت جادویی» «اتحاد سعودی اسرائیلی» را که در سایه نشست ورشو خود را نشان خواهد داد، بر زبان نیاورد.

البناء آورده است: مصر، عربستان، بحرین، امارات و مغرب از جمله کشورهای عربی هستند که برای شرکت در کنفرانس ورشو از طرف آمریکا دعوت شدند و احتمالا از برخی کشورهای آمریکای لاتین هم برای حضور در آن دعوت می‌شود؛ اما باید گفت در مقایسه با کنفرانس دوستان سوریه که آمریکا در سال ۲۰۱۲ آن را برای هماهنگی تلاش‌ها در سرنگون کردن نظام سوریه ساماندهی کرد و شامل همه کشورها اروپایی و اغلب کشورهای عربی بود و البته از اسرائیل به منظور تضمین موفقیت این کنفرانس دعوتی نشده بود و دیگر کشورهای اسلامی نظیر اندونزی، ترکیه و پاکستان هم در آن حضور داشتند، کنفرانس ورشو به نظر ضعیف می‌رسد و کاملا بیانگر کاهش شدت نفوذ آمریکا نه تنها در منطقه بلکه در جهان است.

این روزنامه افزود: همین عدم حضور متحدان اروپایی آمریکا و شرکای بزرگ آن در پیمان ناتو و در رأس آن ترکیه در کنار کشورهای اروپایی خود نشانه ضعف این کنفرانس است چون قرار است تنها کشورهایی که در توانمندی برای ورود به رویارویی تاثیرگذار با ایران در حاشیه قرار دارند در این کنفرانس حاضر باشند و یک وظیفه واحدی را دنبال کنند، اینکه ائتلافی از متحدان عرب واشنگتن در کنار اسرائیل را برای یک ماموریت مشترک تشکیل دهند که نام آن رویارویی با ایران و نیروهای مقاومت است.

نویسنده در ادامه به توئیت اعتراضی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در پی اعلام خبر برگزاری این نشست بین‌المللی به میزبانی آمریکا برای بیان مواضع ضد ایرانی اشاره کرد که نوشته است: «برای یادآوری به میزبانان و میهمانان کنفرانس ضد ایرانی، کسانی که آخرین بار در نشست ضد ایرانی آمریکا شرکت کرده‌اند الان یا مرده‌اند، یا روسیاه شده‌اند یا به حاشیه رانده شده‌اند و ایران از هر زمان دیگری قوی‌تر است. دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را از دامنش پاک کند. ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد و امروز میزبان سیرک ناامیدکننده علیه ایران است».

این روزنامه افزود: ظریف در توییتر خود تصویری از نشست صلح شرم الشیخ در سال ۱۹۹۶ را نیز منتشر کرد، هدف از این نشست که به میزبانی بیل کلینتون رییس جمهور آمریکا در شرم الشیخ مصر برگزار شده بود، تمرکز بر مسائل امنیتی و افزایش تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم بود. در این نشست حسنی مبارک رییس جمهور وقت مصر، یاسر عرفات رییس وقت حکومت خودگردان فلسطین، پطروس غالی، دبیرکل وقت سازمان ملل و شیمون پرز رییس جمهور وقت رژیم صهیونیستی حضور داشتند.

به عقیده قندیل، شاید پامپئو متوجه نشده باشد این برای اولین بار نیست که سلاطین عرب ضد مقاومت در یک کنفرانس با سران رژیم اشغالگر همنشین می‌شوند و شاید هم متوجه نشده که نشست سال ۱۹۹۶ در سطح سران کشورهای شرکت کننده بود در حالی که در کنفرانس ورشو وزرای خارجه عرب قرار است گرد هم جمع شوند علاوه بر اینکه از آن روز تا به امروز، حال و وضع آمریکا و حکام عرب و اسرائیل هم دچار ضعف و افول شده است.

  نویسنده تاکید کرد: همه این‌ها به اندازه کافی است تا پیش‌بینی‌ها درباره شکست کنفرانس ورشو در مقایسه با شکست کنفرانس شرم الشیخ قوت بگیرد و اینکه باید گفت این کنفرانس  اصلا نمی‌تواند حتی بر اساس معامله قرنی که آمریکا به آن تکیه کرده است و با مشارکت فلسطینیانی که عرب های آمریکایی به آنها اعتقاد دارند، برای حل مساله فلسطین گامی جدی بردارد تا منجر به ایجاد تحولی ریشه‌ای در موازنات منطقه شود، بنابراین کنفرانس ورشو همان فرمول‌های سنتی را بر می گرداند و این اعتراف به ناامیدی از موفقیت فرمول‌های جدید  است، چون این فرمول‌ها اهدافی است که نقشه واقعی برای تحقق آن وجود ندارد.

سردبیر البناء در پایان آورده است:  کنفرانس ورشو تمام خواهد شد و نتایج آن بهتر از اجلاس سال ۱۹۹۶ شرم الشیخ یا کنفرانس سال ۲۰۱۲ دوستان سوریه نخواهد بود و البته در سطح شرکت کنندگان هم ضعیف‌تر از آن دو نمونه قبلی است علاوه بر اینکه وضعیت آمریکا و شرکت کنندگان در این کنفرانس هم ضعیف و ناتوان‌تر از قبل است./847/ب101/ف

منبع: فارس
ارسال نظرات