۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۵۹۳۴۸۹
دکتر ولایتی:

می‌توان از مواریث فرهنگی موجود برای چند هدف استفاده کرد

می‌توان از مواریث فرهنگی موجود برای چند هدف استفاده کرد
باید به معماری اسلامی ایرانی در ساختمان‌های دولتی توجه شود و این موضوع در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته کاملا رعایت می‌شود.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، جلسه 239 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی برگزار شد.
 
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه اعضای کمیته به بیان نظرات خود پیرامون عملکرد کمیته فرهنگ و تمدن پرداختند.
 
در ادامه و پس از سخنان اعضاء، دکتر ولایتی گفت: کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسفندماه 1384 تشکیل شد و بیش از 13 سال از دوران فعالیت های این مجموع سپری می گردد.
 
وی در ارتباط با فعالیت های این کمیته افزود: کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تاکنون مصوبات فراوان و مهمی داشته است که گزارش این فعالیت‌ها منعکس گردیده است .
 
در ادامه جلسه گزارش معاون عمرانی وزیر کشور پیرامون طرح الگوی شهرهای اسلامی - ایرانی ارائه شد.
 
پس از ارائه این گزارش، دکتر ولایتی گفت: می‌توان از مواریث فرهنگی موجود در کشورمان برای چند هدف استفاده کرد که گردشگری تنها یکی از این اهداف است.
 
وی افزود: در مورد مقبره محمد بن زکریای رازی در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران اقدامات مناسبی انجام شده است و در موارد دیگر نیز می‌توان از این الگو استفاده کرد.
 
دکتر ایوبی دبیر کمیسیون ملی یونسکو هم طی سخنانی گفت: برای سال 2020 و 2021 ابوریحان بیرونی و عطار نیشابوری برای گنجانیدن نام این مفاخر در فهرست تجلیل سازمان فرهنگی هنری ملل متحد "یونسکو" معرفی شده‌اند که برای این مهم حمایت دو کشور دیگر را هم به دست آورده ایم و خوشبختانه تا کنون 5 کشور از طرح حمایت کرده‌اند.
 
دستور بعدی جلسه، گزارش دانشگاه آزاد اسلامی در مورد تأسیس مرکز مطالعاتی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در این دانشگاه بود که در این گزارش با اشاره به ساختار تشکیلاتی این مؤسسه، برگزاری همایش‌های گرامیداشت مفاخر تمدن اسلام و ایران و تشکیل گروه‌های پژوهشی از مهمترین اهداف این مؤسسه برشمرده شده است.
 
دکتر ولایتی پس از ارائه این گزارش با تأکید بر تأثیر متقابل معماری و شهرسازی بر عقاید و سبک زندگی افراد تاکید کرد: شهر اصفهان نمونه این تأثیر متقابل است که نهاد حکومت، دین، اقتصاد و تعلیم و تربیت در آن عجین شده است و از نظر جانمایی و ابعاد هندسی هم در این الگو تناسب کامل مشاهده می‌شود وباید در این زمینه توجه ویژه داشت.
 
دکتر ایوبی دبیر کمیسیون ملی یونسکو نیز افزود: باید به معماری اسلامی – ایرانی در ساختمان های دولتی توجه شود و این موضوع در بسیاری از کشورهای توسعه یافته کاملا رعایت می‌شود و لذا ساخت‌وسازها نباید شاکله اصلی و شهرها را بر هم بزند.
 
دکتر ایوبی ادامه داد: متأسفانه معماری امروز کشور ما با بسیاری از مختصات و مشخصات معماری ایرانی و اسلامی بی‌توجه است.
 
دبیر کمیسیون ملی یونسکو گفت: باید با در نظر گرفتن مشوق‌ها، معماری به این سمت تمایل پیدا کند./829/د101/س
ارسال نظرات