۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۵۹۳۳۸۷
امام جمعه موقت اصفهان:

برگزیدن غیر الله به عنوان آلهه سبب عزتمندی نیست

برگزیدن غیر الله به عنوان آلهه سبب عزتمندی نیست
آیت الله مهدوی گفت: کفار برای رسیدن به عزت، غیر از الله را به عنوان آلِهه برمی گزینند در صورتی که برگزیدن غیر الله به عنوان آلهه سبب عزتمندی نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: روز قیامت روز تبری جُستن معبودان دروغین از کسانی است که از آن‌ها تبعیت می‌کرده اند.

وی در ادامه تفسیر سوره مریم، آیات هشتاد و یکم و هشتاد و دوم را تلاوت کرد و افزود: مخالفان و کفار غیر از خداوند را به آلهه انتخاب کردند تا به واسطه آن به عزت برسند، قرآن در پاسخ به مسأله می‌فرماید هرگز انتخاب غیر الله به عنوان آلهه، انسان را عزیز نمی‌کند.  

آیت الله مهدوی اظهار کرد: علامه طباطبایی در رابطه با این آیات می‌گویند، کسانی که غیر از خداوند را به عنوان معبود انتخاب می‌کنند در روز قیامت این پیروی و عبادت غلط را انکار می‌کنند و همچنین احتمال دارد معبود‌ها عبادت عابد‌ها را در روز قیامت انکار کنند؛ زمانی که عبادت کنندگان به معبودان دروغین مراجعه می‌کنند تا آن‌ها از دستگیری کنند، آن‌ها به دلیل این که خودشان گرفتار هستند به طور کلی معبود بودن خودشان را انکار می‌کنند.  

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: در آیات مشابه آمده است گاهی متبوعان یعنی کسانی که اله واقع شده تبعیتِ تابعان را انکار می‌کنند و حتی بر علیه آن‌ها اقدام می‌کنند؛ منظور از آلهه در این آیات اشخاص صاحب عقل هستند چرا که بُت‌ها قادر به سخن گویی نیستند.

امام جمعه موقت اصفهان تبیین کرد: عمل کردن به دستور شخص غیر از معبود واقع کردن آن شخص به عنوان آلهه است؛ در روایت آمده است کسی که به سخنان شخص دیگری گوش می‌دهد در حال بندگی کردن او است از این رو باید در انتخاب کسی که پای منبر آن می‌نشینیم دقت نظر داشته باشیم چرا که سخنران ضمن سخنرانی اش دستوراتی می‌دهد و پیروی کردن از او به منزله عبودیت او است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که عزتمندی در فطرت انسان‌ها نهادینه شده است، افزود: همه انسان‌ها فطرتاً دوست دارند عزیز باشند، ولی بهره مندی از این عزت فقط با پیروی از خداوند و چهارده معصوم (ع) برای انسان به دست می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی آمریکا را به عنوان آلهه خودش برگزیده است تا به واسطه او در جهان عزیز شود، ولی مدت زیادی نمی‌گذرد که آمریکا از عربستان تبریّ می‌جوید، البته در حال حاضر زمزمه این مسأله از کنگره و از زبان منتخبان جدید شنیده می‌شود.

آیت الله مهدوی ادامه داد: آمریکا با خرج کردن آبروی خودش در حال گدایی کردن از عربستان است از این رو در دو سال گذشته حدود دو هزار نخبه علیه ترامپ نامه نوشته اند و خواستار حف عزت کشور آمریکا شده اند./۸۶۷/پ310/ب1
ارسال نظرات