۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۵۹۳۳۴۳
مدرس حدیث‌شناسی:

ولایت مداری حضرت زینب چراغ راهنمای همگان باشد

ولایت مداری حضرت زینب چراغ راهنمای همگان باشد
استاد حوزه گفت: آنچه برای ما از زندگی زینب(س) به عنوان چراغ راهنما و الگو مورد نیاز است؛ ولایت مداری، به موقع حرکت کردن و عامل بودن به احکام دین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حوریه خدایی استاد حوزه و دانشگاه ظهر امروز در همایش بزرگ بانوی انقلاب در ورزشگاه شهدای هفتم تیر قرچک درباره مقام زن در اسلام با بیان اینکه شخصیت حضرت زینب (س) همانند حضرت زهرا (س) در تاریخ بسیار مظلوم واقع شده است، گفت: حضرت زینب چاه درد دل امام حسین (ع) و معدن عاطفه در کربلا بودند.

وی ادامه داد: در نگرش اسلام، آنچه در رابطه با مقام زن حائز اهمیت است، این است که از زن به عنوان الگوی برتر در آیات قرآن یاد شده است.

مؤلف کتاب "مجموعه سوالات حدیث‌شناسی" ابراز کرد: با وجود اینکه دقیقاً اسم حضرت آسیه (س) در قرآن نیامده است، اما آیه‌ای موجود است که در آن از حضرت آسیه(س) یاد شده است که ایشان را الگویی برای همه ایمان آورندگان چه زن و چه مرد می‌داند.

وی با اشاره به اینکه در آیات قرآت نسبت به فعالیت پرشور زنان در صحنه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تأکید فراوان شده است، تصریح کرد: زنان باید در فعالیت‌های اجتماعی توجه کامل به الگوی حرکتی در مصادیق آیات قرآن داشته باشند.

مدیر سابق حوزه علمیه قبا با تأکید بر اینکه باید در حرکت‌ها و خیزش هایمان به الگو‌های حرکت‌های تاریخی از صدر اسلام تاکنون توجه داشت، بیان کرد: برای زنان مؤمن و انقلابی درک سیره زندگی بانوی صبر و ایثار بسیار مهم است.

خانواده شهدا، نمونه بارزی از الگوپذیری از زینب کبری هستند
وی با یادآوری اینکه حضرت زینب (س) هیچ اعتراضی به حضرت سیدالشهدا (ع) در حرکت و قیام شهادت طلبانه ایشان نداشتند، مطرح کرد: این گونه رفتار یعنی تسلیم بودن در مقابل فرامین ولایت، تسلیم بودن در احکام دین و پذیرش آن‌ها از روی تعقل و اختیار.

مدرس حدیث‌شناسی عنوان کرد: آنچه برای ما از زندگی زینب کبری (س) به عنوان چراغ راهنما و الگوی مورد نیاز است؛ ولایت مداری، تشخیص حرکت‌ها و به موقع تصمیم گرفتن و حرکت کردن، عامل بودن به احکام دین، شناخت حق و قرار گرفتن در مسیر حق است.

رفتار خانواده شهدا، جامه عمل پوشاندن به رشادت‌های حضرت زینب است
استاد حوزه با اذعان به اینکه با گذشت ۴۰ ساله از عمر بابرکت انقلاب اسلامی، امروز ما مدیون خانواده‌های شهدا هستیم، اظهار داشت: همسران و مادران شهدا، نمونه کامل و بارزی از الگو پذیری از حضرت زینب کبری (س) هستند، آن‌ها در عمل نشان دادند که از حضرت زینب (س) پیروی کرده اند و لازم است تا ما هم از آن‌ها درس بگیریم.

خدایی در پایان با ابراز اینکه هر چه را که ما در کتاب‌ها و در کلاس‌ها در محضر اساتید فراگرفته ایم، خانواده شهدا به طور عملی پیاده کرده اند، گفت: اعمال خانواده شهدا در واقع جامه عمل پوشاندن به رشادت‌های حضرت زینب (س) بوده است، چرا که اگر تنها فعالیت‌ها و حرکت‌های حضرت زینب (س) در مقابل یزیدیان را بازگو می‌کردند برای ما فقط یک شعار محسوب می‌شد./۸۰۴/پ310/ب1

محمد فرخی
ارسال نظرات