۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۵۹۳۲۸۳
حجت الاسلام والمسلمین مدنی:

عالم بی‌ عمل خودش مصیبت است

عالم بی‌ عمل خودش مصیبت است
حجت الاسلام والمسلمین مدنی گفت: این مثل که عالم بی‌عمل، درخت بی‌ثمر است، مثل درستی نیست؛ چرا که درخت بی ثمر سایه و چوب دارد اما عالم بی‌عمل مصیبت است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی در نشست توجیهی اساتید همیار تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که با حضور جمعی از اساتید شرکت کننده در این طرح برگزار شد، ضمن قدردانی از حضور آنان در این طرح عنوان کرد: نکته اساسی که ضرورت دارد به صورت مداوم و مستمر و مکرر به یکدیگر یادآوری کنیم، توجه به اخلاق و تربیت است.

اهمیت اخلاق در مأموریت و رسالت جامعه‌الزهرا

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: اگر همه پروژه‌ها و طرح‌ها و برنامه‌های ما در حد اعلای خود جواب دهد و مجموعه برنامه‌های جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بالاترین معیار موفق شود ولی در برنامه های اخلاقی توفیق نداشته باشد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در مأموریت و رسالت خود شکست خورده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی ادامه داد: این مثل که عالم بی‌عمل، درخت بی‌ثمر است، مثل درستی نیست؛ چرا که درخت بی ثمر سایه و چوب دارد اما عالم بی‌عمل خودش مصیبت است و افزون تر اگر عالم دینی باشد و در این جهت رشد نداشته باشد، نه تنها درخت بی‌ثمر نیست، بالاتر و مصیبت‌بارتر این است که عقیده مردم را هم خواهد دزدید.

وی یادآور شد: شهید صدوقی می‌فرمود وقتی ما روحانیون مستحبات را ترک کنیم، مردم واجبات را ترک می‌کنند و اگر ما در مکروهات بی‌اعتنا باشیم، مردم به محرمات بی‌اعتنا می‌شوند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: روزی حضرت عیسی(علیه‌السلام) به اصرار، پاهای حواریون را شستشو دادند، حواریون گفتند که ای پیامبر خدا ما سزاوارتریم که پای شما را بشوییم، حضرت فرمودند: انسانیت به تواضع و خدمت به مردم است. این کار را کردم تا تواضع کرده باشم و شما هم تواضع را فرا بگیرید و در بین مردم فروتنی کنید.

توجه به جایگاه همسری و مادری از واجبات اولیه است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با اشاره به جایگاه حساس و مهم طلاب خواهر، بیان داشت: اگر برای تبلیغ به منطقه ای رفتیم یقین بدانید که مخاطبان ما به ظاهر خود و فرزندان ما نگاه می‌کنند.

وی افزود: وقتی طلبه برای تبلیغ می‌رود، باید به فرموده امام صادق علیه‌السلام این گونه باشد که «اطلبوا العلم و تزینوا معه بالحلم والوقار و تواضعو لمن تعلمونه العلم و تواضعوا لمن طلبتم منه العلم و لا تکونوا علماء جبارین فیذهب باطلکم بحقکم؛ دانش را فرا گیرید و آن را با حلم و وقار بیارایید و فروتن باشید در برابر کسانی که از شما دانش را فرا می‌گیرد و در برابر کسانی که از آنان دانش را می‌جویید فروتنی نمایید؛ از دانشمندان متکبر و جبار نباشید که فضیلت و حقانیت و فواید شما را باطل می‌گرداند».

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه عنوان کرد: طلبه علاوه بر اینکه در تحصیل فعال، توانمند، درس خوان، مقاله نویس و پژوهشگر است، باید طرز رفتار و برخورد با همسر خود را به درستی بداند، زیرا این از واجبات اولیه برای او است و در روایت داریم: «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ؛ جهاد زن، نیکو شوهرداری کردن است».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: اگر برنامه ریزی ما در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به گونه ای باشد که باعث شود خانواده‌ها دچار مشکل شوند و طلبه در جایگاه همسری و فرزندپروری نتواند به درستی انجام وظیفه کند، باید در برنامه‌ها بازنگری داشته باشیم.

ضرورت و اهمیت طرح اساتید همیار تربیتی

وی در ادامه به اهمیت و ضرورت طرح همیاران تربیتی اشاره کرد و اظهار داشت: این که اصرار داشتم تربیت در کنار آموزش قرار گیرد و معاونت آموزشی تربیتی شکل بگیرد، چون معتقدم اگر آموزش و تربیت در کنار هم نباشند، تربیت فراموش می‌شود و آموزشِ بدون تربیت موفق نیست.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه همه اساتید ما همیار تربیتی هستند، افزود: استاد باید احساس کند که در تربیت شاگردانش مؤثر است و برای موفقیت در این طرح باید شرح وظایف گردآوری و به صورت منشور تدوین شود، همچنین از پیشنهادات و نظرات در این طرح استقبال می‌کنیم.

همیاران تربیتی سنگ صبور شاگردان باشند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی یادآور شد: همیاران تربیتی نباید کار مشاوران را انجام دهند، از همیاران تربیتی انتظار می‌رود که سنگ صبور شاگردان باشند، به ویژه به شبهات دینی شاگردان خود توجه و آنان را به کارشناسان این زمینه معرفی کنند.

وی تصریح کرد: اساتید باید الگوی عملی طلاب باشند و طلاب باید حلم و علمِ آمیخته را در وجود مبارک اساتید ببینند.

ضرورت رصد مشکلات تربیتی در جامعه

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: یکی از کارهای ضروری در این طرح، رصد مشکلات تربیتی است؛ ما در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام باید مشکلات تربیتی و اخلاقی، اختلالات تربیتی، ضعف‌ها و نقاط قوت را رصد و جمع آوری کنیم، آنها را پیگیری و راهکار ارائه و برنامه‌های خود را طبق آن متحول کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: اکثر مخاطبان ما دختران و بانوان هستند که روحیه عاطفی و حساس دارند، همانطور که فرزند خواب بد می‌بیند و بیدار می‌شود بهترین چیز در آغوش گرفتن مادر است، شما اساتید هم دختران جامعه‌الزهرا علیهاالسلام را مادرانه در آغوش بگیرید و سنگ صبور آنان باشید.

وی در پایان تأکید کرد: اساتید باید تربیت و اخلاق آمیخته با شهد علم را در کام طلاب بریزند، زیرا اگر علم بدون اخلاق و تربیت باشد، قطعا زهر است و آثار مصیبت بار آن را در دهه‌های آینده مشاهده می‌شود. /924/د103/ج

ارسال نظرات