۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۵۹۳۲۴۴

تعویق دادگاه عالی هند درباره مسجد «بابری»

تعویق دادگاه عالی هند درباره مسجد «بابری»
دادگاه عالی هند روز گذشته بار دیگر جلسه استماع در مورد پرونده مناقشه‌برانگیز مسجد بابری را به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد قضات، به تأخیر انداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا، جلسه استماع در مورد پرونده مناقشه‌برانگیز مسجد بابری که قرار بود اوایل ژانویه برگزار شود روز گذشته آغاز به کار کرد اما با آغاز جلسه،  یکی از پنج قاضی خود را از این پرونده کنار کشید و باعث لغو جلسه شد.

گفته می‌شود این امر به دنبال اعتراض یکی از وکلا به عدم بی‌طرفی این قاضی صورت گرفته است.

تعویق پی در پی دادگاه، گروه‌های راست‌گرای هندو را بر آن داشته که از حزب حاکم «بهاراتیا جاناتا» بخواهند قانونی را برای تسریع ساخت معبد رام در محل مورد مناقشه مسجد بابری  تصویب کند. اما «نارندرا مودی» نخست وزیر هند اخیرا در مصاحبه‌ای گفته است که دولتش منتظر حکم دادگاه در مورد این پرونده باقی می‌ماند.

 دادگاه، ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) را تاریخ بعدی برگزاری جلسه خود اعلام کرده است.

مسجد بابری در قرن ۱۶ میلادی در شهر آیودیا در ایالت اوتارپرادش هند بر فراز تپه‌ای به نام «رام کوت» ساخته شد. هندوها معتقدند که این مسجد در محل زادگاه خدای آن‌ها «راما» بنا شده و پیشتر در این مکان معبدی قرار داشته است؛ از زمان تسلط انگلیسی‌ها بر شبه قاره هند تاکنون، این مسجد موضوع درگیری‌های شدیدی میان مسلمانان و هندوها بوده است.

پیش از تخریب مسجد در سال ۱۹۹۲، خشونت بر سر این اختلاف، گاهی فوران می‌کرد و مقامات مدنی آن را با وعده ساخت معبد یا استفاده از این مسجد به عنوان محل عبادت فرومی‌نشاندند اما با تخریب مسجد بابری، ناآرامی‌ها و درگیری‌های متعدد و شدیدی آغاز شد که ابعاد مذهبی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی پیدا کرده‌ و تاکنون حدود ۲۰۰۰ نفر که بیشتر آنان مسلمان هستند در این درگیری‌ها جان باخته‌اند./847/ب102/ف

ارسال نظرات