۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۵۹۳۲۳۱
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد:

سیاست مالی کشور نیازمند اصلاح است|استقلال بانک مرکزی مطالبه جدی رهبری است

سیاست مالی کشور نیازمند اصلاح است|استقلال بانک مرکزی مطالبه جدی رهبری است
امام جمعه موقت تهران با بیان این که نگاه به نظام بودجه ریزی باید در کوتاه مدت تغییر کند، سیاست های مالی و پولی کشور را نیازمند اصلاحات جدی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران با اشاره به این که قرب به کمال مطلق در انتظار جامعه ای است که عمل صالح انجام می دهد، گفت: نظام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومتی که دنیای استکبار را در حیرت فرو برده و در موضع انفعال قطعی قرار داده از دستاورد عمل صالح است.

وی با بیان این که عمل صالح دستاورد معرفت خدا و اطاعت در برابر رسول خدا(ص) است، اظهار داشت: عمل صالح سبب تحول انسان و جامعه شده و نور ایمان انسان را به نماد علم، استقامت، بصیرت، صبر و همه ارزش های والای انسانی تبدیل می کند؛ همانند حضرت زینب(س) که نور ایمان ایشان را اسوه بصیرت، صبر، استقامت و علم معرفی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان این که تجلی نور وحی در جان مدافعان حرم سبب شد تا دشمنان از آن ها شکست بخوردند، عنوان کرد: شخصیت والای شهدایی همچون شهید مدرس، شهید دکتر شهیدی و شهید نواب صفوی ثمره امتثال امر الهی است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این که جامعه نورانی به علم و معرفت در همه عرصه های زندگی به صورت عالمانه و با هدف مشخص گام برمی دارد، ابراز کرد: تفکر جامعه اسلامی با تفکر جوامع غربی تفاوت دارد، زیرا آن ها تنها بعد مادی و لذت طلبی انسان را در نظر می گیرند، اما پیشرفت و توسعه در جامعه وحیانی منوط به تربیت انسانی است که به همه ارزش های والای انسانی آراسته بوده و به همه نیازهای فطری پاسخ می دهد.

وی با تأکید بر این که اقتصاد در جامعه اسلامی ابزار تعالی جامعه انسانی و تکامل انسان ها است، افزود: باید برای تعالی جامعه اسلامی به حوزه اقتصاد توجه ویژه ای داشته باشیم، زیرا قوام جامعه به اقتصاد سالم و درست است، از این جهت اقتصاد دانش بنیان و متکی بر علم، معرفت، تولید و مدیریت صحیح مصرف باید مورد توجه قرار گیرد، نه این که اقتصادی داشته باشیم که بر نفت، هزینه و مصرف حداکثری تکیه دارد؛ مجلس در آستانه بودجه سال 98 باید به این حقیقت چشم بدوزد.

به گزارش رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در بخشی از پیام تسلیت خویش فرمودند «او نمونه‌ کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود. سال ها زندان و تحمل شکنجه های ساواک و مقاومت در برابر این همه و آن گاه مسئولیت های خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگ های درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است. با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی شناسم که تجربه ای مشترک و چنین دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم».

امام جمعه موقت تهران با بیان این که در فصل بودجه قرار داریم و مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده کشور است، مطرح کرد: لایحه بودجه تبیین کننده نقشه راه یک کشور در طول یک سال است، زیرا برخی تحلیل گران اقتصادی برای تحلیل اقتصاد یک کشور به لایحه بودجه تمسک می ورزند.

وی ادامه داد: بنده توصیه هایی در زمینه بودجه به دولت داشتم که به نظر کارشناسان مورد توجه قرار نگرفته است؛ ارزیابی بسیاری از صاحب نظران و مرکز پژوهش های مجلس آن است که تفاوت معنا داری بین لایحه بودجه 98 با بودجه سال های گذشته غیر از افزایش افزایش ارقام متناسب با تورم دیده نمی شود؛ البته اقدامات شفاف سازی شکل گرفته و قدم های کوتاه برای کاهش برخی هزینه ها برداشته شده است، اما این اقدامات متناسب با تحول و حرکت به سمت بودجه مبتنی بر عملکرد نیست، بر این اساس ما سخت نیازمند تحول در این حوزه هستیم.

نگاه به نظام بودجه ریزی باید در کوتاه مدت تغییر کند

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان این که نگاه به نظام بودجه ریزی باید در کوتاه مدت تغییر کند، اضافه کرد: نکاتی که رهبر معظم انقلاب در حوزه بودجه اشاره داشتند، بیانگر ضرورت این تحول است، بنابراین باید در سه حوزه سیاست های مالی، سیاست های پولی و سیاست های نظام بانکی کشور شاهد تحول جدی باشیم؛ اگر سیاست های مالی اصلاحات ساختاری نداشته باشد در سال های پیش رو با مشکلات جدی موجه خواهیم شد؛ همچنین اگر سیاست های پولی اصلاح نشود پدیده تورم از جامعه رخت برنمی بندد و اگر نظام بانکی اصلاح نشود، رشد نقدینگی زاییده از بی انضباطی نظام بانکی برای کشور چالش های جدی اقتصادی خلق می کند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با تأکید بر این که در حوزه اصلاح سیاست های مالی باید شاهد تغییر در ساختار مالیاتی کشور باشیم، گفت: ساختار مالیاتی کشور، ساختار قابل قبولی نیست؛ امروز صاحب نظران اعلام کرده اند که  بین 40 تا 50 درصد فرار مالیاتی در کشور وجود دارد و این یعنی 40 تا 50 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور موجود است.

وی افزود: اصلاح نظام مالیاتی به معنای افزایش نرخ مالیات نیست، بلکه جامعه در حال رشد و رکود می تواند پرداخت های مالیاتی داشته باشد؛ امروز در تعریف حکمرانی خوب یکی از شاخص ها نظام مالیاتی فراگیر، جامع و عادلانه است و ما با این مسأله فاصله بسیاری  داریم؛ دریافت مالیات باید متناسب با سودی که افراد کسب می کنند اخذ شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان این که نرخ مالیاتی نباید افزایش پیدا کند، تصریح کرد: فرار مالیاتی به منزله ستم به کسانی است که مالیات پرداخت می کنند؛ فرار مالیاتی به قدرت رقابت در جامعه آسیب زده و سبب ایجاد فساد اقتصادی می شود.

پایه های مالیاتی باید افزایش پیدا کند

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این که پایه های مالیاتی باید افزایش پیدا کند، عنوان کرد: کشورهایی که خود را از تورم نجات داده اند، نگاه ویژه به پایه های مالیاتی داشته اند، اما ما از بسیاری از حوزه در کشور مالیات دریافت نمی کنیم؛ برخی از کسانی که دستگاه قضایی آن ها را به عنوان مفسد اقتصادی محاکمه کرد، ده ها حساب بانکی داشتند و منابع کلانی جابه جا کرده اند، اما یک ریال مالیات پرداخت نکرده بودند؛ این چه نظام اقتصادی است؟ این چه نظام مالیاتی است؟

وی تأکید کرد: دستگاه مالیاتی کشور برای آن که بخواهد مالیات دریافت کند، نیازمند اطلاعات است، بر این اساس همه دستگاه ها باید اطلاعات را طبق قانون در اختیار دستگاه مالیاتی قرار دهند تا مورد رصد قرار گرفته و کسی فرار مالیاتی نداشته باشد؛ با توجه به تحریم های ظالمانه استکبار، اصلاح ساختار مالیاتی باید در اولویت اول قرار داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد بر ضرورت توجه نمایندگان مجلس به اصلاح ساختارهای مالیاتی کشور تأکید و بیان کرد: این مسأله باید بدون کم ترین تعرض به حقوق افراد انجام شود، زیرا اخذ اضافه مالیات حرام بوده و خیانت به نظام و ملت خواهد بود، همانگونه که قرار مالیاتی نیز از مصادیق بارز خیانت به کشور و ملت است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که کاهش هزینه ها دومین قدم برای اصلاح سیاست های مالی است، ادامه داد: نمی توان بدون کاهش هزینه ها برای اصلاح مشکلات اقتصادی قدمی برداشت؛ کشور همسایه ما که در آغاز اصلاحات اقتصادی متوسط تورم 60 درصد یا 50 درصد را تجربه می کرد با مدیریت هزینه ها قدم های اصولی برداشت؛ افزایش حقوق ها باید متناسب با منابع واقعی بودجه تعریف شود، زیرا افزایش حقوق با دست اندازی به منابع بانک مرکزی و منابع سایر بانک ها به معنای کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم و خیانت به ملت ایران است.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان از طریق دست اندازی به منابع بانک مرکزی، 30 تا 40 درصد ارزش پول ملی پایین می آید؛ این چه اقدامی است؟

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با تأکید بر این که نهادی که بخواهد برای نظام قدرت خلق کند باید مصالح و منافع ملت ایران را در نظر بگیرد و با اشاره به این که کاهش هزینه های عمومی باید جزء مسائل اصلی کشور باشد به تبیین اعتبارات هزینه ای و اختصاصی یک نهاد پرداخت و عنوان کرد: با توجه به ابزار تخصیص و کمبود منابع معمولاً آن بودجه ای که از سوی مجلس مصوب می شود، تخصیص داده نمی شود، اما در مورد این نهاد در سال 93، 75 میلیارد مصوب مجلس بود، اما عملکرد(تخصیص داده شده) 97 میلیارد تومان بوده است؛ این چه ضابطه ای است؟ مدیران کشور بدانند مملکت به این صورت اداره نخواهد شد؛ بودجه این نهاد در سال 94، مصوب 119 میلیارد تومان و عملکرد بیش از 130 میلیاردتومان بوده است؛ این چه نحو تخصیص بودجه است؟ کدام قانون این اجازه را می دهد؟ بودجه آن نهاد در سال 95، مصوب 147 و عملکرد بیش  از 160 میلیارد بوده است؛ اعتبارات هزینه ای و اختصاصی این نهاد در طول سال 93 تا سال 98، 225 درصد رشد داشته است؛ ما باید در جهت کاهش هزینه ها حرکت کنیم.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که مدیریت و کاهش هزینه ها آینده مطمئن کشور را تضمین می کند، اظهار داشت: افزایش هزینه ها راه مشکلات اقتصادی را هموار نخواهد کرد.

کاهش بدهی های دولت از راهکارهای کاهش هزینه ها در کشور است

وی با اشاره به این که کاهش بدهی های دولت یکی دیگر از راهکارهای کاهش هزینه ها در کشور است، تصریح کرد: نمی شود با افزایش بدهی های دولت شاهد کاهش تورم باشیم؛ باید هزینه های دولت کاهش داشته باشد تا هزینه ها کاهش پیدا کند؛ باید درآمد های مشروع مالیاتی را افزایش داد تا شاهد کاهش بدهی های دولت باشیم؛ ما در این چند سال شاهد رشد بدهی های دولت هستیم و در بودجه سال جاری برای استقراض، فروش اسناد مالی و اسناد خزانه 50 هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است و این یعنی 50 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه از فروش اسناد مالی به دست می آید و این می تواند برای رشد کشور و اقتصاد منشأ اثر باشد اگر با نسبت صحیح نسبت به تولید ناخالص داخلی استقراض شود و در حوزه هایی که خلق ثروت می کند، هزینه شود؛ از این 50 هزار میلیارد تومان، 33 هزار میلیارد تومان باید بابت پرداخت اصل و سود بدهی هایی که در سال 98 سررسید می شود، اختصاص داده شود و این در سال 98 افزایش پیدا می کند، بنابراین فاصله بین استقراض با تولید ناخالص داخلی به کمتر از 40 درصد افزایش پیدا کند، زیرا کمتر از این عدد، در موضع آسیب جدی است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: در قانون برنامه پیشبینی شده است که تا پایان برنامه نباید فاصله استقراض و تولید ناخالص داخلی بیشتر از 40 درصد باشد، بنابراین باید بدهی های دولت را کاهش داد و با کاهش هزینه ها در این مسیر گام برداشت.

استقلال بانک مرکزی مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب است

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این که استقلال بانک مرکزی امروز مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب است، تصریح کرد: افزایش نظارت قانونمند و سیستمی بانک مرکزی بر بانک های دولتی و خصوصی، ضرورت اصلی و کلیدی نظام است؛ تجدید ساختار مالی و عملیاتی بانک ها مطالبه جدی نمازگزاران جمعه است.

وی با بیان این که نمایندگان مجلس باید در مسیر واریز درآمدهای اختصاصی به خزانه و تخصیص مجدد آن قدم بردارند، تأکید کرد: امروز این مقوله نیاز قطعی کشور است؛ پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر این که همه درآمدهای حاصل از نفت باید به صندوق توسعه ملی واریز شود، درست است و دولت اگر نیاز دارد 14 میلیارد دلار برای کالاهای ضروری و اساسی را از این صندوق دریافت کند و اگر هزینه ها با منابع تطبیق نکرد، مجدداً می تواند از صندوق توسعه ملی به صورت شفاف و با نظارت بانک مرکزی در راستای اصلاح ساختار اقتصادی کشور برداشت کند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد یادآور شد: ما باید به دنیا پیام بدهیم که شما در اندیشه کاهش فروش نفت هستید و ما در اندیشه قطع رابطه هزینه های جاری با منابع نفتی هستیم.

وی افزود: اگر منافع بلند مدت ملت را ببینید، خداوند در دنیا و آخرت همراه شماست و شما در حوزه های انتخابیه هم آبرومند خواهید بود، حتی اگر رأی نیاورید؛ ملاک تصمیم را نباید رأی پنداشت، بلکه ملاک و معیار آن باید منافع بلند مدت ملت ایران، کاهش تورم با تولید حداکثری، افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه ها باشد./841/پ201/ق

ارسال نظرات