۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۵۹۳۲۲۰
مدیر حوزه علمیه کاشان:

فرزندان با مسائل روز تربیت شوند

فرزندان با مسائل روز تربیت شوند
مدیر حوزه علمیه کاشان آگاهی به مسائل روز را بصیرت دانست و گفت: امیرمومنان (ع) می‌فرماید فرزندان خود را به جای اینکه به مسائل روز خود تربیت کنید آن‌ها را به مسائل روز خودشان تربیت کنید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا  در كاشان، حجت الاسلام منصور فرجی پنجشنبه شب در دومین شب از مراسم ولادت حضرت زینب (س) که از سوی شیفتگان حضرت در زینبیه کاشان برگزار شد، گفت: خداوند در قرآن راه‌های بصریت و آگاهی و روشنگری را فراهم کرده است.

وی افزود: براساس این نگرش قرآنی انسان‌ها چندین گروه هستند از جمله انسان‌هایی که می‌دانند، اما عمل نمی‌کنند و انسان‌هایی که می‌دانند و عمل می‌کنند، از این رو قرآن از آن‌ها به عنوان افراد با بصیرت نام برده است.

حجت الاسلام فرجی با اشاره به اینکه انسان برای رسیدن به کمالات الهی نیاز به سال‌ها زمان برای عبور از مراحل مختلف است، گفت: امیرمومنان(ع) در نهج البلاغه می‌فرماید، کسی در مسیر هدایت گام برخواهد داشت که بتواند در این راه بینا و صبر داشته باشد.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن سفارش کرده است برای حفظ کمالات الهی نیاز به تقویت مداوم بصیرت و دانایی و بینایی است، اما در صورت عدم تقویت بصیرت و دانایی و بینایی انسان جاهل خواهد ماند.

مدیر حوزه علمیه کاشان آگاهی به مسائل روز زمانه را بصیرت دانست و اظهار داشت: امیرمومنان(ع) می‌فرماید فرزندان خود را به جای اینکه به مسائل روز و زمانه خود تربیت کنید آن‌ها را به مسائل روز و زمانه خودشان تربیت کنید.

حجت الاسلام فرجی ادامه داد: تربیت بچه‌ها در هر دوره‌ای نیازمند شناخت خوب از آسیب‌های همان زمان است چرا که اگر راه کار‌های برون رفت از آسیب‌ها را خوب بدانید آسیب را کم می‌کند، بنابراین تربیت فرزندان وظیفه همیشگی است و این وظیفه همیشگی کار سهل و آسانی نیست.

وی با اشاره به اینکه امیرمومنان(ع) می‌فرماید کسانی اهل بصیرت و آگاهی نباشند به شدت آسیب پذیر خواهند شد، گفت: حضرت می‌فرماید، ‹‹العالم بزمانه لاتهجم علیه اللّوابس›› لوابس چیز‌هایی است که ظاهر خوبی دارند، اما باطن خطرناکی دارند، مانند فتنه که ظاهر زیبایی دارد، اما باطن آن خطرناک است.

مدیر حوزه علمیه کاشان گفت: کسی که عالم به زمان خود باشد و بصیرت داشته باشد فتنه‌ها بر او هجوم نخواهد آورد چراکه عالم به زمانه خود است، اما کسی که جاهل به زمانه است قطعا فتنه‌ها او را فرا خواهند کرد و لبس‌های دنیایی که پوشش ظاهری قشنگی دارند، اما باطن آن خطرناک است آن‌ها را در بر خواهد گرفت.

حجت الاسلام فرجی از ماهواره به عنوان یکی از فتنه‌های این دوره نام برد و عنوان کرد: ماهواره ظاهرا قشنگ است، اما باطن خطرناکی دارد که زندگی مسلمانان را در جوامع اسلامی متلاشی می‌کند.

به گفته وی، اگر از فضای مجازی استفاده صحیح نشود زمینه‌های انحرافات گوناگون و بدبختی انسان را فراهم خواهد کرد چرا که بسیاری از اشیا پیرامون انسان اگر چه مفید و برای آسایش انسان است، اما در صورت استفاده ناصحیح از آن زمینه گرفتاری و بدبختی انسان را فراهم خواهد کرد.

مدیرحوزه علمیه کاشان عدم افراط و تفریط در هرکاری را برای انسان مفید دانست و ادامه داد: در صورتی که به این دو اصل توجه نشود تبدیل به آسیب خواهد شد از این رو امیرمومنان(ع) می‌فرماید، درهر زمانه‌ای که زندگی می‌کنید حدو اندازه خود را بدانید و به اندازه توان خود تلاش کنید.

حجت الاسلام فرجی گفت: وعده خدا تخلف ناپذیر است و انسان به کمال می‌رسد و چشمان او باز می‌شود و عالم دیگر را می‌بیند، اما انسان کور باید به اعمال خودش رجوع کند و به دنبال نتایج تقوای خود باشد چرا گاهی اوقات تقوای انسان با یک گناه که مانند آتش بر خرمن است همه را سوزانیده و نابود می‌کند.

وی افزود: اگر خواندن یک آیت الله الکرسی بعد از وضو ثواب چهل سال عبادت را دارد، عکس آن نیز وجود دارد که هرکس احتکار کند و کالای مورد نیاز مردم را انبار کند چهل سال عبادت او نابود می‌شود./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملك آبادي
ارسال نظرات