۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۵۹۳۲۱۴
آیت الله مصباح یزدی:

کاری دارای ارزش اخلاقی است که کمال انسان را افزایش دهد

کاری دارای ارزش اخلاقی است که کمال انسان را افزایش دهد
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به نظریه اسلام درباره ارزش های اخلاقی گفت:کاری دارای ارزش اخلاقی است که کمال انسان را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جلسه درس اخلاق خود که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به نظریه اسلام درباره ارزش های اخلاقی گفت: در نظریه اخلاقی اسلام ارزش های اخلاقی در یک سطح نیستند و ممکن است یک رفتار اخلاقی درجاتی از فضیلت را داشته باشد.

وی افزود: رکن رکین در فلسفه اخلاق اسلامی این است که ارزش های رفتارهای انسانی وابسته به نیت او است، پیامبر اسلام درباره اهمیت کار امیرمؤمنان در جنگ احزاب فرمودند ارزش یک ضربه شمشیر علی(ع) در روز خندق برتر از تمام عبادت جن و انس است، امیرمؤمنان در جنگ های زیادی شرکت داشتند و اگر حضور ایشان در بسیاری از جنگ ها نبود چه بسا سپاه اسلام شکست می خورد، رونق و بقای اسلام مرهون شمشیر علی(ع) است اما پیامبر درباره شمشیر ایشان در جنگ خندق فرمودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که کاری از دیدگاه اسلامی ارزش اخلاقی دارد که کار خوبی باشد و با نیت خوبی صورت گیرد، اظهار داشت: یکی از مکاتب غربی می گوید که ارزش های اخلاقی به صرف سود و نفع انسان باز می گردد، آیا در این مکتب شهادت، ایثارگری و اسارت در راه خدا توجیهی دارد؟

وی ادامه داد: بسیاری از نظریات اخلاقی غیر اسلامی در تطبیق به مشکل برمی خورند، کار باید حسن ذاتی داشته باشد و با گناه نمی توان قصد کار ثواب کرد، حسن کار نهایتا به این بازمی گردد که موجب کمالی برای انسان شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر با انجام کاری کمال انسان افزایش پیدا کرد دارای حسن و ارزش اخلاقی است، ابراز داشت: اگر این روند برعکس باشد کار انسان دارای حسن نخواهد بود، از دیدگاه اسلامی خوبی برخی از اعمال فقط به این نیست که نتیجه کار بی واسطه عاید خود انسان شود بلکه ابتدائا خوبی کار برای این است که نتیجه آن عاید دیگران می شود و از ناحیه این که  خود انسان واسطه بوده بهره مند می شود.

وی عنوان کرد: برخی مسائل هم حسن ابزاری دارند و وسیله محسوب می شوند و می توانند ابزاری برای تکامل نفس باشند./1323/پ202/ق

ارسال نظرات