۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۵۹۳۲۰۹

برگزاری همایش اصحاب چاپ و نشر قرآن در قم؛

برگزاری همایش اصحاب چاپ و نشر قرآن در قم؛
حجت‌الاسلام حسین انصاریان، در یازدهمین گردهمایی اصحاب چاپ و نشر قرآن کریم، چاپ و نشر این کتاب آسمانی را بهترین و پاکترین شغل در دنیا دانست.
به گزراش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یازدهمین گردهمایی اصحاب چاپ و نشر قرآن کریم به همت سازمان دارالقرآن الکریم با حضور حجت‌الاسلام حسین انصاریان مترجم و مفسر قرآن، مهدی قره‌شیخ لو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، ناصر بابامحمدی مدیرعامل انتشارات اسوه و جمعی از فعالان عرصه چاپ و نشر قرآن با قرائت پیامی از سوی آیت‎الله العظمی سبحانی در سالن اجتماعات مجتمع ناشران شهر قم برگزار شد.
در پیام آیت‌الله سبحانی که تتوسط مرتضی نجفی قدسی قرائت شد، آمده است: آنچه در عرصه چاپ و نشر قرآن کریم حائز اهمیت است لزوم دقت کارشناسانه و محققانه به منظو پیش بینی سیاست‌های اجرایی واحد از سوی مراجع تصمیم‌گیر و قانون گذار و توجه به ضرورت وحدت نظر و دوری از تشتت و چندگانگی در این امر است.
در این پیام، آیت الله سبحانی به کتابت قرآن کریم اشاره و تاکید کرده است که کتابت قرآن کریم باید به نحوی صورت گیرد که عموم مردم بتوانند قرآن را به سادگی یاد بگیرند و بخوانند.
مهدی قره شیخ لو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم یکی از حوزه‌های موفق در طول چهل سال پس از انقلاب اسلامی را فعالیت‌های قرآنی توصیف کرد و گفت: در طول ۴ دهه انقلاب اسلامی ۸۳۰ ناشر در حوزه چاپ قرآن فعالیت دارند که در این مدت ۱۵۰ جلد قرآن را به چاپ رسانده‌اند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به دستاورد‌های چاپ و نشر قرآن کریم اشاره کرد و یادآور شد: از مهمترین دستاورد‌های توسعه چاپ و نشر قرآن کریم، نظارت بر نحوه چاپ و نشر است. در دوران قبل و در اوایل انقلاب، قرآن با غلط‌های پرشماری به چاپ می‌رسید که در این باره نیز اهتمام ویژه‌ای صورت گرفت.
قره شیخ لو با برشمردن نعمت مراکز چاپ و نشر قرآن کریم افزود: همکاران من در سازمان تبلیغات اسلامی خدمات ارزنده‌ای به ناشران قرآنی ارائه کرده‌اند که در این همایش برخی از آن‌ها مورد تقدیر خواهند گرفت.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد در دهه پنجم انقلاب با کمک همه این حوزه همچنان با قدرت به کار خود ادامه دهد تا بتوانیم خدمات را ارتقا بخشیم.
در بخش دیگر همایش ناصر بابامحمدی، مدیرعامل انتشارات اسوه، گفت: به برکت جمهوری اسلامی ایران چاپ قرآن کریم به حدی است که هم نیاز داخلی و هم نیاز خارج از کشور را تأمین کرده است. به خاطر کیفیت چاپ و صحافی قرآن در جمهوری اسلامی ایران بحمدالله متقاضیان خارجی بسیاری داریم.
مدیرعامل انتشارات اسوه با اشاره به اینکه این توفیق‌ها به آسانی به دست نیامده است گفت: اگر بخواهیم به خاطر پایین آمدن قیمت تمام شده قرآن، این مصحف شریف را با مواد بی‌کیفیت به چاپ برسانیم، جفا در حق قرآن و فعالان عرصه چاپ و نشر قرآن کرده‌ایم.
در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام حسین انصاریان مترجم و مفسر قرآن با تمجید از کار بزرگ فعالان حوزه چاپ و نشر قرآن گفت: برای اثبات کار بزرگ شما سخن کوتاهی از نهج‌البلاغه که کلام علی (ع) است، ذکر می‌کنم. ایشان در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «هوشیار باشید که دانش کل آینده در این کتاب است. تمام گزارش‌های گذشته تا ابتدای خلقت در قرآن آمده است. این کتاب مایه برقراری نظم در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی شماست و داروی همه بیماری‌های فکری و روحی شما در قرآن ذکر شده است».
حجت‌الاسلام حسین انصاریان ادامه داد: پنجاه سال است که در حوزه قرآن فعالم و این گفته امیرالمؤمنین (ع) بر من روشن شده است. در این مدت کسانی به ویژه جوانان به من مراجعه کردند و با استناد به قرآن راه حلی شفابخش به آن‌ها توصیه کردم.
این مترجم و مفسر قرآن، چاپ و نشر کتاب وحی را بهترین و پاکترین شغل در دنیا دانست و بیان کرد: قرآن کریم سراسر نور است. فعالان قرآن کریم در واقع کلام وحی را به مردم منتقل می‌کنند، از این رو شریف‌ترین شغل در جهان نشر و چاپ قرآن کریم است.
خطیب توانای حوزوه یادآور شد: ۱۱۷ ناشر در زمینه قرآن فعالیت می‌کنند که گاهی در ترجمه‌ها کم دقتی می‌شود که نیاز است در این زمینه توجه شود.
در ادامه این مراسم از مهدی زمانی‌پور مدیر نشر فاطمه الزهرا به عنوان منتخب ناشران خصوصی، ناصر بابامحمدی مدیر نشر اسوه به عنوان منتخب ناشران دولتی، سیدابوالقاسم حسینی مدیر چاپخانه گلبان، سیدعبدالمهدی حسن‌زاده هنرمند خوشنویس، حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا صفوی مترجم و الهه جباری و علی مشهدپور مصحح قرآن تقدیر به عمل آمد.
در پایان این همایش اصحاب چاپ و نشر قرآن کریم با صدور بیانیه‌ای بر تمرکز دو امر سیاستگذاری حوزه چاپ و نشر قرآن کریم، ارائه تسهیلات ویژه و تخصیص کاغذ یارانه ای، استانداردسازی ترجمه‌های قرآن و جلوگیری از انتشار قرآن فاقد مجوز از سازمان‌های ذی‌صلاح تاکید و از دو اثر فاخر قرآنی رونمایی کردند. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
ارسال نظرات