۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۵۹۳۱۷۷
سال آینده؛

همایش ملی حوزه علمیه سنت‌های کارآمد در مشهد مقدس برگزار می شود

همایش ملی حوزه علمیه سنت‌های کارآمد در مشهد مقدس برگزار می شود
همایش ملی حوزه علمیه سنت‌های کارآمد مهرماه سال آینده در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست خبری همایش ملی حوزه علمیه سنت‌های کارآمد با حضور دبیر این همایش در خبرگزاری حوزه برگزار شد.

حجت‌الاسلام مسعود مرتضوی دبیر همایش ملی حوزه علمیه سنت‌های کارآمد و مدیر مؤسسه به سوی اجتهاد هر حرکت بزرگ و تأثیرگذار را وامدار علت‌های فراوانی توصیف کرد و گفت: این علت‌ها به محتوا و روشی باز می‌گردد که متصدیان امر در نظر گرفته‌اند؛ بخش دوم رسالت مهمی بر عهده خبرنگاران و خبرگزاری‌ها است که دغدغه رویکردهای روحانیت و حوزه‌های علمیه را دارند.

دبیر همایش ملی حوزه علمیه سنت‌های کارآمد با اشاره به تحولات حوزه علمیه در چند سال گذشته گفت: در حوزه علمیه خراسان بعد از حکم رهبر معظم انقلاب، شاهد اجرای ایده‌هایی هستیم که برای نخستین بار در سطح کشور اتفاق افتاده است؛ ایده «حوزه علمیه سنت‌های کارآمد» نیز از میان انبوه ایده‌های فراوان باشد که درباره آن به گفت‌وگو نشسته‌ایم انتخاب شده است.

مدیر مؤسسه به سوی اجتهاد ادامه داد: مؤسسه به سوی اجتهاد از ابتدای سال 1394 با استفاده از جامعه نخبگانی تأسیس شد و هدفش تربیت نخبگان در بستر اجتهاد و فقاهت است؛ مؤسسه به سوی اجتهاد برای پرداختن به دغدغه مراجع یعنی فقاهت و اجتهاد، تأسیس شده است.

حجت‌الاسلام مرتضوی درباره همایش «حوزه علمیه سنت‌های کارآمد» که برگزاری آن از اردیبهشت امسال دنبال می‌شود اظهار داشت: حوزه علمیه با تحولات فراوان بعد از انقلاب اسلامی در عرصه آموزش، پژوهش و ساختارهای حوزوی و توسعه‌های بسیاری در عرصه‌های مختلف روبرو شد و شاهد پیشرفت زیادی بودیم.

وی افزود: حوزه علمیه ضوابط و مسیر مشخصی داشته است که بزرگان ما نسل به نسل و سینه به سینه به شاگردان خود منتقل کرده‌اند؛ احساس ما این است که در زمانه کنونی و سال‌های اخیر این سنت‌ها، قواعد و باورها کمرنگ شده است؛ این سنت‌ها در مطالعه و پیش مطالعه یا تقریر نویسی وجود داشته است؛ رابطه پدر فرزندی در حوزه‌های علمیه بین استاد و شاگرد از مثال‌زدنی‌ترین سنت‌های حوزه‌های علمیه است.

دبیر همایش ملی حوزه علمیه سنت‌های کارآمد تأکید کرد: این همایش‌ها و نشست‌ها برای ایجاد موج در جامعه نخبگانی مؤثر است اما تأثیر اصلی آن در فضای پژوهش‌ها و مطالعات حاصل می‌شود؛ کارگروه‌های ما از ابتدای تابستان 1397 بعد از همایش، کار خود را آغاز کردند و در شش کارگروه «اهمیت و نقش بی بدیل سنت‌های کارآمد در حوزه علمیه»، «اخلاق و معنویت در حوزه علمیه»، «معیشت و اقتصاد طلاب»، «سنت‌های پژوهشی حوزه علمیه با اولویت تقریر نویسی»، «سنت‌های آموزشی حوزه علمیه با اولویت درس خارج و سطح عالی» و «انگیزه، هدف و مسیرشناسی در حوزه علمیه» نقش زیادی در این همایش خواهند داشت.

 

همایش ملی حوزه علمیه سنت‌های کارآمد

 

مدیر مؤسسه به سوی اجتهاد از برگزاری این همایش در مهرماه سال آینده خبر داد و ابراز داشت: خدمات فراوانی به حوزه دانش و پژوهش داشته است و این‌ها دال بر این مطلب است و ما نباید فقط به حوزه علمیه خراسان یا قم منعطف شویم که به عنوان قطب‌های حوزه علمیه مطرح هستند.

حجت‌الاسلام مرتضوی درباره مراسم افتتاحیه این همایش گفت: فراخوان آثار پژوهشی در قالب مقاله، کتاب، جزوه و انبوهی از داده‌های مکتوب و رسانه‌ای در بهمن 1397 در مراسمی در مشهد برگزار می‌شود همراه با افتتاحیه از این فراخوان رونمایی می‌شود. این مراسم با حضور مدیران حوزه‌های علمیه مشهد، قم، تهران، اصفهان، شیراز و تبریز در فضای خصوصی نخبگانی برگزار می‌شود.

وی درباره پیش‌همایش‌های این همایش ملی اظهار داشت: این همایش پنج پیش همایش دارد که در پنج شهر نامبرده شده بجز مشهد برگزار می‌شود؛ این پیش همایش‌ها در فضایی عمومی برگزار می‌شود که در بیست کارگروه تخصصی دنبال خواهد شد.

دبیر همایش ملی حوزه علمیه سنت‌های کارآمد به ایده هیأت‌های اندیشه‌ورز خراسان اشاره کرد و گفت: شعار این همایش «عزم و اراده ملی حوزه‌های علمیه در جهت احیای سنت‌های کارآمد» است.

مدیر مؤسسه به سوی اجتهاد حرکت به سوی سنت‌های کارآمد حوزه بدون توجه به جامعه نخبگانی و مراجع تقلید را پوچ و بیهوده توصیف کرد و گفت: اگر از جامعه نخبگان حوزه علمیه فاصله بگیریم این حرکت خالی از محتوا است؛ در هر پیش همایش از پیام یکی از مراجع معظم تقلید استفاده خواهیم کرد؛ تأکیدات مراجع معظم تقلید نصب العین این حرکت خواهد بود.

حجت‌الاسلام مرتضوی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه کارآمدی در نام این همایش به چه معناست و آیا احیای این سنت‌های کارآمد به بالا رفتن کارکرد اجتماعی طلاب و روحانیان خواهد انجامید یا خیر ابراز داشت: سنت‌های کارآمد به سنت‌هایی اطلاق می‌شود که در حوزه علمیه به عنوان قوام، اساس و ماهیت حوزه علمیه شناخته می‌شوند؛ قوام حوزه‌های علمیه یا تعریف آن‌ها بر این سنت‌ها استوار است. برای مثال اندیشمندی حوزوی پیدا نمی‌شود که مباحثه و پیش مطالعه را از سنت‌های حوزوی نداند؛ این سنت رنگ و بوی دیگری دارد که نمی‌شود آن را نادید گرفت.

وی ادامه داد: هدف ما به صورت مستقیم حوزه‌های علمیه و طلاب هستند؛ بی شک اگر طلبه با آن  سنت‌های کارآمد آشنا باشد؛ اصالت روحانیت و ماهیتی که به روحانیت رنگ و بو می‌داده است فراموش شده است؛ حرکت ما برای مردم نیست اما طعم این تغییر مثبت را در جامعه خواهیم دید؛ هر زمان که طلبه‌ها رشد داشته‌اند در جامعه اطراف خود تأثیرگذار بوده‌اند و آن‌ها را رشد داده‌اند.

دبیر همایش ملی حوزه علمیه سنت‌های کارآمد درباره ارتباط با جامعه نخبگانی طلاب گفت: دبیرخانه دائمی این همایش از استان‌های مختلف به صورت شبکه‌ای و زنجیره‌ای ارتباط خود را با نخبگان حوزوی در سراسر کشور برقرار خواهد کرد.

حجت‌الاسلام روشن‌دل مدیر روابط عمومی حوزه علمیه خراسان و از مسئولان برگزاری همایش ملی حوزه‌های علمیه و سنت‌های کارآمد هدف از برگزاری این نشست خبری در قم را استفاده از ظرفیت عظیم و بزرگ حوزه علمیه قم توصیف کرد و گفت: همایش حوزه‌های علمیه و سنت‌های کارآمد همایشی حوزوی و در گستره ملی است؛ ما اکنون در قم به دنبال اطلاع‌رسانی وسیع و بالا بردن ظرفیت این همایش هستیم.

وی توضیح داد: این همایش حوزه‌های علمیه سراسر کشور را درگیر کرده است؛ بنابراین نشست‌های خبری آن در شهرهای مختلف بویژه شیراز، تهران، اصفهان و تبریز برگزار خواهد شد./836/پ202/ج

محمود لطیف
ارسال نظرات