۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۵۹۳۱۳۲
آیت الله مجتهد شبستری:

«مرگ بر شاه» در قیام ۱۹ دی به شعار اصلی مردم مبدل شد

«مرگ بر شاه» در قیام ۱۹ دی به شعار اصلی مردم مبدل شد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از اثرات قیام ۱۹ دی ماه این بود که شعار «مرگ بر شاه» به شعار اصلی مردم در میدان مبدل شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به  ارزیابی قیام مردم قم در ۱۹ دی ماه پرداخت و گفت: پس از رحلت مرموز حاج آقامصطفی خمینی در آبان ۵۶ حرکت انقلاب اسلامی تا حدی شتاب بخشید و مجالس یادبود متعددی در سراسر کشور برگزار شد.

وی ادامه داد: با برگزاری این مراسم‌ها بار دیگر نام امام خمینی(ره) به عنوان رهبر حرکت اسلامی در جامعه مطرح شد از این رو دستگاه‌های حاکم تلاش واهی را انجام دادند تا در اقدامی به ساحت مقدس ایشان توهین‌ کنند که در انذار عمومی تخریب شود.

آیت الله مجتهد شبستری ادامه داد: شاه دستور داد مقاله‌ای علیه امام نوشته شود؛ اول مقاله‌ای تحت عنوان ایران و استعمار سرخ و سیاه نوشته شد که بسیار تند بود و روزنامه‌ها آن را چاپ نکردند اما بعد از آن مقاله دیگری به امضای احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات چاپ شد که نسبت به قبلی تند نبود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در آن مقاله صریحا بی‌حجابی فضیلت دانسته شده بود، حجاب را کهنه پرستی و ارتجاع سیاه معرفی و  به ساحت مرجع بودن امام خمینی توهین و قیام ۱۵ خرداد را توطئه استعمار سرخ و سیاه معرفی کردند.

آیت‌الله مجتهد شبستری تصریح کرد: وقتی این مقاله منتشر شد، اولین واکنش‌ها از قم آغاز شد و طلاب جوان به خشم آمدند و به منزل مدرسین حوزه علمیه قم از جمله آیت الله حسین نوری، آیت‌الله مشکینی و علامه طباطبایی رفتند و تظاهرات گسترده‌ای در قم به راه فتاد، ماموران مسلح مقاومت کردند و در این ساعات شش نفر شهید و ده‌ها نفر زخمی شدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بعد از این تظاهرات، رژیم شاه وحشت زده شد و کارمندان و اعضای حزب رستاخیز را گردهم آوردند و در روز ۲۳ دی تظاهرات نمایشی در قم راه انداختند اما معلوم بود که این تظاهرات نمایشی و صوری است.

آیت‌الله مجتهد شبستری با تاکید بر اینکه قیام مردم قم در ۱۹ دی ماه پیامد‌های تاریخی مهمی داشت، خاطرنشان کرد: اولا مشخص شد سازش شاه و کارتر که برحسب ظاهری سازش کرده بودند و شعار فضای باز سیاسی را القا می‌کردند، بی‌اساس بوده و با اهانت به امام ثابت شد که تمایل شاه به مذهب دروغ است.

وی تصریح کرد: به تبع این قیام، حوزه‌های علمیه به جنبش بیشتری درآمدند و چهلم‌ها گرفته شد، از آن جمله چهلم مردم قیام تبریز در بهمن گرفته شد.

عضو مجلمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از آثار این قیام این بود که مشخص شد مطرح شدن موضوعاتی همچون حقوق بشر و فضای باز سیاسی صرفا یک مقدمه‌ای برای میدان دادن به ملی گرا‌ها و لیبرال‌ها است و آمریکا در جذب مردم به سوی میانه‌رو‌ها موفقیتی نداشته و ملی‌گرا‌ها هم جایگاهی در میان مردم ندارند.

آیت‌الله مجتهد شبستری ادامه داد: اثر دیگر قیام ۱۹ دی ماه این بود که شعار «مرگ بر شاه» به  شعار اصلی مردم در میدان مبدل شد؛ تا قبل از آن صریحا شعار مرگ بر شاه  مطرح نبود و شعار‌ها بر علیه هیئت حاکمه بود اما از این به بعد تکیه کلام توده‌های انقلابی «مرگ بر شاه» شد و این شعار به تعمیق مردمی شدن نهضت انقلاب اسلامی انجامید.

وی در پایان اظهارکرد: آخرین اثر حماسه ۱۹ دی ماه این بود که با قیام قم آهنگ حرکت انقلابی در جریان مستمری به شکل چهلم گرفتن‌ها به صورت اسلامی شتاب فزاینده‌ای گرفت و رهبری امام به عنوان نقش اصلی مبارزه با رژیم شاه ثابت شد./816/د102/ب1

ارسال نظرات