۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۵۹۳۱۱۷
حجت الاسلام والمسلمین مجدهاشمی:

همه قرآن کریم در حمد خلاصه‌ شده است

همه قرآن کریم در حمد خلاصه‌ شده است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بهترین سوره قرآن کریم حمد است، گفت: همه قرآن کریم نیز در حمد خلاصه‌شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مجدهاشمی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد جامع غدیر با موضوع تفسیر سوره حمد گفت: با کلام و فرمایشات پیامبر اسلام و ائمه معصومین می‌توان به جایگاه سوره حمد پی برد.

وی با بیان اینکه سوره حمد بسیار جایگاه عجیبی دارد، ادامه داد: تصور بر این بود که از قرآن کریم بالاتر چیزی وجود ندارد اما با استناد به آیات و روایات می‌توان گفت حمد از قرآن کریم نیز بالاتر است.

حجت الاسلام والمسلمین مجدهاشمی با استناد به آیات الهی، ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر می‌فرماید: ما حمد را در اول قرآن کریم قراردادیم و این به خاطر ابهت و عظمت این سوره نسبت به سایر سوره‌های قرآن کریم است.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه سوره حمد فاتحةالکتاب است، اظهار داشت: در عظمت سوره حمد همین بس که مابقی سوره‌های قرآن کریم سخن خداوند با بندگان است ولی در سوره حمد این بنده است که با معبود سخن می‌گوید.

وی افزود: خداوند در سوره حمد به انسان آموخت چگونه با او سخن بگوید و حمد حضرت حق را به‌جای بیاورد.

حجت الاسلام والمسلمین مجدهاشمی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام مبنی بر اینکه هر چیزی پایه و اساسی دارد و پایه و اساس قرآن کریم سوره حمد است، گفت: همچنین خطاب به جناب جابر فرمودند: بهترین سوره قرآن کریم حمد است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: طبق صریح روایات؛ اگر سوره حمد را بر مرده بخوانید و او زنده شود از این اثر تعجب نکنید؛ قرائت هیچ‌یک از سوره‌های قرآن کریم بر انسان واجب نیست اما خواندن سوره حمد در نماز یومیه بر انسان واجب است.

وی با اشاره به اینکه خداوند نماز و حمد را بسیار دوست می‌دارد، عنوان کرد: خداوند خطاب به پیامبر می‌فرماید: من نماز و حمد را بیشتر از هر چیزی که برای بندگان فرستادم دوست می‌دارم.

حجت الاسلام والمسلمین مجدهاشمی بابیان اینکه همه ادیان آسمانی در اسلام خلاصه می‌شود، خاطرنشان کرد: همه قرآن کریم نیز در حمد خلاصه‌شده است؛ امام علی(ع) می‌فرمایند: تمام قرآن در سوره حمد و تمام حمد در بسم‌الله الرحمن الرحیم است؛ تمام بسم‌الله در نقطه باء بسم‌الله است و آن نقطه من هستم؛ امام علی(ع) هضم در ذات خداوند بودند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات