۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۵۹۳۱۱۱
کارشناس دینی:

"تاریخ سازی" ویژگی مهم انسان‌های تأثیرگذار است

حجت الاسلام مهدوی ارفع گفت: انسان هر مقداری از گذر زمان و تولد تا مرگ را حضور واقعی داشته باشد، همان مقدار به انسانیت نزدیک شده است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا مهدوی ارفع در نخستین جلسه از سلسله جلسات سخنرانی پیرامون نهضت نهج البلاغه خوانی، در هیأت هفتگی فاطمیون به بیان مهم‌ترین پیچ تاریخی دوران پرداخت و گفت: انسان باید در تاریخ خودش حضور داشته باشد؛ هرجا خبری باشد، نمی‌توان از آن بی بهره بود. همان طور که انسان به هر اندازه که هنگام نماز حضور قلب داشته باشد، همان اندازه از نمازش مورد قبول حضرت حق است، به همین نسبت در گذر زمان نیز از تولد تا مرگ زندگی کند و در زندگی خویش حضور داشته باشد، همان مقدار به انسانیت و آدم بودن نزدیک شده است.

وی در ادامه به تاریخ ساز بودن انسان اشاره کرد و اظهار داشت: سناریو نویس و هنرپیشه زندگی خویش، خودمان هستیم و باید تاریخ را به طوری رقم بزنیم که صحنه‌هایی خلق شود و آثاری را ایجاد کند که زمین و اهلش را تحت تاثیر قرار دهد.

پوششی // باید در زندگی تاثیرگذار بود و کاری کرد

استاد حوزه و دانشگاه به تاریخ‌سازان زندگی بشر پرداخت و افزود: هرگاه از تاریخ سخن گفتیم، تاریخ مرده بود؛ در حالی که تاریخ را الان با زندگی‌مان می‌سازیم. در ساختار تاریخ سازی افراد سه دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول کسانی هستند که جسم‌شان در روزگار است و خودشان نیستند. زمان و تغییرات برایشان مهم نیست؛ به عنوان مثال اگر از آنها بخواهیم که برای ما طرح تربیتی بنویسند، انقلاب اسلامی را در آن دخیل نمی‌کنند و برنامه‌ای می‌دهند که اگر در دوران شاه حضور داشتند، با همان ساختار حرکت می‌کردند.

وی با اشاره به دسته دوم افرادی که در طول تاریخ می‌توانند تاثیرگذار باشند، عنوان کرد: برخی گرگ و میش تاریخ را متوجه می‌شوند و تاثیرگذار نیستند، بلکه تاثیر پذیرند و در حاشیه به کارهایی مشغول هستند؛ برخی همیشه در انقلاب بودند و منتظر استفاده از آن هستند. اگر برنده باشیم، سهم خواهی می‌کنند و اگر بازنده باشیم با عتاب به ما خطاب می‌کنند که نگفتیم کار شما عاقبتی ندارد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با توضیح دسته سوم به تاریخ‌سازان زندگی بشری اشاره کرد و توضیح داد: افرادی که تاریخ‌ساز می‌شوند، همان افرادی هستند که وقتی قطار حرکت خود را می‌کند، متوجه مسیر اشتباه می‌شوند و در مقابل همه می‌ایستند و حتی لازم باشد، لوکوموتیوران را هم بیرون می‌کنند و مسیر قطار را به سمت درست منتقل می‌کنند؛ این افراد بسیار کم هستند، تاثیرگذار و تاریخ ساز، اندیشمند و صاحب سبک هستند و بسیار باید بگذرد تا از اینها داشته باشیم.

وی در پایان به بررسی اجمالی حکمت 374 نهج البلاغه پرداخت و گفت: امیرالمومنین(ع) فرمودند که تمام كارهاى نيكو و جهاد در راه خدا، برابر امر به معروف و نهى از منكر، چونان قطره اى بر درياى موّاج و پهناور است و همانا امر به معروف و نهى از منكر، نه اجلى را نزديك مى كنند، و نه از مقدار روزى مى كاهند، و از همه اينها برتر، سخن حق در پيش روى حاكمى ستمكار است.

قابل ذکر است، سلسله جلسات نهضت نهج البلاغه خوانی برای علاقمندان به این کتاب مقدس و بزرگ، روزهای چهارشنبه در هیئت فاطمیون واقع در قم، میدان بسیج، حسینیه فاطمیون از ساعت 19:30 برگزار می‌شود. /882/پ202/س

علی اصغر سیاحت هویدا
ارسال نظرات