۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۵۹۳۱۰۹
سر مقاله؛

بازهم ناموفق‌بودن سازش

بازهم ناموفق‌بودن سازش
تجربه سودان برای آن‌ها که در ایران به خواب رفته‌اند، تازه‌ترین نمونه شکست سناریوی تزلزل در برابر غرب و رهاکردن «مقاومت» است.
به گزارش خبرگزاری رسا، سودان کشور بزرگی است در شمال آفریقا که در بسامد انقلاب اسلامی، خود را در سپهر ایران اسلامی بازتعریف کرد. روابط راهبردی دو کشور از طرفی و آتش‌افروزی‌های رژیم اسرائیل از سوی دیگر که حتی به حمله هوایی به تأسیسات این کشور منجر شد، پیوند‌های ایران و سودان را تقویت می‌کرد.
 
تا آنکه ارتجاع عربی به‌دلیل فقر مالی شدید خارطوم از این حربه سود جست و در فواصل گوناگونی روابط میان ایران و سودان را تخریب کرد تا جایی که این روابط قطع شد.
 
سودان در این میانه بخش جنوبی کشورش را که ذخایر زیرزمینی داشت، از دست داد و درگیر مناقشات داخلی شد.
 
با این همه از همراهی با سعودی نکاست و حتی پیگیری مقدماتی برای ارتباط با رژیم اسرائیل را هم در دستور کار داشت.
 
به‌تازگی موج تازه‌ای از نابسامانی‌های اقتصادی و اعتراضات خیابانی نسبتاً وسیع در سودان به راه افتاده، رییس‌جمهورش در سخنانی اشاره کرده است که به ما وعده دادند تا با رژیم اسرائیل رابطه برقرار کنیم تا مشکلات‌مان حل شود؛ نه‌تن‌ها مشکلات‌مان حل نشده؛ بلکه بر دامنه آن‌ها نیز اضافه شده است.
 
تجربه سودان را پس از مصر و عراق و لیبی و کره‌شمالی و یوگسلاوی و ده‌ها کشور دیگر در شرق و غرب عالم، می‌توان تازه‌ترین نمونه شکست سناریوی تزلزل در برابر غرب و رهاکردن «مقاومت» دانست؛ این را باید هزاران بار تکرار کرد تا بلکه آن‌ها که در ایران به خواب رفته‌اند، از آن بیدار شوند. /۱۰۱/۹۶۹/م
منبع: صبح نو
ارسال نظرات