۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۶
کد خبر: ۵۹۳۰۷۵

گزارشی از اشغال رو به رشد سرزمین های فلسطینی از طریق شهرک سازی

گزارشی از اشغال رو به رشد سرزمین های فلسطینی از طریق شهرک سازی
شورای شهرک‌سازی در اراضی اشغالی از افزایش سه درصدی تعداد شهرک‌نشینان صهیونیست طی سال گذشته میلادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آمار و اخبار جدید از کرانه باختری نشان می‌دهد که شهرک‌نشین‌های صهیونیست در حال بلعیدن این منطقه هستند بخصوص که طول و ارتفاع دیوار حال در خیابان‌های کرانه باختری در حال افزایش است.

در همین ارتباط، شورای شهرک‌سازی در اراضی اشغالی اعلام کرد تعداد شهرک‌نشینان صهیونیست در کرانه باختری طی گذشته میلادی (۲۰۱۸) سه درصد افزایش داشته و ۴۴۸  هزار و ۶۷۲ نفر رسیده است.

کانال ۲۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد تعداد مذکور سوای شهرک‌نشینان در قدس اشغالی است که تعداد آنها به ۲۲۰ هزار نفر می‌رسد.

طی ماه گذشته میلادی (دسامبر) سازمان «صلح اکنون» (که مخالف با شهرک‌سازی است) اعلام کرد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی یک ماه با ساخت ۱۲۱۹ واحد صهیونیست‌نشین در کرانه باختری موافقت کرده است.

قطعنامه ۱۲۳۴ شورای امنیت صادر شده در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ تأکید می‌کند رژیم صهیونیستی باید فورا به شهرک‌سازی خود در اراضی اشغالی فلسطینی پایان دهد.

اگرچه طرف‌های مختلف بین‌المللی بارها شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس را مورد انتقاد قرار داده و خواستار توقف آن شده‌‌اند، تل‌آویو به این هشدارها بی‌توجه است و با همین شهرک‌سازی بخش زیادی از اراضی فلسطینی را بلعیده است.

برخی تحلیلگران بر این باورند که مقام‌های رژیم صهیونیستی از جمله نتانیاهو با نزدیک شدن به زمان انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی با اعلام ساخت پروژه‌های شهرک‌ در کرانه باختری به دنبال افزایش میزان محبوبیت خود هستند.

ساخت دیوار حائل در خیابان‌های کرانه باختری

مقامات رژیم صهیونیستی گام آخر را در سیاست جداسازی نژادی علیه فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری برداشت و اقدام به تقسیم خیابان‌های این منطقه از طریق ساخت دیوار حائل کرد تا مسیری به شهرک‌نشینان و مسیری به فلسطینی‌ها به صورت جداگانه اختصاص داده شود.

بر اساس گزارش «قدس‌نت»، این دیوار حائل هشت متر ارتفاع و چهار کیلومتر طول دارد، در طول مسیری که «۴۳۷» نامیده می‌شود و از منطقه شهرکی «معالیه ادومیم» واقع در شرق قدس تا وسط شهر ادامه دارد، کشیده شده است. رژیم صهیونیستی همچنین یک ایست بازرسی ویژه ایجاد کرده تا پلیس مانع از ورود رانندگان فلسطینی به مسیر ویژه شهرک‌نشینان شود.

فلسطینی‌ها این خیابان را خیابان «جداسازی نژادی» نامیده‌‌اند. پیشنهاد ساخت این دیوار را وزارت حمل و نقل رژیم صهیونیستی ارائه کرده و هزینه آن بالغ بر ۱۵۰ میلیون شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) است.

مقامات رژیم صهیونیستی در سال‌های ۲۰۰۲ تا  ۲۰۱۲ هم اقدام به ساخت دیوار حائل میان کرانه باختری و مرزهای ۱۹۴۸ کردند تا جلوی عملیات‌های فلسطینی علیه فلسطین اشغالی را بگیرند.

بر اساس برآوردها مساحت اراضی فلسطینی جدا و محاصره شده میان دیوار حائل و مرزهای ۱۹۴۸ به حدود ۶۸۰ کیلومتر مربع در سال ۲۰۱۲ رسیده است و این به معنای بلعیده شدن ۱۲ درصد مساحت کرانه باختری است.

در سال ۲۰۰۴ دادگاه بین‌المللی دادگستری وابسته به سازمان ملل طی حکمی ساخت این دیوار را محکوم کرد و در ادامه افزود شهرک‌سازی در تمام اشکال آن غیرقانونی است.

زخمی شدن یک صهیونیست

روز گذتشه یک شهرک‌نشین صهیونیست طی عملیات یک فلسطینی از ناحیه گردن زخمی شد.

بر اساس گزارش «نبأ پرس»، این عملیات در نزدیکی «جبل المکبر» واقع در جنوب قدس اشغالی و در یک ایستگاه اتوبوس انجام شده است.

افزایش تعرض‌ها به خبرنگاران فلسطینی

وزارت اطلاع‌رسانی فلسطین در گزارش سالانه خود اعلام کرد تعرض‌های رژیم صهیونیستی به روزنامه‌نگاران و آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۸ ، ۱۰ درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش مذکور، خبرنگاران فلسطینی به گلوله جنگی و پلاستیکی مورد هدف قرار گرفته‌اند، صفحه‌های آنها بر روی برخی شبکه‌های اجتماعی حذف شده و علاوه بر‌ آن، علیه برخی از آنها جریمه‌های مالی و دیگه مجازات‌ها تعیین شده است./847/ب101/ف

منبع: فارس
ارسال نظرات