۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۳۰۶۶
گزارش رسا؛

خوش رقصی «شیخ دوتابعیتی» برای اسرائیل با طرح «توافق‌نامه سازش دینی»

خوش رقصی «شیخ دوتابعیتی» برای اسرائیل با طرح «توافق‌نامه سازش دینی»
شیخ مصری در بازدید از مدارس دینی یهودیان اسرائیل، از طرح جامع سازش دینی میان یهودیان اسرائیلی و مسلمانان فلسطینی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، ارتباط مصر با اسرائیل مسأله تازه‌ای نیست. از امضای پیمان کمپ دیوید تا به امروز بارها به صورت آشکار و پنهان، مصر و اسرائیل در مورد موضوعات مختلف منطقه‌ای به ویژه مسأله فلسطین با یکدیگر به گفتگو پرداختند. همکاری مشترک میان این دو کشور تا حدی است که با آغاز طرح موسوم به معامله قرن، مصر و عربستان به صراحت اعلام کردند که در نزاع عربی ـ اسرائیلی دخالت نکرده و از هیچ یک از دو جریان عربی و عبری دفاع نخواهند کرد.

هرچند که مصر از دخالت در نزاع عربی ـ اسرائیلی طفره رفته است اما از آنجا که بسیاری از کشورهای منطقه نوکران بی چون و چرای عربستان و مصر هستند، به نظر عدم دخالت مصر در اختلافات منطقه‌ای کشورهای مسلمان با رژیم صهیونیستی به معنای حمایت تلویحی از این رژیم غاصب است.

با این وجود اما به تازگی سفر یکی از علمای مصر به اسرائیل و بازدید از مدارس دینی یهودیان و تاکید بر لزوم تشکیل دولت و حکومت مستقل اسرائیل و به رسمیت شناختن این حکومت از سوی کشورهای مسلمان جنجال برانگیز شده است.

حمایت شیخ سالم از حکومت غاصب صهیونیستی
به نقل از صفحه رسمی مدرسه دینی یهودی اسرائیل، شیخ عمر سالم از علمای مطرح مصری که تبعیت آمریکایی نیز دارد، هفته جاری در بازدید از مدارس دینی «یشیفاه» و «أور توراه محنايم» و شرکت در حلقه پرسش و پاسخ خاخام‌ها و دانشجویان علوم دینی این مدرسه تاکید کرد که وظیفه عالمان دین ترویج صلح و امنیت در جامعه جهانی است.

شیخ سالم از بین موارد متعددی که در این سفر بدان پرداخت، به مسأله صلح پایدار اشاره و ابراز امیدواری کرد که به زودی شاهد چشم انداز مشترکی میان مسلمانان، مسیحیان و یهودیان اسرائیلی در خاورمیانه به ویژه در اسرائیل خواهیم بود.

وی با برداشت و تفسیر گزینشی از آیات قرآن کریم در تایید سخنان خود خاطر نشان کرد: در قرآن شیوه‌ای برای برقراری صلح پایدار بیان شده و آن تبعیت از اصول اخلاقی در زندگی روزانه و همزیستی مسالمت آمیز میان مسلمانان و یهودیان اسرائیلی است.

صفحه رسمی مدارس دینی اسرائیل در شبکه اجتماعی فیسبوک نیز با پوشش حضور شیخ سالم در اسرائیل به نقل از وی آورده است که به عقیده شیخ سالم دلیلی برای ممنوعیت ارتباط سالم و برقراری صلح دائمی میان مسلمانان و یهودیان اسرائیلی وجود نداشته و این دو جریان می‌تواند به سهولت در کنار یکدیگر زیست مشترک داشته باشند.

وی با بیان آنکه دوران کار دیپلماتیک و حل اختلاف‌ها از دروازه سیاست به پایان رسیده است، خواستار تشکیل همایش مشترک با حضور خاخام‌های اسرائیلی، عالمان مسلمان و مسؤولان مربوطه و عمل به دستورات تورات و قرآن برای پایان دادن به اختلافات قدیمی کشورهای مسلمان با اسرائیل شد.

عالم اهل سنت مصری همچنین به برقراری دیدارهای مشترک و بحث و بررسی نظرات نیز اشاره و تصریح کرد: علمای دین دو وظیفه فراهم ساختن همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان و یهودیان و گسترش شعائر دینی را باید در اولویت وظایف تبلیغی و دینی خود قلمداد کنند.

استقبال خاخام‌های صهیونیستی از سخنان شیخ مصری
سخنان شیخ عمر سالم موجی از خرسندی و رضایت را در میان خاخام‌های اسرائیلی به راه انداخت. شلومو فیلک رییس انجمن دینی یهودی اسرائیل با استقبال از سخنان شیخ مصری تاکید کرد که وظیفه همه عالمان دینی است که از سخنان شیخ سالم درس بگیرند.

شلومو فیلک با توصیف شیخ سالم به «شیخ به روز» گفت: باید بدانیم که آگاهی نسبت به موضوعات روز و گفتگو برای برقراری صلح دو ویژگی با ارزش شیخ سالم است و باید دانست که گفتگوهای صلح با بذل مال و یا راحتی و تن‌پروری به دست نمی‌آید.

وی افزود: اگر هر کدام از ما به دنبال تحقق آرزوها و اهداف فردی خود باشیم هیچگاه به یک «توافقنامه دینی جامع» دست نخواهیم یافت. دستیابی به یک آرمان مشترک نیازمند اخلاق مداری و احترام متقابل به نظرات یکدیگر است. اگر به این توجه کنیم که چه کسی بعد از توافق به ریاست جامعه دینی خواهد رسید، دستیابی به توافق امکان پذیر نمی‌شود.

رییس انجمن دینی یهودیان اسرائیل در پایان با ابراز امیدواری از شکل‌گیری یک توافق جامع دینی میان مسلمانان، یهودیان اسرائیلی و مسیحیان اظهار داشت: به جای آنکه فکر خود را مشغول کنیم که چه کسی ریاست این جامعه دینی را به عهده خواهد گرفت بهتر از به این فکر کنیم که چگونه به یک تفاهم و ائتلاف مستحکم دست یابیم.

دفاع از اسرائیل با به مسلخ بردن آرمان‌های فلسطین
این اولین باری نیست که شیخ سالم چنین سخنانی را بر زبان می‌راند. وی در سال 2016م نیز با حضور در یکی از مدارس افراطی یهودی اسرائیل در کرانه باختری با «شموئیل الیاهو» خاخام شهر صفد و صاحب فتوای حرمت معامله یهودیان با عرب‌ها و ممنوعیت اجاره منازل به فلسطینیان دیدار و در مقابل جمعیت بسیاری از دانش پژوهان یهودی بر ضرورت اجرای احکام شریعت یهود در فلسطین تاکید کرد.

وی در آن نشست اعلام کرد که یهودیان باید به تورات تمسّک ورزیده و تعالیم یهودیت را در سراسر کشورهای اسلامی نشر دهند زیرا مسلمانان یهودیان را کافر ندانسته و نفرت مسلمانان از یهودیان، نشأت گرفته از مسیحیانی است که سال‌ها قبل فلسطین را اشغال کرده و با تبعیض نژادی و مذهبی با یهودیان تعامل کردند.

شیخ سالم در اظهار نظر عجیب مدعی شد که یهودیان به دنبال صلح برای همسالگان خود بوده و باید دولت مستقلی را در فلسطین تشکیل دهند و در این عرصه نباید به امید موافقت کشورهای مسلمان عربی باشند. باید به مردم آگاهی بخشید که یهودیان اسرائیل نیز حق زندگی و ترویج دین خود را دارند.

با آنکه مسلمانان همواره با سایر اقلیت‌های مذهبی و پیروان ادیان آسمانی با عطوفت، مهربانی رفتار کرده و در کنار آنان زندگی مسالمت آمیزی را تجربه کرده‌اند، اما یهودیان صهیونیستی با اشغال خاک ملت مظلوم فلسطین و آوازه ساختن ساکنان اصلی این سرزمین، رژیم جعلی خود را بر خرابه‌های خانه‌های مردم بیگناه فلسطین بنیان نهاده‌اند.

مسلمانان همانگونه که با مسیحان تعامل سازنده داشته و هیچگاه به حقوق سایر ادیان تعدّی نکرده‌اند، با یهودیان نیز همین شیوه را در پیش گرفته و هماره در مسیر صلح و عدالت گام برداشته‌اند اما با این حال اجازه دخالت و تعدّی دیگران را نیز به حقوق خود نخواهند داد.

یهودیان افراط‌گرای صهیونیستی امروز ادامه دهنده راه پدران و اجداد خیبر نشین خود هستند که در صدر اسلام نیز بارها به آزار و اذیت مسلمانان پرداخته و موجبات رنجش و ناراحتی رسول گرامی اسلام(ص) و اصحاب سلف را فراهم آورده‌اند از این رو قرآن فرموده است «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا»

رفتارهای افراط‌گرایانه یهودیان صهیونیستی سبب شده تا در جامعه یهودی نیز مخالفت‌های جدی با یهودیان صهیونیسم شود و یهودیان ارتدکس و خاخام‌هایی مانند آمنون یتزحاق و دیوید ویس به صراحت از سیاست‌های نژاد پرستانه یهودیان صهیونیستی انتقاد کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که الازهر بایستی با نظارت بیش از پیش بر روی عالمان دینی جامعه مصر، اجازه سوء استفاده از آموزه‌های اسلام و ایجاد تفرقه و اختلاف میان ادیان و مذاهب الهی را به تاجران دین ندهد که تنها از این رهگذر می‌توان به حمایت از مردم مظلوم فلسطین و دفاع از قدس شریف و مسجد الاقصی پرداخت./981/ب912/ر

ارسال نظرات