۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۵۹۲۹۳۰
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

باید به دنبال شناخت وظایف خود باشیم

باید به دنبال شناخت وظایف خود باشیم
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند می‌فرماید کاری به این نداشته باشید چه کسی پیامبر، امام و یا جانشین امام شده است، چرا که اراده خداوند بوده از این رو هرکسی باید به دنبال شناخت وظایف خود باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل سه شنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در امامزاده ابراهیم فین کاشان برگزار شد در ادامه تفسیر آیه سوم سوره انبیا، گفت: خداوند نخستین انسان را پیامبر قرار داد و همه گروه‌ها و امت‌ها یک نفر را به عنوان پیامبر داشتند.

وی افزود: هر پیامبری که مبعوث می‌شد، چون مردم سابقه پیامبری و نبوت را از قبل داشتند و با جریان نبوت آشنا بودند تبعیت از پیامبران الهی برای مردم مقداری سخت بود چرا که پیامبران امر و نهی دارند و در مقابل ظلم و ستم و زورگویی می‌ایستند، از این رو پیامبران الهی همواره دشمن داشتند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در آیات قرآن می‌فرماید، همه پیامبرانی که مبعوث شدند تعدادی دشمن داشتند و اکثریت جامعه نیز همیشه علیه پیامبران خود بودند و کمتر پیامبری بود که حمایت اکثریت جامعه را داشته باشد، اکثریت بر علیه پیامبر خودشان بودند.

وی ادامه داد: تعداد معدودی از پیامبران نیز بودند که به مرور زمان محبوبیت کسب کرده و حمایت اکثریت مردم را به همراه داشتند از جمله یکی از آن‌ها حضرت یونس است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: پیامبران برای اثبات نبوت خود معجزه می‌آوردند، اما همین که پیامبری معجزه می‌آورد او را ساحر می‌دانستند، آن‌ها اقوامی بودند که برای پذیرفتن نبوت پیامبر خود خواستار معجزه از او بودند، اما همین که معجزه می‌آورد او را ساحر معرفی می‌کردند.

وی افزود: پیامبر اکرم که به نبوت مبعوث شد یک گروه تهمت به پیامبر زدند او را ساحر نامیدند، گروه دیگر او را مجنون معرفی کردند و گروه دیگرگفتند پیامبرکاهن و ستاره پرست است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند در این آیه می‌فرماید، ‹‹أَسَرُّوا النَّجْوَی›› آن‌ها نجوی را سری کردند و مخفیانه درگوشی با یکدیگر صحبت کردند و با وجود اینکه در دسترس دیگران نبودن، اما با این حال احتیاط کردند و درگوشی با یکدیگر حرف زدند.

دبیر جامعه روحانیت گفت: حرف آن‌ها این بود که به مردم بگوییم پیامبر هم یک انسان مانند خود شما است و نباید سراغ یک آدم می‌رفتید، ‹‹وَ أَسَرُّوا النَّجْوَی الَّذینَ ظَلَمُوا هَلْ هذا إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ›› و این حرف برای این زدند به امید اینکه تعدادی آن را بپذیرند.

وی افزود: مشرکین برای اینکه از زیر بار دستورات قرآن فرار کنند بهانه‌هایی را آوردند که یکی از این بهانه این بود که این پیامبر یک پیامبری مانند ما انسان‌ها است در حالیکه باید یک ملک ما را هدایت کند، اگر ملک باشد حرف او را خواهیم پذیرفت، اما حرف یک انسان معمولی مانند خود را نمی‌پذیریم.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید، ما در صورتی ملک برای پیامبری می‌فرستیم که شما هم ملک باشد، اما چون شما انسان هستید ما نیز پیامبر را باید از جنس خود شما قرار دهیم، چرا، چون او را ببینید و با یکدیگر ارتباط داشته باشید و با او حرف بزنید و او هم با شما حرف بزند و فکر و روح شما هم یکی باشد.

وی افزود: خداوند درپاسخ آن‌ها در سوره اسرا می‌فرماید، هیچ کدام از تقاضای ما را انجام نمی‌دهیم چرا که امت‌های قبلی مانند شما درخواست معجزه کردند و آن را اجابت کردیم، اما ایمان نیاوردند و شما هم با وجود اینکه قرآن معجزه پیامبراست اگر بخواهید ایمان خواهید آورید.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: امروز نیز برخی افراد روحانی به رهبر معظم انقلاب حسادت می‌کنند و خود را بالاتر از او می‌دانند و نسبت به رهبری معترض هستند و این درحالی است که رهبری خواست خدا است و کشور نیاز به یک رهبر دارد و بقیه باید تبعیت کنند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند می‌فرماید کاری به این نداشته باشید چه کسی پیامبر، امام و یا جانشین امام شده است، چرا که اراده خداوند بوده است از این رو هرکس باید به دنبال شناخت وظایف خود باشیم.

وی افزود: هرکس هر پست و مقامی گرفت باید او را حمایت و تقویت کرد چرا که ممکن است به دلیل حمایت ما از مسؤولی در روز قیامت جایگاهی بهتر از آن مسؤول داشته باشیم و یا ممکن است کسی که از مرجع تقلیدی خوب تقلید کرده است در قیامت جایگاهی بهتر از آن مرجع تقلید داشته باشد، بنابراین پست و مقام و جایگاه مهم نیست، بلکه مهم این است که ما به وظایف خود خوب عمل کنیم./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملك آبادي
ارسال نظرات