۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۵۹۲۹۰۵

انتقاد رسانه آمریکایی از ایران هراسی پمپئو و حمایت از رژیم سعودی

انتقاد رسانه آمریکایی از ایران هراسی پمپئو و حمایت از رژیم سعودی
پمپئو در سفر آتی خود به هشت کشور خاورمیانه، قرار است با انجام یک سخنرانی ضد ایرانی در قاهره به حمایت از سیاست های رژیم سعودی بپردازد.

به گزارش خبرگزاری رسا، در آستانه حضور «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در منطقه غرب آسیا، یک رسانه آمریکایی از قصد او برای انجام یک سخنرانی سراسر ضد ایرانی در قاهره مصر خبر داد و نوشت، پامپئو در این سخنرانی خواهد گفت که ایران در مسائل مربوط به حقوق بشر و حاکمیت قانون، باید از عربستان سعودی درس بگیرد!

طبق گزارش «پالیتیکو»، وزیر خارجه آمریکا به دنبال انجام یک سخنرانی در قاهره و تاکید بر ضدیت مواضع دولت «دونالد ترامپ» با مواضع دولت «باراک اوباما» در قبال ایران است.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که پامپئو بین ۱۸ تا ۲۸ دی ماه به اردن، مصر، بحرین، امارات، قطر، عمان و کویت سفر می‌کند.

پالیتیکو نوشت: «مایک پامپئو وزیر خارجه پای به سفر یک هفته‌ای به خاورمیانه گذاشته که شاید یکی از سخت‌ترین سفرهای او باشد. او در این سفر درباره نقش آمریکا در این منطقه سخنرانی خواهد کرد و به صورت خصوصی  به متحدان عربی آمریکا درباره اینکه این کشور همچنان متعهد به آنها است، قوت قلب خواهد داد».

طبق این گزارش، پامپئو در سخنرانی قاهره در نظر دارد که موضع «باراک اوباما» رییس‌جمهور سابق آمریکا را درباره ایران و مسائل منطقه انکار و رد کند، کسی که در سال ۲۰۰۹ یک سخنرانی معروف در پایتخت مصر خطاب به کشورهای مسلمان ایراد کرده بود.

این رسانه به نقل از «منابع مطلع» گزارش داد: «پامپئو تعامل (دولت) اوباما با ایران را محکوم خواهد کرد و مدعی خواهد شد که (مواضع) دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا به بهترین نحو به نفع منافع این منطقه است».

در گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: «حداقل یک تحلیلگر گفته که پامپئو باید لغو سخنرانی در قاهره را مورد بررسی قرار دهد».

«دِینا استرول» تحلیلگر عضو اندیشکده «بنیاد واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» در این باره گفت: «اگر دولت (ترامپ) نمی‌تواند یک استراتژی معطوف به آینده، منسجم و مورد تایید رییس‌جمهور درباره تعامل آمریکا در منطقه ارائه دهد، آیا اکنون موقع مناسبی برای یک سخنرانی بزرگ است؟»

در ادامه این گزارش، دو منبع مطلع از متن سخنرانی وزیر خارجه آمریکا در قاهره اطلاعاتی را درباره این سخنرانی ارائه دادند.

به گفته آنها، پامپئو در سخنرانی قاهره تاکید خواهد کرد که در موضوع تروریسم، «یک مقصر واقعی» است.

طبق متن سخنرانی وزیر خارجه آمریکا، او همچنین این پیشنهاد را مطرح می‌کند که ایران می‌تواند در مسائل مربوط به حقوق بشر و حاکمیت قانون، از عربستان سعودی یاد بگیرد.

پالیتیکو معتقد است: «قطعا اگر پامپئو در نهایت چنین ادعاهایی بکند، قطعا با واکنش منفی و فشارها از سوی نه فقط مشاوران اوباما بلکه کارشناسان مسائل منطقه مواجه خواهد شد. غالب اعضای گروه‌های تروریستی اصلی در منطقه از قبیل القاعده و شاخه‌های آن شامل داعش، تندروهای سُنی هستند و ایران یک کشور با اکثریت شیعه است و با این ستیزه‌جویان جنگیده است».

پالیتیکو افزود: «به طور گسترده‌ای، نگاه به عربستان سعودی به عنوان یکی از سرکوبگرترین کشورها در جهان به ویژه برای زنان است و با ملاک‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف، ایرانی‌ها بیشتر از سعودی‌ها آزاد هستند».

دو منبع مطلع از متن سخنرانی پامپئو همچنین خبر دادند که وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در قاهره اقدامات عربستان سعودی در اجرای عدالت در پرونده قاتلان «جمال خاشقچی» را مورد تحسین قرار خواهد داد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره سفر پامپئو به منطقه گفت، این سفر دو «محور اساسی» دارد: اول، به رغم «روایت‌های نادرست» درباره تصمیم واشنگتن برای خروج از سوریه، «آمریکا از خاورمیانه خارج نخواهد شد» و دوم، «رژیم ایران، بازیگری خطرناک در این منطقه است».

گزارش پالیتیکو درباره سخنرانی ضد ایرانی وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ» در قاهره در حالی منتشر شده که این دولت و شخص رییس‌جمهور آن از زمان آغاز به کار، بارها ضدیت خود را با مردم ایران را با اقداماتی از قبیل خروج غیرقانونی از توافق بین‌المللی برجام، بازگرداندن تحریم‌ها، ممنوعیت ورود ایرانی‌ها به آمریکا و «تروریست» خواندن ملت ایران به اثبات رسانده است./847/ب101/ف

ارسال نظرات