۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۵۹۲۹۰۴

گزارشی از اخبار کشورهای اسلامی آفریقا

گزارشی از اخبار کشورهای اسلامی آفریقا
وعده عمر البشیر برای بهبود وضعیت معیشتی مردم سودان و چاپ و توزیع نقشه جهان بدون نام فلسطین در مغرب از مهم ترین تحولات آفریقا به شمار می روند.

به گزارش خبرگزاری رسا، تظاهرات سودان که از 19 دسامبر 2018((28 آذر 97) در این کشور شروع شد، دولت خارطوم  را به شدت تحت فشار قرار داد. این دولت برای مهار ناآرامی ها مجبور شد،  چند مقام عالی رتبه را برکنار کند  و به مردم وعده بهبودی وضعیت معیشتی دهد.

رییس جمهور سودان با تغییر چند وزیر و مقام عالی رتبه این کشور گفت: دولت در حال اجرای برنامه اقتصادی جدیدی است و از ماه جاری میلادی حقوق کارکنان و کارگران ..... افزایش خواهد یافت.

به نوشته روزنامه السودان الیوم،عمرالبشیر افزود: دولت برنامه هایی  برای بهبود وضعیت معیشتی مردم در آینده  دارد و در این زمینه اقدام خواهد کرد. ما از بخش های مختلف  اقتصادی از جمله تامین مسکن حمایت می کنیم.

در همین حال، رهبر جنبش  اصلاح  سودان در واکنش به سخنان عمر البشیر گفت: این اقدامات کافی نیست و مشکلات کشور را برطرف نمی کند، سودان با نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد.

غازی صلاح الدین تصریح کرد: این مشکلات امروز به وجود نیامده  بلکه حاصل انباشت آنها طی 30 سال گذشته است.

وی تصریح کرد: زمانی سودان می تواند به بحران داخلی خود پایان دهد که از حمایت های منطقه ای و بین المللی برخوردار باشد.

 در راستای مهار ناآرامی های سودان، عمرالبشیر امروز به ولایت نیل رفت  تا در یک چشنواره مردمی شرکت کند. مردم این ولایت اولین کسانی بودند که در اعتراض به وضعیت بدمعیشتی تظاهرات کردند.

 قرار است حامیان رییس سودان فردا در پایتخت این کشور تظاهرات گسترده ای برپا کنند.

چاپ نقشه ای بدون نام فلسطین درمغرب

با انتشار یک نقشه از اطلس جهان که  در آن نام فلسطین حذف و نام و پرچم اسرائیل در آن چاپ شده است ، بار دیگر تنور مخالفت با روند عادی سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی در مغرب شعله ور شد.

به نوشته سایت مغربی هسبریس، یکی از انتشارات شهر دارالبیضاء نقشه ای از جهان برای کودکان مغربی چاپ کرد که در آن هیچ نام و نشانی  از فلسطین نیست بلکه  پرچم رژیم صهیونیستی در میان کشورهای غرب آسیا چاپ شده است. در  این نقشه وضعیت اقتصادی، فرهنگی و  تاریخی مردمان به صورت مصور ترسم شده است.

به دنبال انتشار این نقشه ، نویسنده برجسته  مرکز ضد عادی سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی در مغرب گفت: چاپ و توزیع چنین نقشه ای نشانگر نفوذ مستقیم صهیونیست ها در مغرب است .

 عزیز هناوی  تصریح کرد: در نقشه مزبور فلسطین به کلی نادیده گرفته شده حتی بخش هایی  که سازمان ملل آنها را  به عنوان سرزمین فلسطینی به رسمیت شناخته  نامی از آنها برده نشده است. آیا در مغرب هرکسی می تواند هر چیزی را چاپ و توزیع کند؟  آیا می توان نقشه مغرب  را  بدون صحرا ( منطقه مورد اختلاف جبهه پولیساریو با مغرب ) چاپ کرد و در بازار فروخت؟

وی تصریح کرد: نقشه ای که نامی از فلسطین برده نشده و خارج از مقررات قانونی چاپ شده است،  باید از سطح بازار جمع آوری شود و دست اندرکاران و توزیع کنندگان آن تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

طرح امنیتی جدید

وزیر کشور تونس  از اجرای طرح جدید مبارزه با گروه های  تروریستی در این کشور خبر داد و گفت: این طرح بر اساس شیوه های نوین امنیتی طراحی شده است و در سراسر کشور به اجراء در می آید.

هشام الفوراتی که برای  ارائه گزارشی از  وضعیت امنیتی تونس به پارلمان این کشور رفته بود، تصریح کرد: نیروهای امنیتی در تمام استان ها به ویژه استان های مرزی فعالیت تروریست ها را تحت نظر دارند و پیش از انجام هرگونه عملیات تروریستی وارد عمل شده و تروریست ها را سرکوب خواهند کرد.

به نوشته پایگاه خبری بوابه الافریقیا الاخباریه وزیر کشور تونس گفت: نیروهای امنیتی در یک عملیات پیشگیرانه برای دستگیری دو تروریست به منزلی در شهر جمله واقع در استان سیدی بوزید حمله کردند، اما تروریست ها با استفاده از کمربندهای انفجاری خود را به هلاکت رساندند.

چند روز قبل یکی از عناصر تروریستی با انجام عملیات انتحاری در خیابان حبیب بورقیبه واقع در مرکز پایتخت تونس 20 شهروند و نیروی امنیتی این کشور را زخمی کرد. به دنبال این عملیات تروریستی،  نمایندگاه پارلمان تونس دیروز  پشت درهای بسته تشکیل جلسه دادند تا گزارش وزیر کشور درباره گروه های تروریستی و طرح های او  برای مبارزه  با آنها را  بشنوند./847/ب101/ف

ارسال نظرات