۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۵۹۲۹۰۲

گزارشی از کنفرانس «آینده مسلمانان در اروپا»

گزارشی از کنفرانس «آینده مسلمانان در اروپا»
شهر «کلن» آلمان در سال جدید میلادی، میزبان کنفرانس «آینده مسلمانان در اروپا» به میزبانی مسؤولان اتحادیه ترکی اسلامی بود.

به گزارش خبرگزاری رسا، در کنفرانسی که در روزهای آغازین سال جدید میلادی با عنوان «آینده مسلمانان در اروپا» در شهر کلن به مدت سه روز برگزار شد، نمایندگان جوامع مذهبی اسلامی از آلمان و اروپا، دانشگاهیان، فعالان و روزنامه نگاران حضور یافته و راه حل‌های احتمالی مشکلات فعلی مسلمانان اروپا مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مسؤولان اتحادیه ترکی اسلامی دیتیب به عنوان میزبان این مراسم، هدف از این کنفرانس را توسعه همکاری میان نهادهای مذهبی در اروپا، تبادل دانش و تجربه، آموزش مذهبی به شیوه‌های درست و پیدا کردن راه حل‌های احتمالی برای مشکلات فعلی مسلمانان اعلام کردند.

پروفسور علی ارباش، رییس سازمان امور دینی ترکیه در افتتاحیه این کنفرانس سه روزه، درباره وضعیت مسلمانان و افزایش اسلام‌هراسی در اروپا صحبت کرد. برای ارباش، جهان شباهت زیادی به یک خانه بزرگ دارد. از دید او قابل تصور نیست که آتش در طبقه‌ای از این خانه باشد و بر طبقات دیگر تأثیر نگذارد. ارباش گفت: «افزایش اسلام‌هراسی و جنبش‌های نژادپرستانه در اروپا، همزیستی مسالمت آمیز در جامعه را تهدید می‌کند. مسلمانان بخشی از جامعه اروپا هستند و زمانی که با خشونت، تبعیض یا بی عدالتی روبرو می‌شوند، باید بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.»

به گفته ارباش، اسلام هراسی ناشی از فقدان دانش در جامعه است. به اعتقاد او، مسلمانان باید تعریف درستی از اسلام را به شهروندان اروپایی ارائه دهند:«مسلمانان در اروپا باید تلاش کنند که تعریف درست و کاملی از اسلام در جامعه ارائه دهند و اشتباهات، سوء تفاهمات و اطلاعات غلط را اصلاح کنند.»

او سخنرانی خود را با نقل قولی از پیامبر اسلام(ص) ادامه داد: «مسلمان کسی است که دیگران از دست (عمل) و زبان (کلمات) او در امان باشند.»

در ادامه این کنفرانس، به موضوعاتی مانند «آینده مسلمانان در اروپا؛ فرصت‌ها و خطرات»، «مشکلات ساختاری مؤسسات اسلامی در اروپا و روند قانونی»، «پناهندگان و شکل گیری هویت نسل جدید مسلمانان» و «راه حل‌هایی برای از بین بردن نگرش‌های منفی علیه اسلام در رسانه‌های اروپایی» پرداخته شد.

همچنین در زمان برگزاری این کنفرانس، طرحی برای رفع مشکلات مسلمانان آماده شد. براساس این طرح، مسلمانان باید به طور منظم دور هم جمع شوند و درباره مسائل دینی با یکدیگر به گفتگو بپردازند. جوامع اسلامی باید درباره مواردی مانند تقویم اسلامی، غذاهای حلال، توسعه آموزشی و همچنین سنت‌های غنی اسلامی با هم صحبت کنند.

همچنین برای مقابله با رشد اسلام هراسی در اروپا، از رسانه‌ها خواسته شد رفتار منصفانه‌ای با مسلمانان و اسلام داشته باشند. علاوه بر اینها، برای تقویت ارتباط میان مسلمانان اروپا، مقرر شد برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد یک دفتر هماهنگی امور مسلمانان صورت گیرد.در این دفتر، نمایندگان جوامع مذهبی، دانشمندان، وکلا و جامعه شناسان حضور خواهند داشت. در پایان کنفرانس اعلام شد که این نشست هر دو سال یک‌ بار برگزار خواهد شد./847/ب101/ف

ارسال نظرات