۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۵۹۲۷۷۲

مذاکرات صلح افغانستان/ادامه پروژه ناامن سازی منطقه از سوی عربستان

مذاکرات صلح افغانستان/ادامه پروژه ناامن سازی منطقه از سوی عربستان
گروه طالبان به دلیل اصرار عربستان برای ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان با برگزاری مذاکرات صلح در ریاض مخالفت کرده است.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، گروه شبه نظامی طالبان، برگزاری مذاکرات صلح با طرف آمریکایی را در ریاض، پایتخت عربستان را نپذیرفت و خواستار برگزاری این مذاکرات در قطر شد.

یک مقام ارشد طالبان در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرد که این گروه با تصمیم عربستان برای حضور دولت افغانستان در مذاکرات صلح، مخالف است.

این مقام طالبان گفت: پیش از این قرار بود که در ادامه مذاکرات صلح با طرف آمریکایی که در ابوظبی ناتمام ماند، روند مذاکرات در ریاض ادامه یابد. اما مشکل این جاست که مقامات عربستانی و اماراتی از طالبان خواسته اند که با مقامات دولت افغانستان نیز دیدرا کند؛ مساله ای که ما (گروه طالبان) در حال حاضر قادر به انجام آن نیستیم. از این رو مذاکرات هفته آینده در ریاض را لغو کردیم.

مذاکرات صلح افغانستان/ادامه پروژه ناامن سازی منطقه از سوی عربستان

طالبان افغانستان

یک مقام ارشد دیگر طالبان نیز اعلام کرد: همه طرف ها از این مطلب آگاهی دارند که دولت افغانستان خواستار باقی ماندن نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای خارجی در کشور است و این در حالی است که ما (گروه طالبان) هزینه سنگینی برای اخراج همه نیروهای خارجی از افغانستان پرداخته ایم.

مذاکرات هفته آینده در ریاض، قرار بود بین رهبران طالبان و زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان انجام شود و در آن خروج نیروهای خارجی و آتش بس در سال 2019 مورد بحث قرار گیرد.

با گذشت هفده سال از حضور نیروهای خارجی در افغانستان و شکست آنان در میدان نبرد، دولت افغانستان تلاش های خود برای متقاعد کردن طالبان جهت کنار گذاشتن جنگ را افزایش داده است.

مذاکرات صلح افغانستان/ادامه پروژه ناامن سازی منطقه از سوی عربستان

طالبان پیش از این اعلام کرده بود که حضور نیروهای خارجی بزرگترین مانع در برابر صلح در افغانستان است.

خلیلزاد، نماینده افغان تبار آمریکا در مسائل افغانستان نیز اعلام کرد که در مورد درخواست طالبان برای خروج نیروهای خارجی، به توافق رسیده است. در همین حال آمریکا به دنبال گرفتن ضمانتی از طالبان برای عدم حمله به نیروهای آمریکایی است.

دخالت عربستان در امور داخلی کشورها

هرچند دلایل طالبان برای عدم پذیرش ریاض به عنوان برگزاری نشست ماه جاری در ریاض، مخالفت با دولت افغانستان اعلام شده است، اما به نظر می رسد که عربستان از خارج شدن نیروهای خارجی، یعنی هم پیمانان خود، از افغانستان، هراس دارد. چرا که با در نظر گرفتن قدرت روز افزون جمهوری اسلامی ایران و اثبات این قضیه برای عربستان در چند محور مهم از جمله سوریه و یمن، خروج نیروهای خارجی از افغانستان و مجاورت مرزهای ایران، به هیچ وجه به مذاق عربستان سعودی، خوشایند نخواهد بود.

از این رو عربستان در نظر دارد با وارد آوردن فشار به طالبان، دولت افغانستان را به عنوان یکی از طرف های مذاکره کننده بپذیرد. چرا که با شدت گرفتن احتمال کاهش نیروهای خارجی در افغانستان، دولت اشرف غنی، فردی که به گفته بسیاری از کارشناسان وابسته به غرب است، در نظر دارد در مذاکرات ماه جاری در ریاض، به موضوع خلع سلاح شبه نظامیان طالبان و نیز خروج نیروهای خارجی از افغانستان بپردازد؛ موضوعی که طالبان به شدت با آن مخالفت کرده است.

مذاکرات صلح افغانستان/ادامه پروژه ناامن سازی منطقه از سوی عربستان

جنگ در افغانستان منافعی کلانی برای عربستان دارد چرا که رژیم سعودی با برهم خوردن امنیت مرزهای ایران، در صدد کاهش قدرت منطقه ای ایران است؛ هر چند که این جنگ به قیمت قتل مردم مسلمان و بیگناه کشورهای مختلف تمام شود. امری که عربستان سعودی با آن غریبه نیست و با برافروختن جنگ در سوریه و یمن، آن را اثبات کرده است.

از طرف دیگر، هرچند خروج نیروهای خارجی از افغانستان و نیز امنیت مرزها برای جمهوری اسلامی ایران در اولویت است، اما جمهوری اسلامی با در نظر گرفتن اهداف بلند مدت، امنیت کل منطقه خاورمیانه را نیز مد نظر قرار داده است. از این رو خروج نیروهای خارجی از منطقه، در راستای اهداف بلند مدت ایران نیز هست. چرا که وجود نیروی خارجی در کشورهای مختلف، آن هم بدون رضایت مردم آن کشورها، موجب نارضایتی و در نتیجه مبارزه و ناامنی خواهد شد.

در عین حال، با در نظر گرفتن حضور تروریست های خارجی داعش در افغانستان و جذب بعضی از نیروهای بومی، به نظر می رسد طالبان افغانستان، گروهی که خود نیز جنایات گسترده ای را در کارنامه دارد، رویکرد خود در قبال مردم این کشور را تعدیل کرده است و در نظر دارد با اجماع بین مردم، به اولویت ها و اهداف خود برسد.

با توجه با مطالب فوق، مخالفت طالبان افغانستان با برگزاری جلسه صلح در عربستان، کشوری که زمانی حامی معنوی این گروه به حساب می آمد، و نیز تغییر محل مذاکره به قطر، یعنی رقیب و دشمن رژیم سعودی، قابل توجه است./847/ب920/ف

ارسال نظرات