۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۵۹۲۷۲۱
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

حق‌بینی و حق‌شنوی مهم‌ترین موانع گرایش افراد به سمت باطل است

حق‌بینی و حق‌شنوی مهم‌ترین موانع گرایش افراد به سمت باطل است
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: حق بینی به همراه حق شنوی از مهم‌ترین موانع گمراهی افراد ‏و گرایش آن‌ها به سمت باطل است.‏

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در درس اخلاق که با حضور طلاب و اساتید حوزه علمیه استان برگزار شد، به تشریح علت گمراهی افراد و گرایش به باطل پرداخت.

وی افزود: خداوند در آیه 101 سوره کهف می‌فرماید: «الَّذِینَ کانَتْ أَعْینُهُمْ فِی غِطاءٍ عَنْ ذِکرِی وَ کانُوا لا یسْتَطِیعُونَ سَمْعاً» و تأکید می‌کند کافران بر چشم قلب آن‌ها پرده غفلت بود و از یاد من غافل بودند و از فرط هوای نفس هیچ توانایی بر شنیدن آیات و کلمه الهی نداشتند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه علت چیست که افراد به این مرحله می‌رسد و راه جهنم را در پی می‌گیرند، گفت: دو خصوصیت در این افراد بود که از همان اول این‌ها را به سمت گمراهی برد؛ نخست اینکه چشم‌هایشان خدا را ندید و دوم اینکه گوش‌هایشان حق را نشنید؛ یعنی از چشم‌هایشان نسبت به توجه به خدا و آنچه می‌بایست خدا را ببینند مراقبت نکردند.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: در چیزی من نگاه نکردم مگر اینکه در آن چیز، قبل از آن چیز، بعد از آن چیز و همراه آن چیز خدا را دیدم.

وی ادامه داد: این‌طور می‌شود که اگر تمام دنیا را به امیرالمؤمنین (ع) بدهند حاضر نیست دانه‌ای جو را از دهان مورچه بگیرد، چراکه عظمت وجود خدا را دارد و می‌فرماید با نگاه به مورچه به عظمت خدا پی ببرید که جمعیت این مورچگان از جمعیت انسان‌ها بر کرهٔ زمین سنگین‌تر است، صد برابر وزن خود را بلند می‌کند و 150 برابر وزن خود را می‌کشد و به لحاظ زندگی هم نگاه به زندگی انواع مورچگان و طریقه آذوقه جمع کردن و... کلی رمز و راز در میان خود دارد.‌

حجت‌الاسلام سالاری مکی با اشاره به فراز «کانُوا لا یسْتَطِیعُونَ سَمْعاً» از آیه فوق، افزود: این‌ها بابت اینکه گوششان به حرف حق نبوده و توجه به حرف حق نداشتند توان شنیدن حرف حق را ندارند؛ به همین دلیل امیرالمؤمنین (ع) در خطبه‌ای به ابن عباس می‌فرمایند: هنگامی که رفتی با طلحه صحبت نکن، زیرا طلحه مثل گاوی هست که شاخش به درون سرش آمده است، یعنی این دیگر حرف حق را گوش نمی‌دهد چراکه عادت به حرف حق نکرده است.

وی با اشاره به راه‌کار عادت کردن و گوش کردن به حرف حق، گفت: اسلام به مسلمانان دستور داده که به‌محض به دنیا آمدن فرزند در گوش او اذان گفته شود و هنگامی که فرزند به سن سه سال رسید «لا اله الا الله» را به او بیاموزیم تا از همان کودکی به شنیدن و گفتن حرف حق عادت کند./9314/پ210/ب1

ارسال نظرات