۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۵۹۲۷۱۵
در دیدار طلاب و اساتید انقلابی مطرح شد؛

خاطرات آیت الله نوری همدانی از حوادث قیام 19 دی مردم قم

خاطرات آیت الله نوری همدانی از حوادث قیام 19 دی مردم قم
حضرت آیت الله نوری همدانی به بیان خاطراتی از حوادث قیام 19 دی مردم انقلابی قم پرداخت و تأکید کرد که حوزه باید به نقش پشتیبانی خود از انقلاب ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آيت الله حسين نوری همدانی از  مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از طلاب و اساتید انقلابی حوزه علمیه با اشاره به این كه حوزه علمیه در طول تاریخ انقلاب بسیار درخشان و اثرگذار بوده است، گفت: حوزه ها از صدر اسلام از طریق تربیت علما و بزرگان دینی در جهت شكوفاسازی اسلام گام برداشته اند.

وی به نقش پررنگ حوزه در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره كرد و اظهار داشت: ما در گفتمان انقلاب تقابل میان حق و باطل را ادامه می دهیم، بر این اساس باید هوشیار و بیدار باشیم و با قدرت به مسیر خود ادامه دهیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این كه تقابل میان امام راحل و رژیم طاغوت چندین سال پیش از انقلاب شكل گرفته بود، بیان كرد: وقتی امام(ره) به نجف تبعید شدند، دشمن پنداشت ایشان تحت الشعاع علمای نجف قرار می گیرند، برای همین مقاله ای را به قلم احمد رشیدی مطلق در یكی از روزنامه ها منتشر كردند؛ ما با علمای قم مشورت كردیم و قرار شد فردای آن روز حوزه ها و بازار قم تعطیل شده و مردم در اعتراض به این نوشته ها به میدان آیند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان كرد: بنده در آن روز به تبیین اهداف امام راحل و ذكر جنایات شاه پرداختم؛ در آن تجمع گفتم که شاه به دنبال پروبال دادن به صهیونیست ها است، اما امام(ره) این رژیم غاصب را غده سرطانی معرفی کرده و قائل به نابودی آن است؛ همه این ها در حالی ذکر شد که رژیم طاغوتی اعلام کرده بود در منبرها از شاه سخن گفته نشود و سخنی از ضعیف بودن اسلام و خطرات رژیم صهیونیستی به میان نیاید.

وی با اشاره به آیه 17 سوره رعد ابراز داشت: جریان حق و باطل همواره در مقابل همدیگر قرار دارند و جریان باطل همچون کف بر روی آب نابود شده و زوال پیدا می کند، اما حق از آن جهت که مطابق فطرت انسان بوده و منفعت دارد باقی مانده و دوام پیدا می کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی ادامه داد: در روز 17 دی سال 56 پس از سخنرانی ها و اعلام انزجار از منافقان و رژیم طاغوتی همه علما، طلاب و مردم به سوی حرم مطهر حضرت معصومه(س) راهپیمایی می کردند که نظامیان رژیم شاهنشاهی آن ها را به گلوله بستند و بنده نیز به خلخال تبعید شدم.

این مرجع تقلید با اشاره به این که جریان 17 دی سبب شد تا قم به الگوی قیام مردم در همه شهرهای کشور تبدیل شود، گفت: پس از قم شهرها یکی پس از دیگری دست به قیام زدند؛ پس از قم، تبریز نخستین شهری بود که قیام کرده و مركز حزب رستاخیز را به آتش كشیدند.

وی با بیان این که هدف و تلاش حوزه خدمت کردن به مردم است، تأکید کرد: انقلاب اسلامی سه رکن دارد که عبارت از اسلام، ولایت فقیه و مردم هستند، بنابراین برای حفظ انقلاب باید به ارزش های اسلامی پایبند بوده، پشتیبان ولایت فقیه باشیم و به مردم خدمت كنیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که امروز هم همان شور و خروش نسبت به حفظ ارزش های انقلابی و انزجار نسبت به استكبار و استعمار در جامعه ما وجود دارد، عنوان داشت: امام راحل نظریه ولایت فقیه را به عرصه عمل آوردند و به ظلم و ستم طاغوتیان پایان بخشیدند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در طول انقلاب اسلامی با ادامه دادن راه امام خمینی(ره) كشتی انقلاب را در دنیای متلاطم امروز حفظ كردند، بر این اساس اراده، فكر و فرهنگ ولی فقیه باید الگوی عملی ما باشد.

وی بر ضرورت توجه مسؤولان به گرانی و سختی معیشت مردم تأکید و عنوان کرد: بر اساس آرمان های امام راحل ما باید به مردم به ویژه اقشار ضعیف خدمت كنیم؛ انقلاب اسلامی یک هدیه الهی است و باید آن را با قدرت حفظ كنیم، از همین جهت باید آمادگی سیاسی اجتماعی لازم را برای دولت ظهور پیدا كنیم.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 14

 

/841/پ202/ق

ارسال نظرات