۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۵۹۲۷۰۰
مدیر حوزه علمیه کاشان:

اخلاق محوری در رگ و خون حوزه علمیه است

اخلاق محوری در رگ و خون حوزه علمیه است
مدیر حوزه علمیه کاشان گفت: اخلاقی محوری در رگ و خون حوزه علمیه است، اما در سال‌های اخیر با رایج شدن سیستم ترمی در حوزه، درس اخلاق در حوزه برای گرفتن نمره است.
حجت الاسلام منصور فرجی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، بر لزوم دانشگاه خدامحور، وحدت محور و علم محور تأکید کرد و گفت: استاد باید بر جان دانشجو مسلط باشد تا مفاهیم تربیتی و دینی را از استاد خودش دریافت کند، اما استاد شیمی و ریاضی برای آموزش فرمول نیاز به حافظه دانشجو دارد.

به گفته وی استاد دروس معارف باید بر جان دانشجو مسلط باشد تا بتواند فرمول‌های دین خدا را در حافظه دانشجوی خود ثبت و ضبط کند.

حجت الاسلام فرجی با اشاره به اینکه دانشگاه باید خدامحور، وحدت محور و علم محور باشد عنوان کرد: هیچ علمی را نمی‌توان نام برد که در آن خدا محوری نباشد، اما در بسیاری از علوم اثری از خدا پیدا نمی‌شود.

مدیر حوزه علمیه کاشان یادآور شد: مسؤولی که امروز بزرگترین خیانت را در کشور رقم می‌زند از ابتدا خیانت کار نبوده است، اما چون کارهایش خدا محور نبوده زمانی که به قدرت می‌رسد خیانت می‌کند و خادمیت را با خائنیت عوض می‌کند چرا، چون خدا محور نبوده است.

حجت الاسلام فرجی گفت: مشکل اصلی این است که وقتی درس توحید از زبان شیطان گفته می‌شود اگر مرجع تقلید هم باشد جز انحراف و درد سر هیچ دستاوردی نخواهد داشت، اما اگر کسی خدا محور باشد هرکسی و در هر لباس و با هر مدرک تحصیلی که باشد می‌تواند خدا محور و شایسته باشد.

وی با اشاره به این سفارش رهبر معظم انقلاب که پایان نامه‌های حرکت محور جامعه را به حرکت در می‌آورد نه پایان نامه‌هایی که درکتابخانه‌ها بایگانی شود، اظهار داشت: کمیت پایان نامه‌ها هرچقدر هم افزایش داشته باشد، اما خدا محوری در آن نباشد اگر مجتهد هم باشد مضر است، چون فتوا‌هایی می‌دهد که انحراف دارد.

به گفته وی همه انحرافات دینی ناشی از فتوا‌هایی است که خدا محور نبود، چرا که علم حوزه را دریافت کرده اند، اما چون خدا را از آن حذف کردند دستاورد آن بهائیت شده است، چرا که این علم، علم و قرآن و دین منهای خدا شده است.

مدیر حوزه علمیه کاشان علت اصلی انحرافات دینی و عرفان‌های کاذب و نوظهور را عدم خدامحوری دانست و اظهار داشت: عرفان بحث دین و خدامحوری و اخلاق محوری است که وقتی از زبان انسان شیطان صفت تان خارج شود، دستاورد آن عرفان‌های نوظهور وکاذب و شیطان پرستی است.

به گفته وی، امروز کتاب‌هایی نوشته می‌شود که امام زمان محور است، اما با مطالعه آن مشخص می‌شود چیزی که در آن نیست امام زمان است.

حجت الاسلام فرجی یادآور شد: در یکی از محور‌هایی که می‌توان گفت تا حدودی موفق بوده ایم این است که با پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال انتقال نظم دانشگاه به حوزه و شیوه علم آموزی حوزه به دانشگاه بودیم، اما موفقیت لازم حاصل نشده است.

وی اظهار داشت: بدترین وضعیت جامعه این است که اخلاق به جای اینکه تبدیل روش شود تبدیل به کتاب شود، البته نه اینکه کتاب اخلاق خوب نباشد بلکه به جای اخلاق محوری، اخلاق به عنوان کتاب درسی پاس شدنی شد.

مدیر حوزه علمیه کاشان ادامه داد: اخلاقی محوری در رگ و خون حوزه علمیه است، اما در سال‌های اخیر با انتقال آموزشی محوری دانشگاه به حوزه و رایج شدن سیستم ترمی در حوزه، درس اخلاق در حوزه برای گرفتن نمره پاس شدنی شد./۱۳۰۷/ت310/ب1
محمد ملك آبادي
ارسال نظرات