۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۵۹۲۶۸۰
مسؤول دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی حوزه:

دفتر طرح و برنامه زمینه ساز تصمیم گیری شورای عالی است + فیلم

دفتر طرح و برنامه زمینه ساز تصمیم گیری شورای عالی است + فیلم
حجت الاسلام کرامتی دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی حوزه خراسان را متشکل از دو گروه و شش کمیسیون معرفی کرد که زمینه ساز تصمیم گیری شورا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی کرامتی، مسؤول دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان در دیدار با آیت الله اشرفی شاهرودی از علمای بزرگ خراسان و استاد عالی حوزه، به ارائه گزارشی از فعالیت های دفتر طرح و برنامه پرداخت.

دو گروه و 60 متخصص

حجت الاسلام کرامتی بیان داشت: در دبیرخانه شورای عالی بنای کار اجرایی نیست تمام برنامه و کارهایی که انجام می شود زمینه سازی برای برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان شورای عالی در پاسخ به مطالبات حضرت آقا و علما و مراجع تقلید است.

وی افزود: در دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی حوزه دو گروه مطالعات راهبردی و برنامه ریزی های کلان فعال هستند در گروه برنامه ریزی کلان حدود 60 نفر از متخصصین در غالب کمیسیونها و کارگروههای مربوطه جمع شدند و زمینه ساز تصمیم گیری شورای عالی هستند.

حجت الاسلام کرامتی ادامه داد: در کنار آن، گروه مطالعات راهبردی عملا مطالعات پایه و برنامه های راهبردی را انجام می دهد مثلا موضوعی که می خواهد روی آن مطالعات علمی و راهبردی صورت بگیرد تا وقتی به اصطلاح کار پخته شد اعتبار هم داشته باشد و نظرات اساتید و بزرگان حوزه را به همراه خود داشته باشد در این گروه مورد مطالعه و دقت نظر قرار می گیرد. پس از آن در کمیسیون ها مطرح  و بررسی می شود و پس از تایید در آنجا که از بزرگان و استادان حوزه حاضر هستند برای تصویب نهایی به صحن شورای عالی می رود.

تصویب رشته های تخصصی با نگاه به رسالت اصلی حوزه

مسؤول دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی حوزه گفت: برنامه های مختلفی در این دو سال که از عمر شورای عالی می گذرد در کمیسیون ها و گروهها وارد و مورد بحث و بررسی قرار گرفته اعم از نظامات جامع، آیین نامه ها مختلف، رشته های تخصصی و غیره که در نهایت در شورای عالی به تصویب رسیده است.

حجت الاسلام کرامتی افزود: اخیرا نگرانی که وجود دارد تمرکز حوزه بر دروس عمومی است و از سوی دیگر اگر رشته های تخصصی تصویب شود ممکن است حوزه را از رسالت اصلی خود در فقه و اصول دور کند بنابراین این موضوع در دفتر طرح و برنامه بحث شده و در کمیسیون آموزش و کارگروه های مدنظر مورد بحث و بررسی دقیق قرار گرفته تا یک مسیر درست برای آن تعیین شود.

وی ادامه داد: به طور مثال اگر قرار است در عرصه قرآن پژوهی و تفسیر رشته هایی در حوزه علمیه خراسان داشته باشیم یا در عرصه فقه و اصول، اقتصاد و سیاست و غیره رشته هایی تخصصی داشته باشیم شرایط اعم از طلاب، استادان، امکانات و محتوا چگونه باشد.

لزوم ارائه گزارش مجریان برنامه ها در کمیسیون های مربوطه

حجت الاسلام کرامتی بیان داشت: گروه مطالعات راهبردی برنامه ها را طوری بررسی می کند که در مقام اجرا اگر قرار است محقق شود به صورت کامل و جامع همانی باشد که مدنظر است یعنی به انحراف نرود که مثلا یک طرحی را بدهیم اما خروجی آن مورد نظر نباشد.

وی افزود: پس از تصویب در مرحله اجرا مجریان باید در کمیسیون های مربوطه گزارش بدهند تا اگر انحراف در اجرا دارد اصلاح و اگر کاستی در برنامه دارد کمیسیون جبران کند. البته در اداره نظارت و بررسی دبیرخانه نیز روند فعالیت و اجرا مورد رصد قرار می گیرد تا حسن اجرا را داشته باشیم.

آینده پژوهی تبلیغ در سند چشم انداز حوزه/ مجاورت اجتماعی و حرکت تهاجمی در پاسخ به شبهات

مسؤول دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی گفت: با توجه به فضای آینده و تغییراتی که اتفاق می افتد یکی از پروژه های مورد بحث آینده پژوهی تبلیغ است در بحث سند چشم انداز اتفاقاتی که طی 20 سال آینده می افتد را ما از الان مورد تفکر و آینده پژوهی و آینده نگری قرار می دهیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازها باشیم.

حجت الاسلام کرامتی افزود: بحث مجاورت اجتماعی طلبه مهم است اینکه طلبه فقط مبلغ احکام شرعی نباشد بلکه بتواند گره ای از کارهای مردم باز کند که عملا نمودی از امام جامعه باشد.

وی ادامه داد: بحث آینده پژوهی شبهه و شبهه پراکنی مورد بررسی است الان فضا این است که ما منتظر بمانیم شبهه ها مطرح می شود تا جواب بدهیم اما یک پروژه و پژوهشی انجام دادیم که ظرفیت های حوزه فعال شود و یک مقدار تهاجمی عمل کنیم یعنی این ما باشیم که علیه آنها شبهه طرح کنیم و از سوی دیگر با مطالعات و تحقیقاتی که انجام شده زمینه های طرح شبهه علیه خود را شناسایی و به پاسخگویی و روشنگری پیش از طرح شبهه بپردازیم.

حوزه انقلابی/ جریان های فکری حوزه علمیه خراسان

حجت الاسلام کرامتی بیان داشت: بحث حوزه تمدنی و حوزه انقلابی که حضرت اقا فرمودند، با توجه به شاخص هایی که در تحقق رسیدن به مسیر تمدن اسلامی مطرح کردند مورد توجه و در حال بررسی است در کنار آن بحث جریانهای فکری حوزه علمیه خراسان در آینده را مورد رصد داریم.

وی افزود: آینده پژوهی جریانهای فکری حوزه علمیه خراسان با توجه به جریانهای فکری مختلفی که داریم را بررسی می کنیم بسیاری از این جریانهای فکری، انقلابی و ارزشمند هستند و ما باید  از اینها حمایت کنیم. اما نسبت به اینکه در آینده چه جریان هایی شکل می گیرند و آیا مورد انحراف قرار می گیرند یا نه هم آینده پژوهی صورت می گیرد.

حجت الاسلام کرامتی ادامه داد: بحث بررسی سند چشم انداز و جلوگیری از انحراف در آینده را داریم و در کنار آن مطالبات رهبری از شورای عالی، که در حکم انتصاب ایشان آمده است را داریم. همچنین بحث ویژگی هایی که برای حوزه علمیه خراسان شناسایی و معرفی شده است.

هوشمندی رقابت و دوسویه سازی آموزش

مسؤول دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی بیان داشت: بحث هوشمندی رقابتی را داریم که خیلی وقتها گفته می شود حوزه خراسان، حوزه نجف، حوزه قم، کدام یکی اول است؟ ما گفتیم رقیب ما اصلا حوزه قم نیست حوزه قم رفیق ما است این هوشمندی رقابتی به این معنا که همه حوزه های علمیه همگام و هم قدم با هم گام بردارند تا آن تمدن اسلامی ان شااءلله محقق شود. به جای اینکه با قم رقابتی داشته باشیم آن رفاقت باشد تا بتوانیم از توانمندیهای همدیگر استفاده کنیم.

وی افزود: در عرصه پژوهش و آموزش هم یک آینده پژوهی داریم که عملا ببینیم آن تکنولوژی ها و امکاناتی که باید برای مباحث پژوهشی آموزشی نیاز است اینها شناسایی شود از ظرفیت هایشان در تقویت نظام پژوهش و نظام آموزش حوزه علمیه خراسان استفاده شود.

حجت الاسلام کرامتی ادامه داد: دوسویه سازی آموزش را داریم به این معنا که ما یک نظام آموزشی داریم در حوزه های علمیه با قدمت بیش از هزرا سال که یک نظام قدرتمند استخوان دار است بعضی وقتها حوزه های علمیه دچار این انحراف می شوند که مثل دانشگاه نظام ترمی استفاده کنند. ما مسیر را برعکس انتخاب کردیم گفتیم این نظام آموزش حوزه های علمیه را شناسایی کنیم به جای اینکه برویم نظام آنها را بیاوریم ما خودمان یک نظم کامل و جامعی داشته باشیم که این را برویم نه تنها در فضای حوزه ارائه بدهیم بلکه به عنوان یک سیستم آموزشی به فضای دانشگاه ها تحویل بدهیم ویا به جای سند 2030 که مطرح می شود به آموزش و پرورش ارائه دهیم.

نشریه چندرسانه ای/ حکمرانی وقف و معیشت طلاب در مسیر آموزش مهارت های طلبگی

حجت الاسلام کرامتی گفت: نمونه های آزمایشی هم که از این بحث دوسویه سازی در حال اجراست به شکلی موفقیت آمیز بوده و مورد استقبال واقع شده است. طلبه هایی رفتند و مدرسه ابتدایی با نظام مذهبی تاسس کرده و در حال آموزش هستند.

مسؤول دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: بحث نشریه چند رسانه ای هم مطرح شده و نیز حکمرانی وقف و آینده پژوهی معیشت و استقلال حوزه را در حال بررسی هستیم. یعنی مهارتهای طلبگی را افزایش دهیم تا با همان کار طلبگی گذران زندگی کنند.

وی افزود: مثلا به طلبه مهارت های پژوهشگری را آموزش بدهیم و بعد به موسسه ها و نهادهایی که نیاز به کار تحقیقی و پژوهشی دارند معرفی کنیم تا بتوانند از این روش ضمن یک کار ارزشمند درآمدی را برای بهبود معیشت خود کسب کنند./933/پ202/ب1

تعداد بازدید : 17
رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
گفتمان زندگی کلام مام میهن است؛ مادری که همه ما فارغ از گرایش‌های سیاسی و تنوع فکری در دل آن جای داریم. «گفتمان زندگی» درسی است که به عنوان یک فرهنگ عمومی می‌توانیم بیاموزیم.
0
1