۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۹۲۶۷۶

دیدار مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه خراسان با آیت الله اشرفی شاهرودی +فیلم

دیدار مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه خراسان با آیت الله اشرفی شاهرودی +فیلم
مسؤل دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان و برخی از مسؤولان شورای عالی با آیت الله اشرفی شاهرودی دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین فتح اللهی، مسؤل دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان به همراه حجت الاسلام کرامتی، مسؤول دفتر طرح و برنامه و مطالعات راهبردی و حجت الاسلام بوژمهرانی مسؤول برنامه ریزی های کلان دبیرخانه شورای عالی حوزه با حضور در دفتر آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی از علمای بزرگ خراسان و استاد عالی حوزه، با وی دیدار و گفت و گو کردند.

حجت الاسلام والمسلمین فتح اللهی و همراهان در ابتدای جلسه گزارشی از فعالیت های دبیرخانه شورای عالی در دو سال اخیر پس از انتصاب اعضای شورای عالی از سوی مقام معظم رهبری ارائه دادند و پس از آن آیت الله اشرفی شاهرودی به بیان نکاتی پرداخت.

برنامه های تدوین شده را پس از اجرا به شهرستانها هم سرایت دهید

آیت الله اشرفی شاهرودی بیان داشت: در مقام تدوین، برنامه ها خیلی خوب است و افراد دردمندی نشستند اینها را نوشته و بررسی کردند اما خوب در مقام اجرا چقدر موفق می شوید؟ امیدوارم بتوانید این برنامه ها را انجام دهید.

استاد حوزه علمیه افزود: در این رابطه چند مساله مهم وجود دارد این برنامه ها که بیان کردید نیاز دارد طلبه ها را بیشتر به این قضایا جذب کنیم. متاسفانه شهرهای کوچک مثلا شاهرود که من خبر دارم و جاهای دیگر احتمالا همینطوری باشد، می بینیم پولهایی خرج می شود اما آن اثر لازم بار نمی شود و حداکثر طلابی تربیت می شوند که نمازی می خوانند و برای صحبت کردن هم به اندازه ای لازم نمی توانند مردم را جذب کنند!

وی ادامه داد: علتش این است که حوزه های کوچکی که در شهرستانها راه افتاده از این مسائل و برنامه هایی که شما گفتید به کلی بی بهره اند و در این وادی نیستند بنابراین زمانی که ان شاءالله این کارها به مقام اجرا رسید بعد باید در شهرهای دیگر هم اجرا شود آیه الله خامنه ای به همه شهرستانها شهریه می دهند و مراجع دیگر هم همینطور، اما به راستی من در شاهرود ناظر بودم بازدهی که هدف شما است و قدمهایی که در مقام تدوین برنامه برداشتید اصلا و ابدا وجود ندارد.

بازده کمِ کمیتِ بزرگ آخوندی

استاد عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: بنابراین نکته اول آنکه وقتی برنامه ها به مقام اجرا رسید به دیگر شهرستانها هم سرایت کند ابتدا در شهرستانهایی که در حوزه شما هستند و در نهایت در شهرستانهایی که زیر نظر قم است.

وی افزود: واقعا این کمیت به این بزرگی آخوندی، بازده اش خیلی خیلی کم است تا آن اندازه که به عنوان نمونه ما چیزی از خود برای جوانها آنطور که باید نشان ندادیم بنابراین می گویند شما چه می کنید و وجودتان چه اثری در جامعه دارد؟

استاد حوزه علمیه ادامه داد: باید یک برنامه مدون و اثربخش باشد مثلا امام جماعت که می رود روستا، خودش را آنچنان نشان می دهد که یک قدمی برای مردم بردارد و روستا احساس رضایت می کنند خب این بستگی به فرد دارد نه اینکه برنامه ای تدوین شده باشد. اما این برنامه هایی که شما تدوین کردید بسیار خوب است پس در مقام اجرا جدی باشید و به حول و قوه الهی چند نمونه اجرا کنید.

لزوم برنامه داشتن حوزه برای بچه ها و جوانان

آیت الله اشرفی شاهرودی با اشاره به نظرسنجی از وی نسبت به تغییرات در دوسال اخیر حوزه علمیه خراسان گفت: من که چیزی احساس نکردم اما از حالا به بعد شاید با این برنامه ها چیزی بشود. اگر این برنامه ها در مقام اجرا در شهرهای دیگر هم برود خیلی اثربخش است.

وی در ادامه به غفلت حوزه از بچه ها اشاره کرد و گفت: ما در حوزه از بچه ها غافل شدیم به دبستان و دبیرستان یک آخوندی می رود و یک نماز جماعتی می خواند و دیگر هیچ و آن معلمینی که خودشان معلم قرآن و امور دینی هستند نمی دانم چطور برخورد کردند که بچه ها این ها را درس حساب نمی کنند چون معلم آنطور که باید احساس مسؤولیت نمی کند و مثل دیگر دروس صحیح تدریس نمی کند.

استاد حوزه علمیه افزود: از سوی دیگر ما هم راهی به آنجا پیدا نکردیم و آن درسهایی که می تواند انسان ساز باشد را نتوانستیم ارائه بدهیم. قبل هم همینطور بود  دیپلم که می خواستیم بگیریم چقدر بچه ها به این درسها بدبین بودند و الان هم بدتر شده است.

فضای مجازی ابزار دشمن برای براندازی نظام

استاد عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: با بر نامه به یک کیفیتی دست پیدا کنیم که در این دبستانها و دبیرستانها، بچه هایی که شدیدا رو به انحراف می روند را هدایت کنیم و از سوی دیگر فضای مجازی را که با تبلیغات سوء ابرقدرتها بر آمدند تا نظام شیعی را براندازند، مقابله کنیم.

وی افزود: آنها بعد از این انقلاب فهمیدند تنها مذهبی که می تواند در برابر اینها بایستد همین شیعه است بنابراین درصدد هستند تا این نظام و انقلاب را از بین ببرند. خبرها می رسد برخی از بچه ها که به حوزه آمدند پس از مدتی وقتی با دوستانشان ارتباط می گیرند می بینند بعضی به طور کلی از دین دست برداشتند و می گویند خدا یعنی چه؟ و منکر خدا شدند.

وی ادامه داد: خانواده بعضی از این بچه ها اهل نماز و هیات هستند! این وضعیت به عهده کیست؟ ما باید به هر قیمتی شده به مدارس راه پیدا کنیم. خدا رحمت کند مرحوم آقای بروجردی را، می گفت از هر راهی که مردم منحرف می شوند وارد شوید و مردم را به دین هدایت کنید. دانشگاهها معرکه است اساتید که برخی دنبال مسائل نیستند.

مخالفت برخی از اقتصاددانها با ورود حوزه به مسائل بانکی و ریشه کن کردن ربا

آیت الله اشرفی شاهرودی بیان داشت: در همین بحث اقتصاد آقای مصباحی مقدم اینجا برنامه داشت می گفت می خواهیم در حساب بانکی و غیر بانکی دخالت کنیم و ربا را برداریم اما اقتصاد دانهایی هستند که می گویند این چیزها که شما می گویید بی اساس است. در جلساتی که با بانک مرکزی داریم هم می گوییم اما نمی پذیرند و می گویند با علم اقتصاد جور در نمی آید.

استاد حوزه علمیه افزود: ما چیزی را ارائه ندادیم که بتواند جایگزین بشود که چهارتا دانشمند آنها بگویند این چیز درست است و مورد قبول است. دکتر نصر یکی از دانشمندان ایران در امریکا بود که آمده بود ایران و تاریخ ادبیات ما را می دانست. یک ملاقات با آقای مطهری کرد و عوض شد و گفت من امروز با یک آخوند دانشمند و اندیشمند متفکر روبه رو شدم.

وی ادامه داد: از داشته ها استفاده نمی کنیم با دیگران در ارتباط نیستیم یک دانشمند تراز یک امریکا مطالعاتی در قوانین اسلام کرده و گفته برای اداره کردن دنیا قوانینی بهتر از قوانین اسلام نیست. من خودم بین نماز ظهر و عصر در مسجد گوهرشاد حرم معمولا هر روز تذکرات دینی را بیان می کنم یک روز آقایی آمد و گفت من دو روز است اینجا می آیم عجب حرفهای خوبی می زنید! گفتم از نهج البلاغه می خوانم از کلمات دین می گویم. گفت من استاد دانشگاه کالیفرنیا هستم دو روز است که تصادفا در اینجا حاضر شدم افسوس که مسافرم و از این حرفهای بدیع و زیبا نمی توانم استفاده کنم.

حضور مستمر در دانشگاه، نفوذ در بین مردم، ارتباط دائم با آموزش و پرورش و جذب بچه های با استعداد

آیت الله اشرفی شاهرودی گفت: معارف آنقدر بلند و دلنشین و با فطرت بشر همسو است اگر ما این حرفها را دانشگاه خودمان ارائه بدهیم تاثیرش را می بینیم. واقعا متاثر شدم یک دفعه دانشگاه دعوت کرد و برای سخنرانی رفتم بچه ها منقلب شدند اما متاسفانه دوام ندارد چون همیشگی نیست.

وی افزود: خدا رحمت کند مرحوم امام را، نظرش این بود که روحانیت در دانشگاه و در بین مردم نفوذ کند و معارف دینی ارائه شود. بچه های با استعداد و باهوش را بیاورید جذب در روحانیت کنید کنکوریها و پشت کنکوریها بچه های نازنین و خوبی هستند بیاورید تا معارف را یاد بگیرند بعد بروند در بین دوستان خود صحبت کنند خیلی می تواند نتیجه بخش باشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: این دغدغه را چطور می شود برطرف کرد که با کمال اسف جلسه ای در جامعه مدرسین قم بودم آنجا امام جمعه همدان می گفت ما این همه داد زدیم برای حوزه پارسال 30 نفر آمدند ثبت نام و امسال یک نفر هم نیامد. تفکر بچه ها را به صورت مقابله با ما و با دین شستشو دادند و انقلاب اسلامی ما هم نتوانست کاری بکند.

منهج تبلیغ، تکیه بر اصل دین باشد/ مبلغان از بیان مسائل اختلافی پرهیز کنند

استاد عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: در این زمینه که گفتیم اگر کار بنیادی انجام دهیم این خیلی اثر بخش است. نشریه ای منتشر شده بود مدیر آموزش و پرورش را اینجا خواستیم که نسبت به آن پاسخ بدهند. اول دفاع می کردند اما بعد گفتند اشتباه کردیم و کاش با شما بیشتر در ارتباط بودیم. خب این مرتبه نشریه ای بود که بسته شد مرتبه بعد چه؟ این ارتباط باید مستمرا باشد.

وی در ادامه بیان داشت: مساله این مراحل و رشته های تخصصی هم مهم است منهج تبلیغات مبلغین ما اگر روی اصل دین بیشتر تکیه کند و این معارفی که در فرمایشات امیرالمومنین و ائمه دین(ع) آمده است را برای مردم بازگو کند من گمانم فطرت بشریت اینها را خیلی خوب می پذیرد و خیلی زیبا قبول می کند.

آیت الله اشرفی شاهرودی افزود: در عین حال همینطور که فرمودید تخصص در مبلغ خیلی مهم است مرحوم امام این حرف را در نجف می زد که مبلغ طبیب است برای این افرادی که پای منبر نسشتند، یعنی باید درک کند برای آنها چه قابل قبول و لازم است. لازم نیست حرفهای خیلی قلمبه سلمبه بگوید یا مسائل اختلافی بیان کند مثل آن طلبه که روی منبر ملاصدرا و چندنفری از این قشر را تکفیر کردم مردم معترض شدند که آقا این چه دارد می گوید اینها افتخار کشور ما است مگر معارف دین ما کم است و مباحث اخلاقی کم که اینها را می گویید.

وی گفت: منبر جای این حرفها نیست نپختگی مبلغ است و گاهی مبلغ روایتی را می خواند که از ذهن افراد خیلی دور است بعضی از روایات حتی در کافی را باید افراد اهل فن معنا کنند و اینها علت تامه نیست بلکه اقتضائاتی دارد. بنابراین خیلی مهمه که هر کسی را برای هر جایی نفرستیم و این که بدانیم مبلغ ما از نظر علمی چه ظرفیتی دارد.

مبلغان با هر قشر به زبان خودشان سخن بگویند/ سنجش ظرفیت مبلغ و فضای تبلیغ پیش از اعزام

آیت الله اشرفی شاهرودی بیان داشت: اگر بتوانید مبلغین نازنین و خوبی را در دانشگاه جا بیندازیم و هر هفته یک نفر را بفرستیم کم کم مورد قبول واقع می شوند و دانشجویان می آیند جلسات شرکت می کنند. مبلغان با دانشجو هم حرف را به زبان خودشان صحبت کنند و معارف دینی را مطرح کنند در این صورت تحول ایجاد می شود.

وی افزود: مساله تبلیغ هم خیلی مهم است بسنجیم افراد را بر حسب موقعیتها کجا می روند و در چه شرایطی هستند و خود مبلغ را هم قبلا با فضا آشنا کنید. ما عمدا در بحث آموزش مبلغ پیش از اعزام استادانی دعوت می کنیم بیایند تا زمینه ساز شوند که مثلا آقای مبلغ که می خواهد معارف اهل بیت در یک مجلس عمومی که اهل سنت هم هستند، چطور صحبت کند که سبب بغض و کینه نشود. نباید در مساجد و محل آنها کاری کنید یا حرفی بزنید که مشکل ایجاد کند.

صفای باطن و تخلق به اخلاق الهی همراه با تقوا لازمه کار روحانیت است

استاد عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: در مورد مبلغ نکته آخری که می خواهم عرض کنم این است که نگاه کنید این فقهای ما را، جواهر و حدائق اینها را به دست بشر نمی دهند اخلاص در کار است این احاطه علمی صاحب جواهر را ببینیید بشر این همه نمی تواند محیط باشد به این همه کتاب، که در هر مسئله ای که مطرح شود احاطه داشته باشد.

وی افزود: باید باورمان بیاید که همه چیز مطالعه نیست و یک عنایات دیگری لازم است در احوال مقدس اردبیلی خواندم که رفیق ایشان می گوید ایشان بلند می شد نماز شب میخواند و من مطالعه می کردم اما فردا می دیدیم این مشکلات را او خیلی بهتر حل می کند معارف ما معارفی است که از ذات مقدس الهی آمده آن به واسطه انبیا و اولیا ارائه می شود یک مقداری صفایی می خواهد یک مقدار متخلق شدن به اخلاق الهی می خواهد یک مقدار تقوا می خواهد.

آیت الله اشرفی شاهرودی ادامه داد: شعار دادن در این امور لازم است اما تا مادامی که این صفای باطن نیاید آن معارف پیش نمی آید. نمی گوییم همه طلبه های ما اما دسته ای از طلبه ها باورشان بیاید که معارف دینی نیاز به صفای باطن دارد نیاز به این دارد که از نظر اخلاق متعالی به اخلاق الهی شود و از سوی دیگر از معاصی دوری کند و تقوا را در زندگی قرار دهد.

وی گفت: این جمله ای «لیس علم بکثره التعلیم و التعلم و هو نور» این را طلاب باور کنند من روی این جهت خیلی میل دارم که واقعا ما که خاک پای جواهر هم نمی توانیم بشویم اما اینها چه کردند که اینطوری شدند و این همه برتعالیم احاطه دارند. اینها جز با تاییدات الهی نمی شود و در این زمینه باید خیلی کار شود و خیلی توجه داد که اقلا 10 یا 20 نفر اینطوری تربیت شوند ما خاک پایشن را توتیای چشم می کنیم.

روش و منش روحانیت مردم ساز است/ امام قول و عملش یکی بود

آیت الله اشرفی شاهرودی بیان داشت: ما 82 سال از خدا عمر گرفتیم برای من روشن شده آنچه که مردم را می سازد خیلی علوم ما نیست بلکه منش و سیرت ما است سیره عملی ما است این را ما به مراتب بیشتر دیدیم از مراتب علمی، یک آخوندی می رود روستا و پاک زندگی می کند بعد از سه سال می بینیم که مردم روستا را عوض کرده است.

وی افزود: من این را مکرر در جلسات اخلاقی که صحبت شده گفتم که هیچ جمعیتی نمی تواند در یک شهر و روستا تحولی ایجاد کند چه مهندس فیزیک و شیمی باشد چه پزشک و متخصص، اما یک آخوند می رود تحول ایجاد می کند. شما زیاد دیدید یک آخوندی می رود در یک روستایی چند وقتی همه افراد این روستا عالم و متدین می شوند در حالی که قبلا برخی از آنها دزد و دغل باز بودند اما الان همه مساله دان شدند من این را زیاد دیدم تا چه برسد به آخوندی مثل مرحوم امام که تحول در یک کشور و دنیا ایجاد کرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: من رفتم اروپا و افریقا و چند تا از کشورهای افریقایی همه می گفتند خمینی این تفکر مبارزه و امید و مستضعفان جهان و مبارزه با طاغوتها را به ما آموخت. این در بین روحانیت است و هیچ جمعیت دیگری نمی توانند این کار را انجام دهند. حال این از چیست؟ این علم خیلی نتوانسته این کار را بکند آن چیزی که توانسته اثر ببخشد همان سیره و روش و منش است.

وی گفت: امام چه کرد که مردم زمان اول انقلاب در همین میدان شهدا چند هزار نفر کشته شدند اما فردا دوباره همه در مقابل توپ و تانک ایستادند و این را اطاعت از فرمان نائب امام زمان می دانستند و عملا هم امام خمینی(ره) این را نشان داد که حرف و قولش یکی است. در بُهبوهه جنگ من شاهد بودم در همان اتاق می نشستند و هر چقدر خواهش می کردند که به  جان پناه بروند مخالفت می کردند و بین خود با مردم فرقی نمی دیدند.

مجریان برنامه های حوزه خود باید اهل عمل باشند/ پژوهش یعنی نوآوری نه جمع آوری

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان ادامه داد: این منشها خیلی اثر داشت فرهنگ و اخلاق که می فرمایید خیلی کار کنید تا طلبه باورش بیاید می توانند تحول ایجاد کنند به شرطی که خودشان اهل تقوا و عمل باشند. انشالله الرحمان طوری شود که این مطالب تخصصی که در مقام تدوین برآمدید اجرا شود در این صورت نور علی نور است و ما هم خوشحال می شویم.

وی افزود: بنابراین مجریان این طرح ها باید کسانی باشند که خودشان اهل عمل باشند مثلا می خواهید پژوهش کنید این مجلات چپ و راست به درد نمی خورد یک پژوهشی درست کنید که بتوانیم عرضه کنیم در جامعه در دانشگاه و در مراکز علمی دنیا، امروز شما بدانید اروپا و امریکا خیلی تشنه فهم مطالب هستند پس یک چیزی را القا کنیم که موثر باشد و به این نیاز شدید داریم. اینکه هر کسی هر چیزی بنویسد درست نیست.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: برخی مجلات و نشریات مختلف از نهادهای حوزوی دیدم به مسولشان گفتم که بهترین کاغذ در هر مجله  6-7 صفحه ای خرج می کنید عکس خودتان و برخی را هم می زنید اما محتوا ندارد به جای این یک نویسنده ماهری را بیاورید در مسائل علمی تاریخی یا هرچه مدنظر است زیبا مقاله ای را ارائه دهد تا به درد دیگران بخورد اینکه از این کتاب برداریم کتاب دیگر بنویسیم که نشد پژوهش!

آیت الله اشرفی شاهرودی بیان داشت: بنابراین این پژوهشی که شما می گویید خیلی مهم است یک پژوهش درستی باشد که ما بتوانیم یک چیزی را ارائه بدهیم به جوامع علمی دنیا! اگر بتوانیم یک پژوهشگاهی درست کنیم و مربیان پژوهشگاه و معلمان از یک سطح عالی برخوردار باشند و یک تبعات جامعی داشته باشند این می توانند طلبه های ما را بسازد انشاالله.

وی افزود: امیدوارم با توجه به این نکاتی که شما نوشتید کار خوبی صورت بگیرد. طلبه ای پژوهشگر می شود که بتواند یک چیزی را نوآوری کند نه چیزی را که در کتابهای دیگر نوشته شده جمع آوری کند.

معیشت طلاب پایین تر از زیر خط فقر است/ حوزه ها را از این کثرت تجمع خالی کنیم

آیت الله اشرفی شاهرودی در باب معیشت طلاب و وضع اقتصادی گفت: مساله معیشت طلاب هم یک معضلی است کمتر از زیرخط فقر دریافت می کنند و این دریافتی هم دولتی نیست و نباید باشد بلکه از برخی وجوهات است که بینی و بین الله به همه نمی رسد حوزه های علمیه هم زیاد شده و آقایان هم همه جا شهریه می دهند که محدود است و مراجع بیشتر از این هم نمی توانند بدهند.

وی افزود: برای این چه فکری می کنید که همه در مراکز حوزوی جمع شده اند؟ برای چه این همه در مدارس و مراکز تجمع کردند؟ بیایند اینجا درس بخوانند بعد هم بروند پی تبلیغ و ترویج دین، چرا اینجا مانده اند؟! حوزه ها را از این کثرت تجمع  خالی کنیم. شما طلبه ای که درس می خوانی بیا برو بعد مبلغ شو! چرا در مراکز ساکن می شوید.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: آیت الله خویی در آن زمان فرمودند الان حوزه قم 54 هزار طلبه دارد چه کار می کنند یکجا تجمع کردند؟ همین حوزه خودمان این طلبه ها چه کار می کنند شما مدرسی برو پی تدریس شما منبری هستی برو منبر، این شهریه ای که گرفته می شود باید ما به ازایی هم داشته باشد. مکرر شده که مردم گلایه کردند طلاب به روستا و شهرستان نمی آیند گفتم برای چه بیایند در آنجا شهریه که دارند و علاوه بر این به بیوتی هم که وصل هستند پول قابل ملاحظه ای می گیرند برای چه بیایند شهرستان؟!

خاطره ای از توصیه آیت الله آقا بزرگ اشرفی به طلبه ای برای حضور در شهر خویش

استاد عالی حوزه علمیه خراسان به خاطره ای از پدرشان آیت الله آقا بزرگ اشرفی شاهرودی از علمای بزرگ در نجف اشاره کرد و گفت: در نجف یکی از آقایان خانه ای خردیده بود اصرار بسیار کرد تا به منزلش رفتیم خانه کهنه و مندرسی خریده بود پله های عجیبی داشت با سن بالای پدر به سختی بالا رفتیم یک تخت کهنه که پایه هم نداشت به دیوار چسبانده بود صاحبخانه که آمد پدر ما گفت فلانی برای چه اینجا ماندی؟ اگر بخواهی مجتهد شوی که نمی شوی! و اگر بخواهی مدرس شوی در قم هم که مدرس نبودی! این زن و بچه چه گناهی کردند برو در همان محله خودتان والله زندگیت بهتر می شود و آقای خودت هم می شوی! این رفت کرمان و بعد مدتی عزت و احترام بسیار و اوضاع خوبی پیدا کرد.

وی افزود: آقایانی از طلاب که ممتاز هستند یک فکری برای اینها بکنید که اینها زندگی شان تامین بشود نمی خواهم مثل دیگران از غیر طلاب، اما دیگر دغدغه معاش نداشته باشند. این برنامه هایی که فکر می کنید خوب هستند و در مسیر تکامل است ان شالله اگر اجرا بشود.

هواپرستی معضلی برای طلبه/ مراکز اعزام مبلغ از موازی کاری بپرهیزند/ لزوم تشکیل ستاد تبلیغ

آیت الله اشرفی شاهروی بیان داشت: یکی از بدبختی های ما طلبه ها هواپرستی است « ما یخرج من صدیقین حب الجاه» مساله بزرگی است الان اعزام مبلغ از همه جا می شود دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات، مسجد بناها، موسسه آقای مکارم و غیره! خدایا تو گواهی ما که وارد این مساله شدیم احساس وظیفه کردیم اخباری آمد تکان دهنده که بچه های شیعه گرایش پیدا می کنند به تسنن، از لحاظ اقتصادی و مالی هم کسی نیست آنجا برود تبلیغ کند آخوندهای آنها هستند و در هر روستایی می نشینند و مردم را گرایش می دهند و پول هم از عربستان و دیگر جاها می رسد.

وی افزود: ما که مبلغان را فرستادیم سال اول، به دوستان گفتیم بروید سرکشی کنید هم فضای جغرافیایی منطقه را و هم جهات اجتماعی و اقتصادی و هم دینی و غیر دینی را، ما بخش دینی را به عهده بگیریم و تلاش کنیم  و بقیه را با مسئولین در میان بگذاریم که مشکلات را حل کنند که الحمدالله خیلی مفید بود و اثراتی هم داشت.

وی ادامه داد: اما من دیدم این موازی کاری اعزام چند نهاد و بی اثر بودن این تبلیغات خیلی من را سوزاند وقتی مبلغان برگشتند در همین جا مراسمی گرفتیم و از همه آقایانی که اعزام می کنند دعوت کردیم بیایند صحبت کنیم دوستان ما گزارش کار دادند بعد گفتم همه مدرس هستیم و تبلیغ وظیفه ما نیست و ما هم وارد شدیم احساس وظیفه شرعی کردیم بیایید یک ستادی تشکیل دهید که از این ستاد از هر نهادی یک عضوی در آن ستاد قرار داده شود که این ستاد مشرف به همه مناطق اعزامی باشد و هر کدام از شما که می خواهید اعزام کنید این ستاد مطلع باشد تا موازی کاری نشود و در ضمن ستاد ظرفیت آنجا را بشناسد و بر اساس ظرفیت آنجا کسی را اعزام کنید که بتواند در کارش موفق باشد.

تبلیغ بدون حضور مستمر و ارتباط با کودک و جوان فایده ندارد

استاد عالی حوزه علمیه خراسان گفت: مسول یکی از این نهادها گفت ما در همه جا اداره تبلیغات و اینها داریم و معنا ندارد که بیاییم در ستاد با شما کار کنیم و فلان، این حرف را که زد همه چیز به هم خورد. دوباره هرکسی برای خودش اعزام می کرد و موازی کاری می شد و ظرفیت سنجی صورت نمی گرفت بنابراین همه تلاش ها بی فایده بود.

وی افزود: همین تبلیغ شب های جمعه که ما بررسی کردیم آقایان حدود صد نفر اعزام می کنند و پولی هزینه می شود اما به این شیوه کلا هیچ اثری ندارد. مبلغ شب می رود نماز و دعایی که 4 تا پیرمرد و پیرزن نشستند بعد که همان شب بر می گردد فراموش می کنند مبلغ چی گفته و این مبلغان نه کاری با بچه ها دارند نه کاری با جوانها دارند و نه حضور مستمری که اثر مطلوب داشته باشد.

آیت الله اشرفی شاهرودی ادامه داد: این برنامه ها که گفتید ان شالله اجرا شود تا بلکه تغییراتی حاصل شود. ان شالله موفق و موید باشید./933/پ202/ب1

تعداد بازدید : 14
رستمی
ارسال نظرات