۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۵۹۲۵۸۵
آیت الله اعرافی خبر داد؛

سند چشم انداز حوزه تقدیم شورای عالی حوزه شد

سند چشم انداز حوزه تقدیم شورای عالی حوزه شد
آیت الله اعرافی از تهیه و تدوین سند چشم انداز حوزه و تقدیم آن به شورای عالی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در نشستی صمیمی با کارکنان مدیریت سطح عالی حوزه علمیه قم که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، گفت: درحال حاضر به دلیل کمبود اعتبارات و نیروی انسانی و سختی کار فراوان مشکلاتی وجود دارد و از اینکه با وجود همه مشکلات، شما خادمین و خدمت گزاران از زیربار مسئولیت شانه خالی نکردید، قدردان هستم تا با تلاش های شما شاهد تعالی حوزه علمیه باشیم.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مرکز مدیریت حوزه، توجه ویژه به تدوین اسناد جامع، طرح های کلان و سند چشم انداز برای افق 1400 درحوزه های علمیه بوده است. این طرح در گذشته نبود و تلاش این بوده این فقدان بزرگ درحوزه های علمیه با تدوین اسناد از بین برود.

مدیر حوزه های علمیه افزود: در این دو سال که اعتبارات حوزه کاهش پیداکرد، همه تلاش این بود هر طوری است طرح ها را پیش ببریم و نمی شد طرح ها را رها و اجرا نکنیم و در همین راستا با فعالیت های شبانه روزی و جهادی شاهد نهایی شدن مجموعه ای از اسناد کلان درحوزه هستیم و این اسناد تقدیم شورای عالی حوزه های علمیه شده و برای اولین بار حوزه می تواند ادعای کند دارای افق و سند چشم انداز است و در همین اسناد حدود 900 برنامه برای حوزه های علمیه طراحی شده است.

آیت الله اعرافی افزود: محور دوم در ذیل این طرح های کلان، طرح هایی مانند آمایش، مساجد، درختواره رشته ها در 15 حوزه دانشی، طراحی 100 برنامه در ذیل اسناد جامع و راه اندازی طرح اسناد جامع برای اولین بار در حوزه که از منویات رهبر انقلاب بوده است، می باشد.

وی افزود: از ضعف های حوزه این است که در قلمروهای مختلف پاسخ گو نیستند و همه به سمت وزارت علوم می روند. اشکال در نداشتن درخت واره رشته های دانشی بوده است و به زودی این مشکل رفع خواهد شد.

وی اظهار داشت: محور سوم، بحث اجرا است. در مقام اجرا دهها عنوان وجود دارد که حوزه پیشرفت کرده است و همین طور طرح های وجود دارد که اجرا نشده است.

آیت الله اعرافی افزود: محور چهارم تلاش بر این است تا حوزه بتواند نسبت به مطالبات رهبر انقلاب، مراجع و بزرگان در مسائل مختلف پاسخ گو باشد.

عضو شورای عالی‌حوزه های علمیه گفت: حوزه پاسخگو، حوزه ای است که برای مسائل مختلف مانند مساجد نیرو تربیت کرده باشد.حوزه باید دستش برای مطالبات در بحث طرح و ایده پر باشد تا بتواند پاسخگو باشد.

امام جمعه قم ادامه داد: مشکلات مدیریت در این دو سال، مهم بوده است که بعضی جدید است. یکی از این مشکلات بحث بودجه و اعتبارات است. در حال حاضر هیچ بودجه برنامه ای نیست و این به معنای عقب نشینی از اجرا نکردن طرح ها نمی باشد، ولی بایدکار را پیش برد.

مدیر حوزه های علمیه بابیان اینکه مدیریت سطوح عالی و خارج حوزه، قلب تحولات و حرکت حوزه است، گفت: نگاه مدیریت این است که قلب و هویت اصلی حوزه، دروس آزاد است. این مسئله به خاطر حساسیتی که دارد از جایگاه ویژه ای برخوردار است. معتقدیم همه هویت دروس آزاد باید حفظ شود؛ ولی باید تحرک بیشتر پیدا کند و ساماندهی شود.

وی افزود: مدیریت حوزه دنبال تدبیر ویژه در درس خارج و سطوح است تا جریان های علمی مانند قرآن و حدیث درمتن حوزه پیش رود.

امام جمعه قم اظهار داشت: با حفظ سنت ها و ارزش های حوزوی باید، درس آزاد حوزه راهبری شود و چیز اضافه برآن هم باشد. نه باید از فقه و کلام چیزی کم شود، ولی باید راهبری شود و چیزهای جدید به آن اضافه شود.

آیت الله اعرافی بر نقش آفرینی همه معاونین سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم برای همکاری با مدیر حوزه های علمیه برای اجرای طرح ها تأکید کرد.

و گفت: این طرح ها دعوای چند دهه حوزه در بحث کرسی های خارج و درس آزاد را از بین خواهد برد و باعث رشد و پیشرفت علمی حوزه و حتی طلاب خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: بحث دیگر اجرای طرح فقه معاصر است که از وظائف معاونت سطوح عالی است. اجرای این طرح باید از محورهای اساسی باشد.

وی افزود: مقوله دیگر در آیین نامه ها پیش بینی شده که در برگزاری درس های خارج با ارزش گذاری لازم و در قلمرو جدید انجام بگیرد.

عضو شورای عالی حوزه اظهار داشت: موضوع دیگر گروه های خاص علمی است. یا همان سنن حوزه ای که باید گروه هایی باحضور اساتید راه اندازی شود که طراحان اصلی باشند و کارها را پیش ببرند.

آیت الله اعرافی افزود: مقوله دیگر پایان نامه است. باید در بحث پایان نامه تغییراتی صورت گیرد، از تمرکز بیرون بیاید و مسیر تحول را دنبال کند، تاکنون این گونه نبوده است. در قم باید واسپاری به مراکزی که صلاحیتشان احراز می شود، واگذار شود.

وی گفت: ارزیابی مراکز شروع شده و به زودی در مدارس هم ارزیابی شروع خواهد شد. /924/د103/ج

ارسال نظرات