۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۵۹۲۵۶۶
با تصمیم وکلای ملت؛

تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی ممنوع شد

تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی ممنوع شد
طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی تبلیغ کالاهای خارجی دارای نمونه ایرانی ممنوع شد و دستگاه‌های دولتی ملزم به خرید کالا‌های ایرانی شدند
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه ۱۶ دی ماه سال ۹۷ و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیاز‌های کشور و تقویت آن‌ها در امر صادرات و اصلاح ماده (۱۰۴) قانون مالیات‌های مستقیم ماده ۱۹ را به تصویب رساندند.

بر اساس این ماده به منظور حمایت از کالای ایرانی موضوع این قانون، تبلیغ کالا‌های خارجی دارای مشابه یا نمونه کالای ایرانی در صدا و سیما، مطبوعات، تابلو‌های شهری یا دیواری، وسایل حمل و نقل همگانی، اوراق چاپی، تلفن و فضای مجازی ممنوع و رسانه پخش‌کننده آگهی هر یک به جزای نقدی معادل ۱۰ برابر قرارداد پخش آگهی، محکوم می‌شوند.

طبق تبصره یک این ماده، تبلیغ کالا‌های خارجی که بخشی از فرآیند تولید آن‌ها در داخل کشور انجام می‌شود و مورد تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، مجاز است.

همچنین به موجب تبصره ۲ این ماده در تبلیغ کالا‌های ایرانی و محصولات داخلی و تقویت نشان‌های تجاری (برندهای) داخلی، ماده (۸) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین‌نامه مربوطه لازم‌الاجراء است.

دستگاه‌های دولتی ملزم به خرید کالا‌های ایرانی شدند

گفتنی است در جریان بررسی طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیاز‌های کشور نیز نمایندگان با تصویب ماده ۱۸، «کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی یا وابسته به دولت، بانک‌ها، مؤسسات و نهاد‌های عمومیِ غیردولتی، شرکت‌های تابعه آنها، بنیادها، نهاد‌های انقلابی و ... را علاوه بر الزام به خرید کالا‌ها و خدمات از فهرست توانمندی‌های محصولات داخلی، موضوع بند «الف» ماده ۴ این قانون، در تدارک و تأمین کالا‌های مصرفی بادوام، تجهیزات و تأسیسات غیرطرحی (پروژه‌ای مورد نیاز خود)، ملزم به خرید محصولات داخلی و کالا‌های ایرانی کردند.

فهرست محصولات داخلی و کالا‌های ایرانی سالانه توسط وزارت صنعت اعلام خواهد شد. در موارد مربوط به حوزه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی، نظر این وزارتخانه دریافت و عیناً در این فهرست اعلام می‌گردد»./856/پ203/ق
ارسال نظرات