۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۵۹۲۵۰۳
حجت الاسلام منتظری:

حقوق آسیب دیدگان حادثه دانشگاه علوم تحقیقات لحاظ و استیفا خواهد شد

حقوق آسیب دیدگان حادثه دانشگاه علوم تحقیقات لحاظ و استیفا خواهد شد
دادستان کل کشور در جلسه بررسی حادثه دانشگاه علوم تحقیقات گفت: حقوق آسیب دیدگان حادثه دانشگاه علوم تحقیقات لحاظ و استیفا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، جلسه بحث و بررسی پیرامون حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات به ریاست حجت الاسلام  منتظری و با حضور طهرانچی رییس دانشگاه آزاد و مسؤولان مربوطه در دادستانی کل کشور برگزار شد. 

حجت الاسلام منتظری ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه  و آرزوی آمرزش برای درگذشتگان و صبر برای خانواده جانباختگان و سلامتی برای آسیب دیدگان، گفت: تلاش همگان بر این بوده و هست که این حادثه از ابعاد مختلف بررسی و منتهی به تصمیماتی شود. 

وی با اشاره به بررسی ابعاد این حادثه بیان داشت: اولا در چارچوب قوانین اگر کسی یا کسانی در پدیدآمدن این حادثه قصور و تقصیر داشتند، میزان آن بررسی و متناسب با آن برخورد شود و بعد دیگر اينكه عبرت و تجربه‌ای برای جلوگیری از تکرار آن شود. 

دادستان کل کشور با بیان اینکه باید برای حفظ سرمایه‌ها و جوانانی که ذخایر و منابع انسانی ارزشمند کشور و امیدهای آینده هستند، تلاش کرد، در بیان بعد سوم بررسی این حادثه نیز گفت: مدیران و مسؤولان به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که اگر قصور و یا کوتاهی‌ها در گذشته صورت گرفته و در نقاط دیگر کشور هم مشکلات و نواقصی مشابه وجود دارد آن را رفع نمایند. 

وی تصریح کرد: دستگاه قضایی این اطمینان را می‌دهد که حقوق آسیب دیدگان حتما لحاظ و استیفا خواهد شد و با مقصران احتمالی برابر موازین قانونی برخورد می‌شود. 

دادستان کل کشور با اشاره به بازدید خود از محل حادثه دانشگاه علوم تحقیقات و دیدار و گفت‌وگو با دانشجویان، بیان کرد: بعضی از مطالبات، مطالبات بحقی بود و حتما دستگاه قضایی با همکاری دیگر مسئولان ابعاد قضیه را بررسی کرده و مطالبات دانشجويان را پیگیری می‌کند. 

حجت الاسلام منتظری تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای به دنبال این هستند که از این حادثه پلی برای رسیدن به اهداف خود درست کرده و دشمنان در پی موج سواری بر این موضوع هستند. 

وی تاکید کرد:  مدیران و مسؤولان امر و دانشجویان و خانواده‌های جانباختگان و حادثه دیدگان قطعا می‌دانند که دشمن به دنبال این است که از این حوادث بهره برداری کنند. 

حجت الاسلام منتظری از جریان‌های سیاسی خواست که نقدها را در یک محیط آرام و سالم و در فضایی که دشمن نتواند از آن سو استفاده کند، طرح نمایند. 

دادستان کل کشور با تاکید براینکه نباید اجازه دهیم که دشمن بخواهد از خون عزیزان ما و حوادث سوءاستفاده کند، افزود: رسانه‌ها می‌توانند نقش موثری برای آرام نگه داشتن جو جامعه و التیام بخشی آسیبی که به جامعه دانشجویان و خانواده‌ها وارد شد، داشته باشند. 

وی در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با میزان قصور صورت گرفته در رابطه با این حادثه اظهارکرد: میزان تقصیر را فعلا نمی‌توان مشخص کرد و زمانیکه دادگاه به نتیجه رسید و رای داد آنوقت می‌توان در این زمینه اظهار نظر کرد. 

دادستان کل کشور در پایان اظهاراتش بیان داشت: بازپرس پرونده به صورت ویژه این پرونده را رسیدگی می‌کند.
 

معاون دادستان کل کشور: در دانشگاه علوم تحقیقات برای سلامت دانشجویان و کارکنان تدابیر لازم اتخاذ نشده بود 

محمدجواد حشمتی معاون دادستان کل کشور در حوزه حقوق عامه نیز در این جلسه ضمن عرض تسلیت به خانواده جانباختگان حادثه دانشگاه علوم تحقیقات، گفت: این حادثه از ابعاد مختلف قابل بررسی است ضمن اینکه دکتر طهرانچی رییس دانشگاه آزاد و رییس واحد مربوطه اقداماتی انجام دادند و پیگیری‌ها و برخوردهایی صورت گرفت؛ اما باید به موضوع به صورت کارشناسی هم مورد بررسی قرار گیرد. 

وی ادامه داد: پرونده این حادثه در دادسرای تهران در حال رسیدگی است.

معاون دادستان کل کشور با اشاره به بازدید دادستان کل کشور از محل حادثه و صدور دستورات لازم به دادستان تهران در این زمینه، تصریح کرد: انتظار است که این پرونده فورا رسیدگی شود و خانواده جانباختگان مطالبه تسریع در این زمینه را دارند. 

حشمتی گفت: در دانشگاه علوم تحقیقات برای سلامت دانشجویان و کارکنان تدابیر لازم با وجود صعب العبور بودن مسیر دانشگاه اتخاذ نشده بود و محیط منطقه و جاده فاقد حفاظ‌های لازم و مطمئن بوده است، صرف نظر از اینکه گفته می‌شود اتوبوس معاینه فنی نداشته، ولی مانع فیزیکی برای جلوگیری از واژگونی اتوبوس وجود نداشته است. 

معاون دادستان کل کشور گفت: باید تدابیر پیشگیرانه برای این موضوع در نظر گرفته می‌شد. 

 طهرانچی رییس دانشگاه آزاد نیز در این جلسه ضمن تشکر از ورود دادستانی کل کشور و قوه قضاییه به این مسئله، گفت: حضور شما در دانشگاه فرصتی بود تا دانشجویان ببینند که نظام پای احقاق حق شهروندان ایستاده است و نیاز نیست که دیگران در آنسوی آب‌ها دایه بهتر از مادر شوند. 

وی با ارائه گزارشی نسبت به اقدامات صورت گرفته از روزحادثه تاکنون، گفت: در کنار قوه قضاییه ما هم به دنبال این هستیم که امنیت و حقوق دانشجویان به طور کامل رعایت شود. 

در ادامه این نشست سرپرست دادسرای راهور، بازپرس پرونده، مسؤولان پلیس راهور و سرپرست تیم پزشکی دانشجویان آسیب دیده نیز به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته پرداختند. 

دادستان کل کشور نیز در پایان ارشادات و راهنمایی‌های لازم را مبذول داشت./842/د102/ق

ارسال نظرات