۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۵۹۲۴۷۸
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور:

اسلام برتری ایمانی بین زن و مرد قرار نداده است + فیلم

اسلام برتری ایمانی بین زن و مرد قرار نداده است + فیلم
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: اسلام هیچ ترجیح و برتری ایمانی برای زن و مرد در نظر نگرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، امروز در ششمین نشست بین ادیانی با موضوع «زن، ایمان، عقیده و باورهای دینی در اسلام و مسیحیت» که پیش از ظهر امروز در مدرسه علمیه ثامن‌الائمه برگزار شد، پیرامون ایمان و زن گفت: در قرآن آدم اصل خلقت نیست، بلکه انسان اصل خلقت است و انسان شامل زن و مرد شده و هر دو خلیفه خداوند بر روی زمین هستند.

وی افزود: در قرآن کریم واژه‌هایی چون انسان، روح، نفس و بشر اشاره به زن و مرد دارد و زن همان نقش‌هایی را دارد که مردان دارند و به همان مقامی می‌تواند برسد که مردان می‌توانند برسند.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین بهجت پور با استناد به آیات الهی، ابراز کرد: بر اساس دین اسلام زن و مرد هر دو می‌توانند مؤمن باشند، زن نیز همانند مردان می‌تواند با اطمینان و امنیت خاطر به خداوند، معاد، کتاب‌های آسمانی، انبیاء، فرشتگان و بسیاری از معارف و دستوراتی که در ادیان نختلف بیان‌شده یقین داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور ادامه داد: ازنظر قرآن کریم اگر کسی تنها یکی از ادیان و کتب آسمانی را منکر شود او مسلمان نیست؛ بنابراین از دیدگاه اسلام انسان اگر بخواهد به درجه ایمان دست یابد باید تلاش کند. ممکن است یک فرد مسلمان باشد ولی مؤمن نباشد از این رو ایمان نتیجه رفتار عملی انسان بر اساس عقاید و باورهای اوست.

وی بابیان اینکه دین اسلام هیچ ترجیح و برتری ایمانی برای زن و مرد در نظر نگرفته است، گفت: همچنین اسلام هیچ درجه و رشد ایمانی برای مردان بر زنان قائل نیست بلکه این دو را در کنار هم مطرح کرده است مانند سوره احزاب آیه 35 که ده ویژگی برتر زن و مرد مؤمن را در کنار هم بیان می کند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به اینکه تبعیت زنان از مردان درزمینهٔ ایمان یک امر قطعی و مسلم نیست، اظهار داشت: بنابراین در قرآن کریم زن سرکشی مانند همسر فرعون در زمره زنان برتر بیان‌شده و زن پیامبران بزرگی مانند حضرت لوط و حضرت ثمود در زمره کافران قرار می‌گیرند. از نگاه قرآن زنان در جایگاه اسوه بالاتر از مردان نشسته‌اند و الگوی زنان مؤمن دو نفر هستند که مربوط به بنی‌اسرائیل و حضرت عیسی(ع) می‌شوند. خداوند در سوره تحریم الگوی زنان و مردان مؤمن را حضرت مریم(س) و حضرت آسیه(س) معرفی می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور بابیان اینکه خداوند در قرآن کریم توصیفات بسیاری از حضرت مریم(س) بیان می‌کند، گفت: از الهامات الهی گرفته تا رزق بهشتی، استجابت دعای مادر در حق دختر، آرزوی حضرت زکریا به داشتن فرزندی همچون حضرت مریم(س) از توصیفاتی است که خداوند در قرآن کریم به آن اشاره می‌کند.

وی ادامه داد: ازنظر قرآن کریم حضرت مریم(س) مورد ظلم ظالمان قرار گرفت، بنی‌اسرائیل به ایشان ستم کردند و مریم پاک‌دامن را به انحراف جنسی متهم ساختند، خداوند در سوره نساء می‌فرماید: علت تنبیه و غضب خداوند به قوم بنی‌اسرائیل آن است که آنان به حضرت مریم(س) تهمت ناروا زدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت پور با تأکید بر اینکه قرآن کریم بارها از پاک‌دامنی حضرت مریم(س) سخن به میان آورده و عبادت ایشان را به رخ دیگران کشانده است، اظهار داشت: از نگاه قرآن حضرت مریم(س) از عبادتش به آن مقام دست یافت که توانست مادر حضرت عیسی(ع) شود؛ بنابراین از عبادت می‌توان به مقامات بسیار بالا رسید.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به اینکه قرآن کریم حضرت مریم(س) را الگوی مؤمنان در همه ادیان‌ها قرارداده است، اظهار داشت: حضرت مریم(س) همه امور را در عالم هستی اراده و فعل خداوند می‌دانست، حضرت حضور خداوند را در همه‌چیز می‌دید و چیزی جز خداوند نمی‌دید به حدی که حضرت عیسی را کلمة الله نامید.

وی با اشاره به اینکه حضرت مریم همه کتب آسمانی را تصدیق می‌کرد و آنان را نور الهی می‌دانست، گفت: ایمان حضرت مریم عملی بود و قرآن کریم همه ظرفیت حضرت مریم(س) را ظرفیتی برای به دنیا آمدن حضرت عیسی(ع) بیان می‌کند؛ مسلمانان افتخار می‌کنند  حضرت مریم(س) را یکی از چهار زن برتر جهان می‌دانند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور ادامه داد: حضرت خدیجه(س) و حضرت زهرا(س) دو زن برتری بودند که بعد از حضرت مریم(س) پا به عرصه هستی گذاشتند؛ نقطه مشترک زنان برتر این است که در ایمان به خداوند ثابت‌قدم بوده و هنگام تکلیف به وظیفه ایمانی خود عمل کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به اینکه اسلام و مسیحیت آینده بشریت را بسیار روشن می‌بیند، ابراز کرد: مسیحیان منتظر رجعت حضرت مسیح(ع) هستند و مسلمانان نیز در انتظار ظهور فرزند حضرت فاطمه(س) به سر می‌برند؛ پیروان هر دو دین معتقد هستند با ظهور منجی دنیای بهتری برپا خواهد شد و آن روز، روز بهشتی شدن زمین است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم این گفتگوها ادامه یابد و ابعاد آن عمیق‌تر شود تا داده‌های مشترک هر دو ادیان بیشتر شناخته شود./813/پ202/ب1

تعداد بازدید : 12
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات