۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۵۹۲۴۶۴
آیت الله سیدان تشریح کرد؛

فوائد تقوا و نشانه های متقین در نهج البلاغه

فوائد تقوا و نشانه های متقین در نهج البلاغه
استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که نجات جامعه در توجه به تقوا است، گفت: به نفع خود ما است هر چه بیشتر متقی باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق، پیش از ظهر امروز در مدرسه آیت الله خویی به فوائد تقوا و نشانه های متقی با توجه به نهج البلاغه اشاره کرد.

وی با بیان این که امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه بیش از ۵۰ نشانه برای تقوا بیان فرموده است، گفت: تقوا در سه عمل تصمیم گیری جدی برای انجام اعمال نیک، ترک معاصی و داشتن اخلاق خوب خلاصه می شود.

آیت الله سیدان افزود: کسی که پرهیز از نادرستی و حالت حرکت به سمت درستی را جدی بگیرد، فرد متقی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به فرازهایی از نهج البلاغه در خصوص تقوا، گفت: کسی که تقوا پیشه کند و آن چه رضای خدا در آن است را انجام دهد، خداوند راه نجات بر او قرار می دهد که معنای این نجات کسب راحتی نیست بلکه در عین سختی روح وی راحت است چون می داند وظیفه خود را انجام داده است و عاقبت بخیر و سعادت ابدی برای وی کسب می شود.

وی با اشاره به آیه 2 سوره طلاق در خصوص فوائد تقوا، اظهار کرد: کسی که در گفتار و همه شئون زندگی تقید داشته باشد تا گناه نکند و در جهت رضای خدا حرکت کند، خیر اخروی و دنیوی نصیب او می شود.

آیت الله سیدان افزود: خداوند در آیه 4 و 7 سوره طلاق نیز به کسانی که تقوا پیشه می کنند، وعده می دهد که کار آن ها را درست می کند و گناهانش را می بخشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به نکوهش ترک کسب و کار و پرداختن به عبادت از سوی انبیا با توجه به روایات، گفت: پیامبر(ص) به کسانی که کسب و کار خود را تعطیل و تنها به عبادت پراخته و مدعی بودند که خداوند رزق ما را می رساند، می فرماید:«دعای این افراد مستجاب نمی شود.»

وی ابراز کرد: خداوند ضمانت کرده هر کسی که به حقیقت متقی باشد، خداوند گرفتاری ها را به عافیت و ناراحتی ها را به راحتی تبدیل می کند و نیز روحیه ای به وی عنایت کرده که در گرفتار صبور و شکور می شود، همچنین از جایی که فکر نمی کند خداوند روزی وی را به او عنایت می کند.

آیت الله سیدان خاطرنشان کرد: بیان کسی که تقوا داشته باشد در فتنه ها خداوند فضا را چنان روشن می کند که وی به راحتی مسیر درست و نادرست را تشخیص داده و تکلیف خود را می داند.

استاد حوزه  علمیه با بیان این که خداوند فرد متقی را از گرفتاری های مرگ و قیامت نجات می دهد، گفت: نجات جامع فوائد تقوا است بنابراین به نفع خود ما است هر چه بیشتر متقی بوده و در مسیر تقوا مسامحه ای نکنیم./864/پ202/ب1

ارسال نظرات