۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۵۹۲۴۳۳
کدخدایی:

ایرادات شورای نگهبان به CFT همچنان باقی است

ایرادات شورای نگهبان به CFT همچنان باقی است
سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه CFT گفت: این لایحه پس از ارجاع از شورا به مجلس بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت که وکلای ملت تنها ۲ ایراد را رفع کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه پانزدهم دی ماه سال ۹۷ در نشستی رسانه‌ای با حضور خبرنگاران به ارائه آخرین مصوبات شورای نگهبان پرداخت.

کدخدایی در ابتدای این نشست گفت: لازم است ضایعه درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی را تسلیت بگوییم، ایشان خدمات شایسته ای به نظام و انقلاب اسلامی داشت. در شورای نگهبان نیز به عنوان عضو موثر حضور داشت.

کدخدایی درباره قانون اصلاح چک که از سوی پارلمان برای رفع ایراد شده بود، بیان داشت: شورای نگهبان پس از رفع ایراد مجلس آن را تایید کرد.

وی درباره لایحه موسوم به CFT بیان داشت: این لایحه پس از ارجاع از سوی شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت که وکلای ملت تنها ۲ ایراد از ایرادات شورای نگهبان را رفع کردند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص بررسی طرح اصلاح قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور در شورای نگهبان نیز بیان داشت: شورای نگهبان این مصوبه را مغایر اصل ۵۲ قانون اساسی تشخیص داده است. به همین دلیل نیز لازم است در صورت نیاز متمم و یا اصلاحیه برای این بودجه از سوی دولت تهیه و ارسال شود.

کدخدایی در بخش پرسش و پاسخ این نشست و در پاسخ به این پرسش که آیا نظارت‌های هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر قوانین از لحاظ قانونی صحیح است، ابراز داشت: سیاست‌های کلی همواره پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و از سوی رهبر انقلاب ابلاغ می‌شوند.

وی اضافه کرد: نظارت بر سیاست‌های کلی نیز طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی بر عهده مقام معظم رهبری است که این نظارت در سال‌های اخیر از سوی ایشان به تمامی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، آن هم به صورت کلی واگذار شد. از سال ۹۶ نیز بنا به درخواست درخواست مجمع تشخیص مصلحت نظام و در جهت سرعت بخشیدن به کارها، قرار شد هیأت عالی نظارت بر مجمع تشخیص مصلحت نظام این وظیفه نظارتی را بر عهده گیرد و این مساله نیز کاملا مطابق با قانون است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان در آینده روند تایید صلاحیت وکلای ملت را تغییر خواهد داد، بیان داشت: شورای نگهبان قطعا آنچه را که قانونگذار تعیین می‌کند را به مرحله اجرا در می‌آورد. قطعا ما نیز همچنان از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم به دلیل برخی از حواشی به وجود آمده، قانون انتخابات را که دارای نواقص زیادی است، بررسی و آن را در فرصت باقی مانده به تصویب برساند.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته شد، مرحوم هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت نشده بود، ابراز داشت: در خصوص این موضوع انتظار داشتیم شخصیت‌های حقوقی به اظهارنظر بپردازند و سیاسیون ورود نکنند. آنچه که قانونگذار به شورای نگهبان اجازه داد تنها این است که تنها اسامی واجدین شرایط در انتخابات ریاست جمهوری را به وزارت کشور اعلام کند.

کدخدایی درباره ورود برخی از نمایندگان به مجلس و رفتار‌های آن‌ها در روز‌های اخیر، گفت: برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ۶ هزار نفر تایید صلاحیت شدند تا ۲۹۰ کرسی را به دست بیاورند، سوال اینجاست که چرا برخی ایرادات نمایندگان کنونی را بر گردن شورای نگهبان می‌اندازند. هرچند ما نیز معتقد هستیم که امکان ورود افراد شایسته‌تر به مجلس وجود داشت.

کدخدایی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه دایره مصونیت وکلای ملت تا کجاست، بیان داشت: اصل ۸۶ قانون اساسی این موضوع را به طور کامل توضیح داده است، ما نیز خواستار اجرای کامل این اصل هستیم.

وی تصریح کرد: در کشور ما وکلای ملت از سوی مردم انتخاب می‌شوند، هرچند که ما هنوز ابزار شایسته سنجی نداریم و باید این مکانیزم را ایجاد کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا حضور آیت الله آملی لاریجانی به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان به طور همزمان با ریاست بر مجمع تشخیص مصلحت تداخلی در انجام امور ایجاد نمی‌کند، بیان کرد: فقهای شورای نگهبان به حیث فقیه بودن در شوراست که می‌توانند به عنوان عضو مجمع در موارد اختلافی هم حاضر باشند که این موضوع سابقه هم داشته و مرحوم آیت الله شاهرودی هم این گونه بوده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای اخیر آقای صادقی مبنی بر اینکه شورای نگهبان برای تایید صلاحیت برخی از نمایندگان پول دریافت می‌کند، گفت: این موضوع قطعا باید در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی شود و ما نیز از روند این بررسی اطلاعی نداریم.

کدخدایی تاکید کرد: درباره رفتار نمایندگانی که حواشی ایجاد می‌کنند اگر موردی به شورای نگهبان ارسال شود، در تایید صلاحیت‌های آتی این موضوعات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: ابزار‌های نظارتی شورای نگهبان حداقلی است و ما به حداقل‌ها اکتفا می‌کنیم و بیشتر از این نیازمند یک قانون جامع انتخابات و توسعه احزاب هستیم البته اگر ما را متهم به زیاده طلبی و نظارت استصوابی نمی‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص موضوع استانی شدن انتخابات نیز گفت: بدون شک پیش از بررسی یک موضوع در مجلس ما بلاشرط عمل می‌کنیم و منتظر ارسال مصوبات مجلس خواهیم ماند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه شورای نگهبان پیش از این به دلیل نداشتن پیوست لایحه موافقت نامه پاریس را دارای ایراد دانست و اکنون مجلس اعلام کرده هیچ گونه قیدی وجود ندارد، آیا شورا این بار این لایحه را تأیید خواهد کرد، گفت: شورای نگهبان پیشگویی و پیش بینی نمی‌تواند کند لذا هر زمان که این لایحه به شورای نگهبان ارسال شد درباره آن اعلام نظر می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه اخذ آرا از نمایندگان مجلس و انتخابات ریاست جمهوری نیز بیان داشت: قطعا نوع اخذ رای در مجلس بر اساس آئین نامه داخلی پارلمان انجام می‌شود. در انتخابات ریاست جمهوری نیز ما تنها آرایی صحیح ماخوذه را قبول می‌کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه معمولا شاهدیم در لایحه بودجه، بودجه شرکت‌های دولتی رقم بالایی را شامل می‌شود و مجلس به دلیل گستردگی به جزئیات ورود نمی‌کند، آیا امسال شورای نگهبان نسبت به این موضوع ورود خواهد داشت، اظهار کرد: شورای نگهبان در چندین سال گذشته مدام این ایراد را نسبت به بودجه گرفته است، البته امسال مجلس زمان بیشتری را صرف می‌کند تا بودجه‌هایی که آشکار نبوده‌اند شفاف شود. امیدواریم مجلس بتواند برای سال ۹۸ بودجه شفافی را تدوین و تصویب کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ادعای دیگر محمود صادقی که گفته بود کدخدایی انتخابات مجلس آینده را فتنه ۹۸ نامیده است، اظهار داشت: بنده به هیچ عنوان چنین سخنی را نگفته‌ام. این مساله از سوی برخی سیاسیون مطرح شده و باید بار دیگر تاکید کنم، شورای نگهبان و اعضای آن تنها چارچوب وظایف قانونی خود عمل می‌کنند.

کدخدایی در پایان و درباره دیر ارسال شدن لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس نیز، گفت: شورای نگهبان طبق رویه گذشته خود همزمان با بررسی بودجه در پارلمان به صورت غیر رسمی آن را مورد بررسی قرار می‌دهد تا زمانی که لایحه به شورا ارسال شد، بتواند آن را با سرعت بیشتر بررسی کند. /۸۵۶/پ201/ق

تعداد بازدید : 7
ارسال نظرات