۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۵۹۲۳۱۲
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

فعالیت های جهادی برگرفته از آیات قرآن است

فعالیت های جهادی برگرفته از آیات قرآن است
آیت الله علم الهدی گفت: حرکت های جهادی در انقلاب اسلامی نمونه ای از نظام مدیریتی در آیه «يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً» است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمدعلم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، امروز در مهدیه مشهد با اشاره به تفسیر آیه 63 سوره فرقان گفت: آیه 63 تا آیه 76 سوره  فرقان از آیات مهدویت قرآن و درباره سبک زندگی بندگان خدا است.

وی با بیان این که خداوند در این آیه می فرماید:«وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً»، اظهار کرد: خداوند در این آیه عبارت«عبدالرحمان» را بیان کرده است و «عبادالله» نیامده و دلیل آن را در آیه 60 این سوره بیان فرموده است.

آیت الله علم الهدی افزود: رحمان، رحمت عام خداوند است که همه انسان ها را مشمول می شود همچنین خداوند یک رحمت خاص به نام رحیم دارد که مخصوص مومنان است.

امام جمعه مشهد به خصوصیت عبادالرحمان در زندگی با توجه به این آیه شریفه اشاره و ابراز کرد: عبادالرحمان طوری در زمین حرکت می کنند که خود را پایین تر از دیگران می بیند و به ویژه برای کسانی که در مقام قدرت و ثروت هستند از موضع بالا با پایین با مردم برخورد نمی کنند.

وی افزود: در نظام اخلاقی افراد بی دین و غربی، مدیریت با موضع بالا برخورد کردن است که اسلام این برخورد را نکوهش می کند و نظام مدیریتی در فرهنگ دینی همکاری، برادرانه است.

آیت الله علم الهدی حرکت های جهادی در جمهوری اسلامی ایران را مصداق «يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً» بیان کرد و گفت: حرکت های جهادی در انقلاب ما نمونه ای از نظام مدیریتی مورد نظر این آیه شریفه است و مدیران با زیرمجموعه خود به صورت برادرانه، دست به دست هم و در کنار هم با علاقه وافر در مدت کوتاه کارهای بزرگ انجام داده اند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به روایت از پیامبر(ص) درباره خصوصیات عبادالرحمن اشاره و بیان داشت: پیامبر(ص) می فرماید: «مومن در برابر مشکلات زندگی نمی ایستد بلکه سر فرو می آورد و بعد از حادثه روی پای خود می ایستد اما کافر برعکس است و این ایستادگی در برابر مشکل موجب شکستن کمر وی می شود.» 

وی گفت: کسانی که برخورد از موضع بالا دارند، خودشان نیز به زحمت می افتند اما یکی از خصوصیات «هَوْناً» که در این آیه بیان شده است، این است که وقتی در برابر فرد خشن قرار گرفت، آسان می گیرد.

آیت الله علم الهدی افزود: یکی از مشکلات در جامعه سخت گرفتن درگیری ها است و اغلب درگیری ها ریشه کوچک دارد و اگر یک طرف آسان می گرفت درگیری در همان ابتدا تمام می شد در حالی که ایستادگی در برابر مشکل سبب مشکل بزرگ شدن آن می شود.

امام جمعه مشهد با تأکید به انس با نهج البلاغه و آیات قرآن، گفت: قرآن و امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه دستورهای راهبری برای زندگی دارند از جمله این که در خصوص رفتار با مردم به مالک اشتر می فرماید:«نباید مثل درنده ای که مردم را شکار کند، با مردم برخورد کنی» که باید همه به ویژه کسانی که دارای قدرت هستند، به این فرمایش ایشان توجه داشته باشند.

وی تقوا را سبب برتری افراد نزد خداوند بیان کرد و افزود: اگر در ارتباط با خدا سرمایه قلبی داشته باشیم بنابراین آیه شریفه، انسان فروتن در برابر خدا خود را از همه خلق پایین تر می بیند./864/پ202/ب1

ارسال نظرات