۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۵۹۲۱۹۸
آیت‌الله رشاد:

"طب" جای عمل به "خبر واحد ضعیف" نیست

کسانی که مغرضانه یا غیرمغرضانه، آگاهانه یا غیرآگاهانه بر تمسک به اخبار فاقد سند دامن می‌زنند کار خطایی را مرتکب می‌شود.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیش از آغاز درس خارج اصول در مدرسه علمیه امام رضا (ع) به سخنرانی پرداخته و با اشاره به فقراتی از خطبه امیرمومنان امام علی (ع) گفت: برخورداری زیاد از برخی خوردنی‌ها انسان را از برخی خوردنی‌های دیگر محروم می‌کند.

امروز در زمینه مسائل بهداشتی اخبار نقل شده از قرآن و روایات زیاد است که در این ایام بیان آن‌ها برای مردم مومن مایوس از طب شیمیایی جلب توجه کرده است و همین امر سبب می‌شود که برخی دکان و دفتر باز کرده و سوء استفاده کنند.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه گاهی برخی مدعی علامه طب اسلامی بودن هستند، ابراز کرد: معمولا علامه به کسی اطلاق می‌شود که در چند جهت جامعیت علمی داشته باشند و سرآمد علم روزگار خود باشند اینکه برخی از عنوان علامه برای خود استفاده می‌کنند بدون اینکه به چنین جایگاهی رسیده باشند اشتباه است.

آیت الله رشاد  افزود: همچنین درس خارج اصطلاح خاصی است که به فقه و اصول مربوط می‌شود اینکه برخی از آن برای دروسی نظیر کلام، مهدویت یا حتی طب استفاده می‌کنند به نوعی لوث کردن اصطلاحات رایج و پذیرفته شده است و نباید چنین کنند.

وی بیان داشت: کسانی که مغرضانه یا غیرمغرضانه، آگاهانه یا غیرآگاهانه بر تمسک به اخبار فاقد سند دامن می‌زنند کار خطایی را مرتکب می‌شود که آثار سوئی دارد، شاید خبر واحد در برخی جا‌ها استفاده شود، اما در فقه هیچ حجیتی ندارد، زیرا عقاید بر مبنای طریق واقع و کاشف است.

 آیت‌الله رشاد با بیان اینکه طب نیز بر طریق کاشف و واقع است، عنوان کرد: در طب ما با واقعیات سروکار داریم اینکه فلان دارو فلان خاصیت را دارد با یک خبر واحد ثابت نمیشود، باید چنین علومی را بر مبنای علم معتبر ساخت، اگر کسی بر اساس یک خبر واحد ضعیف نسخه‌ای را برای دیگران تجویز کند خود او خسارت مصرف کننده دارو را ضامن است.

وی با بیان اینکه گاهی برخی یک یا دو ماه به هند و چین رفته آنجا مقدار اندکی از طب را مشاهده می‌کنند خود را طبیب می‌دانند، ابراز کرد: استفاده از آیات و روایات در هر قلمرو و حوزه بر اساس تناسب و اقتضائات آن حوزه باید صورت بگیرد طب نیز همچون عقاید باید به طرق کشف به آن مراجعه کرد. /۸۷۶/د101/س
ارسال نظرات