۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۵۹۱۹۶۲

فراخوان ثبت نام دوره‌های حوزه آزاد جامعه الزهرا

فراخوان ثبت نام دوره‌های حوزه آزاد جامعه الزهرا
فراخوان ثبت نام در چهار دوره آموزشی از سوی دفتر حوزه آزاد جامعه الزهرا(س) اعلام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فراخوان ثبت نام در دوره های آموزشی مهارتی «تفسیر و علوم قرآن»، «کلام و فلسفه»، «معارف فطری» و «روش تحقیق پیشرفته» از سوی دفتر حوزه آزاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اعلام شد.

این دوره‌ها از اول بهمن سال جاری آغاز می‌شود و تا پایان ترم تحصیلی ادامه دارد.

علاقه‌مندان جهت ثبت نام در این دوره‌ها می‌توانند تا پایان دی از ساعت ۸ تا ۱۲ به دفتر حوزه آزاد مراجعه کنند و یا با شماره تلفن‌های ۳۲۱۱۲۰۸۱ و یا ۳۲۱۱۲۰۸۲ تماس بگیرند.

درحال حاضر، هشت دوره با موضوعات شرح و تفسیر صحیفه سجادیه، کارگاه ادبیات عربی قرآن‌محور، دوره اتحاد عاقل و معقول، دوره آموزش فلسفه، دوره اصول عقاید فطری، دوره کلام و فلسفه، دوره حدیث انتظار با رویکرد قرآنی و دوره بازخوانی صرف و نحو در دفتر حوزه آزاد در حال برگزاری است.

در ترم دوم تحصیلی ۹۸-۹۷، علاوه بر این دوره‌های موجود، امکان ثبت نام برای دوره‌های «تفسیر و علوم قرآن»، «کلام و فلسفه»، «معارف فطری» و «روش تحقیق پیشرفته»وجود دارد.

معیارهای ارزیابی و اثربخشی اساتید راهنما در فرآیند پایان‌نامه‌نویسی تبیین شد

کارگاه علمی پژوهشی «معیارهای ارزیابی و اثربخشی اساتید راهنما در فرآیند پایان‌نامه‌نویسی» با سخنرانی استاد قراملکی برگزار شد.

احد فرامز قراملکی در ابتدای این کارگاه از شرکت کنندگان درباره تفاوت بین انشا و مقاله علمی پژوهشی سؤال کرد و پس از بیان تعاریف مختلف توسط پژوهشگران، عنوان کرد: تفاوت جالب بین انشا و مقاله این است که انشا شروع کار و پایان کار است در حالی که مقاله علمی پژوهشی آخرین مرحله فرآیند پژوهش است.

وی با بیان اینکه روزانه ۵۰۰ پایان‌نامه و رساله در حوزه علوم انسانی در کشور دفاع می‌شود، گفت: باتوجه به اقتصاد مقاومتی و صرف هزینه‌های هنگفت برای این موضوع، کیفیت محصول، تناسب منابع مصرف شده و اثربخشی، نسبت امانتداری با بهره‌وری و...موضوعاتی هستند که باید به دقت مورد واکاوی قرار گیرند.

نویسنده کتاب «روش‌شناسی مطالعات دینی» در ادامه موانع کیفیت پایان‌نامه را به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم‌بندی کرد و افزود: لازمه خودشناسی واقع‌بینانه، دوری از فرافکنی و توجه به موانع درونی است.

قراملکی تصریح کرد: در تلقی اساتید و دانشجویان از هدایت پایان‌نامه یا رساله سه موضوع قابل تأمل وجود دارد، از جمله:

۱-  فرایندمحور یا محصول محور؟ در انگاره فرایندمحور، استاد راهنما در تمامی مراحل فرآیند مشارکت دارد.

۲- مرز راهنمایی/مشاوره با اعمال مبنا و سلیقه مشخص شود.

۳- توزیع مسئولیت در فرایند، محصول و دفاع نیز موضوعی است که باید بررسی شود.

وی در ادامه، هدف رساله اصیل را تولید علم و هدف پایان‌نامه را تولید اطلاعات ذکر کرد و بیان داشت: گردآوری اطلاعات در سطح رساله دکتری، مقدمه یک امر واجب (پردازش اطلاعات) است.

نویسنده کتاب «قدرت انگاره» یادآور شد: هر پروژه تحقیقاتی سه مرحله اصلی دارد که شامل طراحی طرح تحقیقاتی، اجرای طرح و تدوین پایان نامه/رساله می‌شود.

قراملکی افزود: عمده مشکلات طلاب و دانشجویان این است که به مرحله اول اهمیت نمی‌دهند و نقشه راه را بلد نیستند، حال آنکه تصور درست از مراحل انجام کار و نقشه مناسب برای این موضوع، فرایند انجام کار را بسیار تسهیل خواهد کرد.

وی عنوان کرد: ارزیابی مستمر پژوهش اثربخش شامل سه مرحله ارزیابی پیشین، ارزیابی هنگام و ارزیابی پسین. است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ارزیابی پیشین یعنی پاسخ به ۶سؤال درباره :۱- سنجش نیازهای پژوهش ۲- سنجش پیشینه پژوهش ۳- ارزیابی اهداف ۴- ارزیابی توانایی‌های فردی و گروهی ۵- سنجش علائق شخصی ۶- روش سنجی.

قراملکی اضافه کرد: ارزیابی هنگام تحقیق نیز شامل ۱- ارزیابی اطلاعات ۲- ارزیابی پردازش اطلاعات ۳- سنجش وفاداری به اهداف و ۴- ارزیابی زمان است، همچنین ارزیابی پسین در واقع سنجش میزان تأثیر است و میزان ارجاع به پژوهش ما را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: به طور خلاصه پژوهش سه رکن اساسی دارد که کشیدن نقشه تحقیق، اجرای آن نقشه و تدوین آن را شامل می‌شود.

نویسنده کتاب «اصول و فنون پژوهش در گستره دین‌پژوهشی» اظهار داشت: اولین مرحله یک پایان‌نامه خوب، شکل‌گیری یک ایده خوب است. وقتی ایده به تدریج شکل گرفت باید نقشه داشته باشیم.

قراملکی افزود: اگر به ترتیب عنوان کنیم ابتدا شکل‌گیری ایده و انتخاب موضوع، مرحله بعد، نگارش پروپوزال و سپس تصویب آن و در ادامه، اجرای پروژه و بعد تدوین و مرحله دفاع از پایان‌نامه وجود دارد که بعد از دفاع، گزارش از پایان‌نامه یا کتاب مطرح خواهد شد.

وی یادآور شد: در مرحله شکل‌گیری ایده، نکاتی حائز اهمیت است، از جمله راهنمایی مشفقانه اساتید، آموزش اثربخش، قائل به اصل استقلال دانشجو و مواجهه فعّال گروه آموزشی از طریق تدوین سیاست‌گذاری در تدوین پایان‌نامه‌ها.

استاد قراملکی بیان داشت: مرحله تصویب در گروه آموزشی نیز موارد زیر را دربرمی‌گیرد: حق انتخاب دانشجو در نظر گرفته شود، گروه آموزشی به جای رد یا قبولی موضوع، سیاست اصلاحی داشته باشد. بین دانشجو با تحقیق و همچنین تیم هدایت‌کننده با تحقیق، تناسب وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه مرحله اجرای تحقیق با عوامل مختلفی مرتبط است، گفت: تمایز بین مشاوره و مداخله یکی از اصول مهم در راهنمایی پایان‌نامه است. همچنین برای دانشجو حق استقلال فردی قائل بوده و استانداردهای پژوهش را رعایت کنیم.

نویسنده کتاب «قدرت انگاره» افزود: یکی دیگر از اصول مهم، اصل عدالت توزیعی و رویه‌ای در پایان‌نامه‌ها است، همچنین برای دانشجویان به میزان برابر باید وقت گذاشته شود.

قراملکی تصریح کرد: مرحله تدوین پایان نامه یا رساله نیز به سلیقه و ابتکار دانشجو، یادگیری نگارش و عدم ارجاع دروغین وابسته است. در تدوین پایان‌نامه در مورد استناددهی به افراد معاصر تعصب نداشته باشیم و به هر نظر و اثر مرتبط با کار می‌توانیم ارجاع دهیم.

نویسنده کتاب «اصول و فنون پژوهش در گستره دین‌پژوهشی» مرحله آخر را دفاع عنوان کرد و از اساتید خواست تا بین اصل داوری و نقد تمایز قائل شوند، داوری منصفانه داشته باشند، به جای نویسنده، نوشتار را مورد نقد قرار دهند و از داوری بدون مطالعه و غیرمتخصصانه بپرهیزند.

کارگاه اصول مقاله نویسی ISI و فرایند چاپ آن برگزار شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محسن قنبری در کارگاه اصول مقاله‌نویسی ISI و فرایند چاپ آن به تبیین انواع مجلات علمی و آشنایی با پایگاه‌های ISI و ISC پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قنبری در بخش اول این کارگاه، ساختار مقالات پژوهشی و چگونگی آن را بیان کرد و از طلاب حاضر در کارگاه خواست تا عناوین پیشنهادی خود را برای مقاله بیان کنند و در ادامه به نقد و بررسی عناوین مورد نظر پرداخت.

استاد قنبری در مورد انتخاب موضوع مقالات، مناسبت آن با علاقه و تخصص پژوهشگر، در نظر گرفتن اولویت‌های نشریه، بدیع و پژوهش‌پذیر بودن و برجستگی وجه تولیدی آن را مهم دانست و اجزای مقاله را که شامل عنوان، چکیده و بدنه مقاله است با مثالی توضیح داد و سپس نحوه ارجاع درون متنی، پاورقی و فهرست منابع را بیان کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قنبری با اشاره به فرایند چاپ مقالات، گفت: مجلات به سه گروه علمی – پژوهشی، علمی – ترویجی و علمی- تخصصی تقسیم می‌شوند و تمامی این سه دسته، علمی هستند، اما به جهت نوع مقالات اعتبارشان متفاوت است.

وی افزود: هر یک از این نشریات توسط چند پایگاه علمی حمایت می‌شوند که یکی از این پایگاه‌ها، مؤسسه بین‌المللی ISI است که اختصاص به مقالات علمی- پژوهشی دارد و در پایگاه استناددهی جهانی این مجله ثبت شده است.

استاد قنبری تصریح کرد: پایگاه علمی دیگر، پایگاه ISC که مرکز آن در شیراز است و برای مقالات علمی -پژوهشی و علمی -ترویجی ایران و کشورهای اسلامی است؛ مجوز این سه دسته نشریه را وزارت علوم، وزارت بهداشت و شورای امتیازات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه صادر می‌کند.

وی در ادامه به چند نکته مهم در مورد نگارش مقالات اشاره کرد و اظهار داشت: اکثر حوزویان از نظر علمی، مراتب خوبی را دارند اما از نوشتن می‌ترسند؛ بنابراین نوشتن برای طلاب یک امر ضروری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قنبری تأکید کرد: برای طلاب لازم است منابع غیردرسی مطالعه کنند تا با روش نگارش بهتر آشنا شوند و از قلم آموزشی فاصله بگیرند، همچنین سومین نکته این است که برای نگارش بهتر، باید مقالات دیگران و به ویژه نشریاتی که قصد ارائه مقاله در آنها را داریم، بیشتر مطالعه کنیم.

در پایان این کارگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین قنبری پس از بیان چگونگی ثبت مقاله و انجام نمونه عملی مراجعه به پایگاه‌های نشریات، به پرسش‌های حضار پاسخ داد.

مسابقه «مسیر طلبگی» در جامعه الزهرا برگزار می‌شود

طیبه سادات طباطبایی با اشاره به برگزاری مسابقه «مسیر طلبگی» در جامعه الزهرا(س) گفت: این مسابقه از سوی اداره کل تربیتی ویژه طلاب مدارس علمیه و مراکز تخصصی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار می‌شود.

مدیر کل امور تربیتی افزود: اداره کل امور تربیتی با هدف آشنایی طلاب با رسالت‌ها و زیّ طلبگی اقدام به تدوین  نخستین ویژه‌نامه تربیتی با عنوان «مسیر طلبگی» در آبان ماه سال جاری کرده است.

طباطبایی ادامه داد: باتوجه به فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی اهداف و رسالت‌های طلبگی، مسابقه بزرگ مسیر طلبگی برگرفته از این ویژه‌نامه برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این ویژه‌نامه در اختیار مدارس علمیه و مراکز تخصصی قرار گرفته است، همچنین تعدادی از آن توسط نمایندگان تربیتی سرویس‌های نقلیه توزیع شد.

مدیر کل امور تربیتی، مهلت ارسال پاسخنامه این مسابقه را تا ۳۰ بهمن اعلام کرد و گفت: علاقه‌مندان به شرکت در مسابقه می‌توانند پاسخنامه‌های خود را به واحد تربیتی مدارس و مراکز تخصصی و اداره امور تربیتی واقع در ساختمان اداری خواهران تحویل دهند.

طباطبایی در پایان یادآور شد: به ۱۵ نفر از برگزیدگان این مسابقه، جوایز ارزنده ای اهدا می‌شود./968/پ203/ج

فاطمه قاسمی
ارسال نظرات