۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۵۹۱۸۷۶
آیت الله علیدوست:

طلاب وقت شان را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تلف نکنند

طلاب وقت شان را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تلف نکنند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد از طلبه ای که وقت خود را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تلف کند نمی توان انتظار موفقیت داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست در دیدار بازدید طلاب مدرسه علمیه اباصالح المهدی منطقه فردیس کرج از مدرسه عالی خاتم الاوصیاء(عج) مطالبی را به عنوان راه صحیح طلبگی و رمز موفقیت در این مسیر عنوان کرد.

آیت الله علیدوست با اشاره به آیه «انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا» بر عنصر اختیار و عمل از سوی انسان د‌ر انتخاب ها تاکید کرد و اظهار داشت: انسان بین دو بینهایت قرار دارد؛ بینهایت رشد و بینهایت سقوط؛ آدمی می تواند مسجود ملائک شود یا اینکه از حیوانات هم پست تر شود و این دو سرنوشت مجزا، حاصل انتخاب های اوست.

وی ادامه داد: برای این که این انتخاب احسن و اصح باشد باید برنامه داشت و وقت را تلف نکرد؛ بیشترین سوال روز قیامت از نحوه استفاده از وقت است: عن عمره فیما ابلاه و عن شبابه فیما افناه......و این نشان دهنده اهمیت روایی و الهی موضوع استفاده از وقت است.

آیت الله علیدوست صرف داشتن برنامه را در مسیر راه طلبگی کافی ندانست و افزود: داشتن تهذیب نفس و رعایت تقوا و احترام به استاد راز و رمز برکت ها در این راه است؛ آن چه که شیخ عبدالکریم حائری یزدی را به این مقام و مرتبه رساند که هم اکنون می بینیم موسس حوزه هست و مراجع زیادی از این مرکز به جامعه تحویل داده شده همه از اثر برکات خدمت به استاد است.

وی به اهمیت ده سال اول طلبگی اشاره کرد و گفت: دوران ده سال اول طلبگی حکم دوران شیرخوارگی را دارد که بنیان و استخوان بندی بدن و استحکام آن تماما به این دوران بستگی دارد که اگر یک طلبه خوش سلیقه با برنامه به بهترین نحو از این زمان استفاده کند، می تواند در آینده بیشترین نتیجه را داشته باشد به گونه ای که مورد توجه حضرت خاتم الاوصیا حجت ابن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار گیرد که در واقع تمام دنیا و  آخرت است.

آیت الله علیدوست با تاکید بر لزوم پرکار بودن یک طلبه و با سواد بودن او عنوان داشت: اگر یک طلبه 30 یا 40سال خوب درس بخواند، چنین طلبه مورد نیاز تمام مراکز علمی است و آیا دیدید که چنین کسانی از بیکاری و نبود شغل بنالند؟ و ما در حالی که مراکز علمی زیادی داریم اما طلبه با سواد کم داریم.

وی در پایان ضمن تحذیر از استفاده های بیش از حد از نمادهای فضای مجازی ابراز داشت: می توان از فضای مجازی بهترین استفاده را داشت ولی باید آگاه بود که آسیب های آن بسیار جدی است. از طلبه ای که وقت خود را به دنبال این وسایل و فضاها تلف می کند نمی توان انتظار موفقیت داشت.

آیت الله علیدوست خاطرنشان کرد: چنین طلبه ای در آینده از سطح پایین سواد برخوردار خواهد بود در حالی که یک طلبه باید کوشا بوده و متفقه در دین شود، ما عالم  می خواهیم، فقیه در علم دین می خواهیم نه صرفا یک عنوان طلبگی.

لزوم توجه به ساحت قدسی و ملکوتی امام عصر (عج) و پیوند دادن کارها به توجهات ایشان و پرهیز از گناهان و جدیت در امر طلبگی پایان بخش سخنان آیت الله علیدوست در این جلسه بود. /924/پ202/ج

ارسال نظرات