۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۵۹۱۸۱۵
گزارش؛

۹ دی روزی که مردم چشم فتنه را کور کرد ند

۹ دی روزی که مردم چشم فتنه را کور کرد ند
گام به گام تا یوم‌الله ۹ دی، روزی که مردم بر فتنه مهر پایان زدند.

به گزارش خبرگزاری رسا، بی‌شک هشت ماه شهرآشوبی سران فتنه در سال ۸۸ صدمات جبران‌ناپذیری به کشور از جهات گوناگون زد که در این مجال فرصت پرداختن به آن نیست، مردم ناباورانه هشت ماه شاهد قدرت‌طلبی فتنه‌گران و حضور اراذل و اوباش در خیابان‌ها و آسیب زدن آن‌ها به اموال عمومی بودند و هر روز انتظار داشتند که این روند متوقف شده و فتنه‌گران به خود آیند، ولی نه تنها این گونه نشد که به ناگاه مردم با هتاکی اصحاب فتنه به عاشورای حسینی (ع) مواجه شده و این بار دیگر تحمل نکردند، حضور میلیونی مردم در سراسر کشور در ایام منتهی به یوم‌الله ۹ دی مثال‌زدنی است، ولی در یک بعد از ظهر چهارشنبه مردم تهران به خیابان‌ها ریخته و یک روز تاریخی را رقم زدند.

حضور میلیونی مردم تهران که از امام حسین تا آزادی و خیابان‌های اطراف امتداد داشت دشمن را به هذیان‌گویی واداشت، ولی این اباطیل دیگر فایده‌ای برای فتنه‌گران نداشت و از این روز دیگر فتنه را پایان یافته می‌شد تلقی کرد.
 
در این مختصر خواهیم کوشید روزشماری از تحولات کشور از ابتدای دی ماه ۱۳۸۸ تا یوم‌الله ۹ دی به مخاطبان گرامی «روزنامه کیهان» ارائه دهیم؛

۱ دی ۱۳۸۸
* در پی اهانت‌های صورت گرفته در مراسم تشییع آیت‌الله منتظری از سوی جمعی از فرصت‌طلبان و همچنین تخریب اموال عمومی، مردم قم برای دومین روز با تجمع در برابر بیت امام خمینی (ره) خواستار برخورد قانونی با مسببین حوادث اخیر در این شهر شدند.
 
معترضین سپس در برابر بیت یکی از حامیان فتنه تجمع کرده و با شعار‌هایی همچون «شهر مقدس قم، جای منافقین نیست» خواستار برخورد با وی به علت حاشیه‌سازی‌ها و حمایت او از اراذل و اوباش شده و با امضای طوماری خطاب به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعلام «عدم صلاحیت مرجعیت صانعی» از سوی جامعه مدرسین را مطالبه کردند.
 
* آیت‌الله نوری همدانی در دیدار جمعی از اعضای نیروی دریایی سپاه پاسداران شهید محلاتی تهران ضمن محکوم کردن شعار‌های ساختارشکنانه سرداده شده توسط برخی افراد در مراسم تشییع آیت‌الله منتظری گفت: سکوت در برابر شعار‌هایی که دیروز در قم داده شد جایز نیست؛ زیرا تمام ارزش‌ها درهم شکسته شد. ما چگونه باید جواب زحمات امام راحل، خون‌های شهیدان اسلام و قرآن را بدهیم؟
 
* اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه خود، میرحسین موسوی را از ریاست فرهنگستان هنر برکنار و علی معلم دامغانی را جایگزین وی کردند.
 
۲ دی ۱۳۸۸
 
* «پس از آنکه مردم قم در تجمعاتی که در روز تشییع آیت‌الله منتظری در مسجد اعظم قم و همچنین روز بعد از آن در مقابل بیت امام راحل برگزار کردند، به شدت نسبت به بی‌حرمتی‌های صورت گرفته توسط حامیان موسوی اعتراض کرده و با امضای طوماری خطاب به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواستار خلع لباس صانعی شدند، امروز نیز مردم خشمگین اصفهان، از ساعات اولیه صبح با حضور در مسجد سید اصفهان، نسبت به هتک حرمت صورت گرفته در برنامه تشییع منتظری اعتراض کردند.
 
معترضین اصفهانی با در دست داشتن تمثال رهبر معظم انقلاب شعار می‌دادند، «شهر شهیدان ما جای منافقین نیست».
 
۳ دی ۱۳۸۸
 
* چهارمین روز از تجمعات اعتراض‌آمیز مردم قم در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد. مردم قم همچنین در ادامه حرکت خود با تجمع در مقابل دفتر رهبر معظم انقلاب در قم با سر دادن شعار «درود بر رهبر آگاه ما، مسیر او روشنگر راه ما» و «مرجع انقلابی، تشکر تشکر» ضمن تجدید بیعت با آرمان‌های رهبر معظم انقلاب، حمایت خود را از مواضع روشنگرانه آیت‌الله نوری همدانی در حمایت از مقام عظمای ولایت اعلام کردند.
 
تظاهرکنندگان قمی همچنین با سردادن شعار‌های «خواص بی‌بصیرت، مایه ننگ ملت»، «دشمن سید علی، دشمن دین خداست»، «منافقین پلید، دشمن خون شهید» و... آمادگی خود را برای عزیمت به تهران برای دفع فتنه اعلام کردند.
 
۴ دی ۱۳۸۸
 
* مردم قم بار دیگر در اعتراض به هتک حرمت نظام اسلامی و ولایت فقیه از فتنه‌گران اعلام انزجار کردند. پنجمین روز متوالی از تجمعات مردم قم در حالی شکل گرفت که آنان بعد از اقامه نماز جمعه با برپایی تظاهراتی از حرم مطهر حضرت معصومه (س) تا میدان شهدای این شهر به سردادن شعار‌های مختلف پرداخته و به سران فتنه هشدار دادند.
 
مردم قم با شعار‌هایی نظیر «موسوی دستگیر بشه، فتنه زمین‌گیر میشه»، و... از مسئولان خواستند که با سران فتنه برخورد جدی داشته باشند.
 
۵ دی ۱۳۸۸
 
* فتنه‌گران در شب عاشورای حسینی با حضور در حسینیه مقدس جماران به سردادن شعار‌های انحرافی پرداخته و همزمان با حضور خاتمی در حسینیه سوت و کف زدند. در این حین، مشاجره‌های لفظی میان هتک حرمت‌کنندگان شب عاشورا و عده‌ای دیگر که به این رفتار معترض بودند، بالا گرفت و در ادامه منجر به زدوخورد‌هایی شد.
 
در ادامه برنامه در حالی که خاتمی سخنرانی خود را آغاز کرده بود، درگیری میان افراد در محوطه بیرونی حسینیه جماران آغاز شد و سپس نیروی انتظامی با ورود به محل تلاش کرد کنترل اوضاع را به‌دست بگیرد.
 
برخی افرادی که با نیروی انتظامی درگیر شده بودند، پس از متفرق شدن، اقدام به صدمه زدن به اموال شهروندان از جمله تعدادی از اتومبیل‌های پارک شده در خیابان یاسر منتهی به جماران کردند.
 
۶ دی ۱۳۸۸
 
* «از صبح امروز، عده‌ای که به صورت سازماندهی شده بدون حمل هرگونه ادوات مخصوص عزاداران و دسته‌جات عزاداری، نماد‌های سبز اموی را حمل می‌کردند، به صورت سازماندهی شده از خیابان‌های اسکندری به سوی تقاطع خیابان توحید، میدان فردوسی به سمت میدان انقلاب، میدان امام حسین (ع) پل چوبی، خیابان حافظ به سمت چهارراه کالج و چهارراه، ولی عصر حرکت کردند و با اخلال در عبور و مرور عزاداران و مردمی که در تردد به سمت مجالس عزاداری بودند، شعار‌های انحرافی سردادند.
 
* فتنه‌گران که به چوب، چماق و سنگ مسلح بودند، پس از هر درگیری با نیرو‌های انتظامی و متفرق شدن، به خیابان‌های فرعی هجوم می‌آوردند و با تخریب اموال عمومی بویژه شکستن شیشه‌ها قصد داشتند، به زور وارد منازل مردم شوند که در برخی موارد به دنبال مقاومت صاحبان منازل، اغتشاشگران آنان را مضروب و به منازل نیز خساراتی وارد کردند.
 
آشوبگران در تقاطع اسکندری- آزادی با کندن میله‌های خطوط ویژه اتوبوس‌های تندرو و قرار دادن آن‌ها در وسط خیابان تلاش کردند تردد مردم را مختل کنند. این افراد هر خودرویی را که گمان می‌کردند ارتباطی با نیرو‌های انتظامی و یا مردم مؤمن دارد، با سنگ مورد حمله قرار می‌دادند.
 
* این افراد همچنین در مسیر‌های اصلی اقدام به آتش زدن سطل‌های زباله و قرار دادن آن‌ها در وسط خیابان کردند، به طوری که دود ناشی از این اقدام برخی خیابان‌ها را فرا گرفت. در واکنش به این فتنه‌گری‌ها که همزمان با حضور عزاداران تهران در مساجد، حسینیه‌ها و هیئات عزاداری انجام شد، هزاران نفر از عزاداران حسینی برای جلوگیری از ادامه اغتشاش فتنه‌گران وارد صحنه شدند و با شعار‌های خود فتنه‌گران را فراری دادند.
 
شمار قابل توجهی از مردم نیز در تقاطع انقلاب- فلسطین تجمع کردند. این افراد با سردادن شعار‌های انقلابی از جمله «لبیک یا خامنه‌ای لبیک یا حسین است» و سینه‌زنی، اقدامات خرابکارانه اغتشاشگران را محکوم کردند و حاج سعید حدادیان در جمع این افراد اقدام به مرثیه‌سرایی کرد.
 
* دانشجویان انقلابی که از عزاداری دانشگاه تهران به این محل آمده بودند، در روز عاشورا حتی پس از برخورد فیزیکی نیرو‌های انتظامی با اغتشاشگران از پلیس می‌خواستند برخورد با این افراد جاهل را به آنان واگذار کند تا بدون هرگونه درگیری آنان را متواری کنند.
 
عاشقان ولایت شعار‌های «الله اکبر خامنه‌ای رهبر»، «حزب فقط حزب‌الله، سیدعلی روح‌الله»، «منافق حیاکن عاشورا را رها کن» و «مرگ بر منافق»، «حزب فقط حزب علی رهبر فقط سید علی»، «ماشالله حزب‌الله»، «مرگ بر منافق»، «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده»، «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد ارتش عالم نتواند که جوابم دهد» سر دادند و هرلحظه بر شمار راهپیمایان مردمی افزوده شد.
 
گفتنی است در حاشیه میدان، ولی عصر (عج) تهران پرچم‌های مقدس یا زهرا (س) و یا حسین (ع) توسط فتنه‌گران پاره و کیوسک پلیس نیز آتش زده شد.
 
* وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان اغتشاشات تهران که طی آن فتنه‌گران به دسته‌های عزاداری سوگواران سیدالشهدا (ع) حمله کرده و همچنین تعدادی از خودرو‌های عمومی و شخصی و برخی اماکن عمومی را به آتش کشیدند، تعدادی از عناصر گروهک تروریستی منافقین دستگیر شدند.
 
۷ دی ۱۳۸۸
 
*مردم قم در حرکتی خودجوش هتک حرمت عاشورا و شعار‌های ضد انقلابی و ساختارشکنانه در برخی خیابان‌های تهران را محکوم کردند. در این تجمع اعتراض‌آمیز که در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برپا شد، مردم قم با سردادن شعار «منافق فتنه گر اعدام باید گردد» و «قوه قضائیه اقتدار، اقتدار» از مسئولان خواستند که نسبت به برخورد قاطع با مسببان و عاملان وقایع اخیر بویژه عاملان هتک حرمت به عاشورای حسینی و مقدسات در شهر تهران اقدام کنند.»
 
* «دانشجویان و مردم مشهد مقدس با پوشیدن کفن، در مهدیه این شهر تحصن کرده و خواستار محاکمه سران فتنه و برخورد جدی با حرمت‌شکنان عاشورای حسینی در تهران شدند. معترضین سپس به مقابل دفتر یوسف صانعی در مشهد رفته و با سردادن شعار‌هایی نسبت به حمایت‌های وی از فتنه‌گران اعلام انزجار کردند.»
 
* اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، طی بیانیه‌ای در اعتراض به حرمت‌شکنی اغتشاشگران در روز عاشورای حسینی با صدور بیانیه‌ای، ۳ روز عزای عمومی اعلام کردند.
 
۸ دی ۱۳۸۸
 
* هنگام نطق علی لاریجانی رئیس مجلس، نمایندگان ملت با مشت‌های گره کرده بار‌ها و بار‌ها شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه، مرگ بر ضد انقلاب، حسین حسین شعارماست شهادت افتخار ماست و الله اکبر را در خانه ملت طنین‌انداز کردند.
 
همچنین نمایندگان مجلس با شعار «یا حسین یا حسین» و «مرگ بر ضد ولایت فقیه» ساختمان بهارستان را ترک کردند و راهپیمایی خود را از مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی و در خیابان‌های اطراف آن آغاز کردند.
 
* آیت‌الله نوری همدانی با صدور بیانیه‌ای هتک حرمت به مقدسات در عاشورای حسینی را محکوم و اعلام کردند که مردم در برابر اینگونه اعمال ضد عاشورایی ساکت نمی‌مانند.
 
* آیت‌الله جعفر سبحانی با صدور بیانیه‌ای هتک حرمت به مقدسات اسلامی و سیدالشهدا (ع) و تخریب اماکن عمومی را محکوم و اعلام کردند: «هرگز فکر نمی‌کردیم که در چنین روز مقدسی که حتی پیروان ادیان دیگر نیز نسبت به آن روز احترام قائل هستند و در برخی از کشور‌های غیراسلامی عاشورای حسینی تعطیل رسمی است، چنین رویداد دور از اخلاق انسانی رخ دهد و قداست آن روز شکسته شود.»
 
*آیت‌الله مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای وقایع عاشورای تهران و هتک حرمت به سرور و سالار شهیدان را محکوم و اعلام کردند: «هدف مغرضان فقط ویران کردن کشور و تجزیه آن و سپردن به دست بیگانگان است که قطعاً با هوشیاری وفاداران به اسلام و نظام هرگز به اهداف شوم خود نخواهند رسید.»
 
* آیت‌الله جوادی آملی در رابطه با اغتشاشات صورت گرفته در روز عاشورا گفت: «اهانت به مقدسات برای همیشه محکوم است مخصوصاً در روز عاشورا و اهانت‌کنندگان به مقدسات برابر قانون باید مورد مؤاخذه قرار بگیرند. همچنین در این جریان‌ها اگر به یک بی‌گناهی آسیبی رسید، آن هم خسارتش ترمیم بشود.»
 
* سایمون گس، سفیر انگلیس در تهران به علت دخالت‌های این کشور در امور داخلی ایران به وزارت خارجه احضار شد.
 
* مردم شیراز در برابر بیت علی‌محمد دستغیب و یوسف صانعی تجمع کرده و نسبت به حمایت‌های آنان از اقدامات ساختارشکنانه اراذل و اوباش طی وقایع اخیر اعلام انزجار نمودند. همزمان مردم و دانشجویان مشهدی نیز با تجمع مجدد در برابر بیت یوسف صانعی در این شهر با شعار «روحانی واقعی، مخالف صانعی» از مواضع وی اعلام برائت نمودند.
 
*صبح امروز مردم تبریز و برخی از شهر‌های دیگر از جمله اصفهان، قم، کرمانشاه و شیراز در اعتراض به بی‌حرمتی آشوبگران در عاشورای حسینی و تخریب اموال عمومی و وارد آوردن خسارت‌های جانی و مالی فراوان به مردم به خیابان‌ها آمده و با برگزاری تظاهرات اعمال این هتاکان را محکوم کردند.
 
در راهپیمایی اعتراض‌آمیز مردم تبریز، خیل جمعیت با حرکت به سمت مصلای امام خمینی (ره) تبریز با سر دادن شعار‌های انقلابی در محکوم کردن هتک‌حرمت روز عاشورا، خشم خود را به نمایش گذاشتند.
 
اقشار مختلف مردم که تا شعاع چند کیلومتری مصلی را از هر طرف پوشانده بودند، یکصدا فریاد می‌زدند، «موسوی و کروبی اعدام باید گردد»، «منافق کجایی، حزب‌الله آمده»، «دستگاه قضایی مجازات، مجازات»، «موسوی حیا کن، انقلاب را رها کن»، «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد» این در حالی بود که لحظه به لحظه صفوف مردمی فشرده‌تر می‌شد.»
 
* طلاب و مردم قم در اعتراض به هتک حرمت به مقدسات با تجمع در گلزار شهدای قم به صورت کفن‌پوش حرکت خود را به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) آغاز کردند. راهپیمایان در این مراسم با سردادن شعار‌های «اطاعت از رهبری، ضامن نصرت ماست؛ نه سازش نه تسلیم پیام ملت ماست»، «منتظری بهانه، سوسول فقیه نداره» و... هتک حرمت به عاشورا از سوی اغتشاشگران را محکوم کردند.
 
* دانشجویان دانشگاه‌های علم و صنعت، شیراز، قم، تبریز، امام خمینی قزوین و... با تجمع در دانشگاه و یا حضور در برابر دادگستری شهر خود خواستار رسیدگی به وقایع تلخ روز عاشورا در تهران از سوی مراجع قضایی شدند.

«جنگ احزاب» برای «امپراطوری دروغ»

فتنه ۸۸ را به تعبیری می‌توان «جنگ احزاب» نامید، احزاب مدعی اصلاحات از مدت‌ها پیش به میانه میدان آمده بودند تا با استفاده از امکانات عظیمی که از طرق گوناگون از جمله زمین خواری و پول‌شویی و... دستشان رسیده بود قدرت از دست رفته را بار دیگر به کف آورند. در این مختصر خواهیم کوشید به عملکرد احزابی، چون «مجاهدین انقلاب»، «مشارکت»، «کارگزاران» و «مجمع روحانیون مبارز» در فتنه ۸۸ پرداخته و همسویی عملکرد این احزاب با گروهک‌های ضد انقلاب و معاندی، چون «منافقین» را نشان دهیم.
 
مدعیان اصلاحات در فتنه ۸۸ با دامن زدن به یک «جنگ احزاب» علیه نظام اسلامی به فکر سیطره «امپراطوری دروغ» بر همه ارکان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور بودند که این تلاش‌ها با حضور میلیونی مردم در یوم‌الله ۹ دی ناکام ماند.
 
اتهام زنی پیش از برگزاری انتخابات!
 
با ورود موسوی به عرصه انتخابات و کناره‌گیری خاتمی حزب مشارکت با انتشار بیانیه‌ای که در خروجی سایت رسمی این حزب قرار گرفت از موسوی حمایت کرد.
 
در بیانیه این حزب همسو با بنگاه‌های خبرپراکنی بیگانه که همیشه در تلاشند تا چهره‌ای منزوی از ایران اسلامی ارائه دهند آمده بود: «در عرصه سیاست خارجی نیز انزوای کم نظیر ایران که در هیچ دوره‌ای از تاریخ پس از انقلاب سابقه نداشته است حاصل بی‌تدبیری، خام‌اندیشی، گفتار و کردار‌های غیرمنطقی و بر خلاف منافع ملی بوده است.» (۱)
 
موسوی که اینک حمایت حزب مشارکت را پشت سر خود داشت این بار در نخستین روز‌های اردیبهشت ماه ۸۸ و در جمع تعدادی از اعضای موثر حزب مشارکت گفت: «دیدگاه‌های من با شما بسیار نزدیک است» (۲) و با این اظهارات بود که رسما چشم‌پوشی خود از ساختارشکنی‌های گذشته حزب مشارکت را اعلام کرد.
 
یک روز قبل از انتخابات و در حالی که اکثر رسانه‌های خبری داخل کشور در فضایی آرام، مردم را تنها به مشارکت حداکثری در انتخابات دعوت می‌کردند و رسما نیز مهلت هرگونه تبلیغات برای کاندیدا‌های انتخابات به اتمام رسیده بود، سایت نوروز ارگان رسمی اینترنتی حزب مشارکت در خبری عجیب به نقل از یکی از سایت‌های ضد انقلاب، از «آمادگی اطلاعاتی و امنیتی وزارت کشور برای تغییر آرای مردم» (۳) خبر داد و در سرتاسر این خبر بدون اشاره به استنادات ادعای خود، رسما پروژه تقلب در انتخابات را کلید زد.
 
با آغاز زمان رای‌گیری، سایت نوروز، نقش مهمی در اشاعه اخبار دروغ و گمانه‌زنی‌های محفلی این حزب به عنوان «اخبار رسمی» را داشت.
 
این سایت در خبری با عنوان «اکثر رای‌دهندگان به موسوی رای داده‌اند» نوشت: «به گزارش خبرنگاران از سطح کشور و شهر تهران، در این استقبال بی‌سابقه در ساعات ابتدایی رای‌گیری؛ تاکنون اکثر رای‌دهندگان آرای خود را به نام مهندس میر حسین موسوی به صندوق‌ها ریخته‌اند» (۴) و در ادامه این خط خبری که القای پیروزی میرحسین موسوی بر مخاطبین خود را دنبال می‌نمود در خبری به نقل از تاج زاده عفو مشترک سازمان مجاهدین و حزب مشارکت از «پیروزی سبزپوشان بر کفن‌پوشان» (۵) خبر داد.
 
سعید شریعتی و عموزاده خلیلی و محسن گودرزی نیز از دیگر افرادی بودند که در گفتگو‌های جداگانه‌ای با این سایت از پیروزی حتمی میرحسین موسوی خبر دادند (۶) و اوج دروغ پراکنی ارگان اینترنتی حزب مشارکت نیز آنجایی بود که در خبری بدون ذکر منبع نوشت: «براساس اخبار واصله تا این لحظه انتخاب مردم تهران، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، آذریابجان غربی، اردبیل، خراسان، کرمان، سیستان و بلوچستان، کردستان، بوشهر، خوزستان و قم میرحسین موسوی است» (۷) و این در حالی بود که پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات، تنها در استان‌های اردیبل و سیستان و بلوچستان میرحسین موسوی توانست رای بیشتری کسب کند و در ۲۸ استان دیگر ناکام ماند. (۸)
 
با پایان انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن منتخب ملت موجی از اغتشاشات در چندین شهر کشور و به خصوص تهران آغاز شد که در این اغتشاشات نیز نمی‌توان نقش محوری حزب مشارکت و اعضای آن را نادیده گرفت.
 
حزب مشارکت در بیانیه‌ای بعد از انتخابات، بدون ارائه مستندات تقلب در انتخابات، در حرکتی فرار به جلو مدعی شد: «با شرائط و حوادثی روبرو هستیم که بیش از هر چیز نشان‌دهنده عزم گروهی اندک، متکی به قدرت برای هدم پایه‌های جمهوریت و مردم‌سالاری و ایستادن در برابر خواست مشروع و قانونی ملت است» (۹)
 
در همین راستا در تجمعات غیرقانونی که بدون مجوز وزارت کشور برگزار شده بود، جمعی از هم‌وطنان و نیرو‌های انتظامی و بسیج در درگیری با اراذل و اوباش به شهادت رسیدند، اما آنچه که در این بین مشهود بود، حضور پر رنگ تعدادی از عناصر باسابقه احزاب دوقلو در تجمعات غیرقانونی بود به گونه‌ای که محمدرضا خاتمی برادر رئیس‌جمهور اسبق و دبیرکل اول حزب مشارکت، با حضور در راهپیمایی غیرقانونی ۲۵ خرداد در خیابان آزادی، حتی در جمع شرکت کنندگان به سخنرانی نیز پرداخت و دولت را به تقلب و دستکاری آرای مردم متهم کرد و گفت: «ما تا زمان ابطال نتایج و برگزاری انتخاباتی تازه به حرکت خود ادامه خواهیم داد» (۱۰)
 
درباره عملکرد حزب مشارکت در فتنه ۸۸ بسیار بیشتر از این می‌توان نوشت و در این مختصر به این بسنده کرده و به «مجاهدین انقلاب» برادر دوقلوی حزب مشارکت می‌رسیم!
 
امپراطوری دروغ!
 
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از موسوی حمایت کرد.
در آخرین روز‌های اردیبهشت ۸۸، سازمان مجاهدین انقلاب با صدور بیانیه‌ای نسبت به آنچه که آن را «خرید رای مردم با توزیع سیب زمینی» می‌نامید، انتقاد کرد و این گونه سلامت انتخابات را پیش از برگزاری آن زیر سؤال برد! (۱۱)
 
سازمان مجاهدین انقلاب در بیانیه‌ای سراسر اهانت‌آمیز همچنین ۲۲ خرداد را روزی دانست که «ملت آگاه ایران، سقوط امپراطوری دروغ و تزویر را از عرصه فرهنگ و سیاست این کشور جشن خواهد گرفت.» (۱۲)
 
مجاهدین انقلاب رسماً در این بیانیه نوشت: «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران به عنوان اولین تشکل سیاسی اصلاح‌طلب حامی کاندیداتوری آقای میرحسین موسوی، روند شتابناک امواج سبز انسانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم به نفع کاندیدای مورد حمایت خود را نشانه آشکار و قاطع صحت و حسن انتخاب خویش می‌داند و ایمان راسخ دارد که ملت آگاه ایران در روز ۲۲ خرداد سقوط امپراتوری دروغ و تزویر را از عرصه فرهنگ و سیاست این کشور جشن خواهد گرفت.» (۱۳)
 
مجاهدین انقلاب در ۲۴ خردادماه و در بیانیه‌ای که در ارگان اینترنتی خود، «سایت امروز» منتشر ساخت نتیجه انتخابات را «مهندسی آرا و کودتایی نرم علیه مردم سالاری» نامید و در پایان ادامه اعتراضات و حمایت از میرحسین موسوی را اعلام کرد. (۱۴)
 
مجاهدین انقلاب در بیانیه‌ای برگزار کنندگان انتخابات را «کودتاگران» نامید و اعلام کرد: «در طول این مدت کودتا گران با اعمال تبلیغات استالینیستی همه‌جانبه کوشیده‌اند اذهان جامعه را از مسئله اصلی یعنی کودتا علیه مردمسالاری منحرف ساخته، موضوع را به اعتشاشات خیابانی و تخریب اموال عمومی از سوی اجانب تقلیل دهند» (۱۵) و این در حالی بود که این سازمان طی روز‌های قبل نیز به مناسبت‌های مختلف با صدور بیانیه‌های گوناگون، با تکرار ادعا‌های واهی و فاقد استناد خود، عملا سعی در نهادینه سازی گفتمان جدیدی در فضای سیاسی کشور را داشت و آن هم القای ادعای تقلب و کودتای سیاسی از سوی برگزارکنندگان انتخابات و در نتیجه توجیه شکست نامزد مورد حمایت خود بود.
 
به دنبال عملکرد خیانت بار دو حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب در فتنه ۸۸ کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در نشست ۲۳ فروردین ۱۳۸۹ خود، در خواست انحلال دو تشکل سیاسی فوق را به دادگاه ارسال کرد.
 
در این جلسه با بررسی سوابق و عملکرد حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، با صدور دستور توقف کلیه فعالیت‌های سیاسی این دو تشکل، اعضای کمیسیون با ارسال نامه‌ای به دادسرای عمومی و انقلاب تهران، خواستار صدور حکم قضایی برای انحلال آن شدند. (۱۶)
 
حزبی که با زاویه گرفتن از ولایت دچار نفاق شد
 
هرچند تعدادی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از مهدی کروبی حمایت کردند موضع رسمی این حزب در انتخابات خرداد ۸۸ حمایت از موسوی بود.
 
حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی فرورین ماه ۸۸ گفت: در جلسه شورای مرکزی حزب پس از بررسی شرایط کشور و ضرورت تقویت و ارتقا سطح دولتی که بتواند حداکثر وفاق در نیرو‌های وفادار انقلاب را عملی سازد و در اجرای سیاست‌های کلی نظام و سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی تسریع ایجاد کرده و رفاه عمومی را افزایش دهد، به این نتیجه رسید که با توجه به ظرفیت‌های بالای مهندس میر حسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری دهم به طور رسمی از وی حمایت کند. (۱۷)
 
با برگزاری انتخابات حزب کارگزاران با فاصله از سایر احزاب اصلاح‌طلب، چون مشارکت، مجاهدین انقلاب و مجمع روحانیون نتیجه انتخابات را غیر واقعی خوانده و مدعی شد در انتخابات تقلب شده است.
 
حزب کارگزاران سازندگی همچنین در بیانیه خود از مسئولان خواست تا «برای تشکیل یک هیئت حکمیت ملی و بی‌طرف در بررسی نتایج انتخابات ترتیب اثر دهند.» (۱۸)
 
عطریانفر و هدایت‌الله آقایی دو نفر از اعضای برجسته کارگزاران بودند که در حوادث بعد از انتخابات دستگیر شدند. دقت در اعترافات محمد عطریانفر در دادگاه و نیز در رسانه ملی نکات زیادی را روشن می‌سازد.
 
عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با تاکید بر اینکه به دلیل زاویه گرفتن از ولایت فقیه ما دچار نوعی نفاق شدیم و در این نقطه قرار گرفتیم، افزود: با صدای بلند اعلام می‌کنم هر گروهی که در جریان تضعیف نظام قرار گرفت باید پایان رفتار سیاسی خود را اعلام کند. (۱۹)
 
در مقابل اعترافات صریح عطریانفر سران فتنه و حامیانشان مدعی شدند که وی تحت شکنجه جسمی و روانی وادار به اعتراف شده است.
 
عطریانفر در این زمینه نیز گفت: «بی‌تردید شرایط زندان انسان را به اعلام صریح مواضع خود ترغیب می‌کند، اما شجاعانه می‌گویم که این مواضع از سر تدبر و تامل است و من معتقد نیستم که این کار خیانت است در حالی که آقای بهزاد نبوی گفته‌اند که به آقای موسوی خیانت نمی‌کنند.» (۲۰)
 
هدایت‌الله آقایی دیگر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و از متهمان فتنه ۸۸ نیزسخنان گفتنی زیادی در جلسه دادگاه داشت.
 
آقایی در جلسه دادگاه گفت: بعد از دوم خرداد انحرافی در لایه‌های فکری فعالان سیاسی جامعه در زاویه گرفتن از اصل نظام و قرار دادن آن در مقابل دموکراسی غربی به وجود آمد. اتفاقات بعد از انتخابات یک شبه به وجود نیامد. بخشی از آن طرف آب‌ها و بخشی ناشی از ندانم کاری و ضعف مجموعه سیاسی کشور است.
 
در ادامه این متهم فتنه ۸۸ با بیان این که به لحاظ عقلی و نقلی امکان تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم نبود اظهار داشت: ما اشتباه کردیم ناخواسته عامل آن طرف و هیزم‌کش آتش افروزان شدیم.
 
این متهم فتنه ۸۸ با‌اشاره به حضور ۳۰۰ هزار عامل اجرایی و ده‌ها هزار نماینده نامزد‌ها پای صندوق‌های رای، امکان تقلب در انتخابات دهم ریاست جمهوری را رد کرد و گفت: به لحاظ حضور معتمدین مردم پای صندوق‌های رای، مردم قبل از اعلام رسمی نتایج آرا این نتایج را می‌دانند.
 
وی امکان تقلب به لحاظ عقلی و نقلی را ناممکن دانست و گفت: البته نمی‌گویم که تخلف نبوده؛ کجاست که تخلف نباشد، اما پیگیری آن نیز روال قانونی دارد.
 
آقایی زاویه از قانون را فاجعه بار دانست و گفت: اشتباه بزرگی رخ داد و سنگ بنای بدی گذاشته شد که خیلی‌ها از آن استفاده کردند. (۲۱)
 
فرار به جلو برای رهایی از نتایج دعوت به آشوب!
 
میرحسین موسوی کاندیدای مطلوب مجمع روحانیون مبارز بود چنانچه در انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری نیز روحانیون مبارز ابتدا با موسوی به رایزنی پرداختند و آن هنگامی که از آمدن وی به عرصه انتخابات ناامید شدند خاتمی را به عنوان کاندیدا معرفی کردند.
 
در انتخابات ۸۸ نیز ابتدا شعار یا من و یا میرحسین از سوی خاتمی مطرح و سپس وی حضور خود در انتخابات را اعلام کرد. اما این حضور بیش از ۱۵ روز طول نکشید.
 
به هرحال موسوی آمد و خاتمی به کناری کشید و با انداختن شال سبز بر گردن موسوی حمایت رسمی خود را از وی اعلام کرد و این گونه بود که کروبی نیز همانند انتخابات ۸۴ از این ائتلاف بی‌نصیب ماند و مجمعی که ۲۰ سال کروبی دبیرکل آن بود از رقیب وی یعنی موسوی حمایت کرد.
 
مجمع روحانیون مبارز تمامی تلاش خود را در این انتخابات مصروف آن کرد که نام میرحسین موسوی از صندوق‌ها بیرون آید و آن هنگام که در روز ۲۳ خرداد ۸۸ نتیجه مطلوب آنان نشد بر طبل تقلب در انتخابات کوبید.
 
این مجمع طی بیانیه‌ای که یک روز بعد از انتخابات و در فضای ملتهب جامعه منتشر شد همسو با ضد انقلاب خارج نشین که طیفی از سروش تا گوگوش را در بر می‌گرفت خواهان ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن شد.
 
در بیانیه مجمع روحانیون مبارز که پس از جلسه فوق‌العاده این تشکل منتشر شد ضمن ابراز تاسف از رویکرد مجریان و ناظران انتخابات تصریح شده بود: «مجمع روحانیون مبارز در جلسه‌ای فوق‌العاده به این نتیجه رسید که برای دفاع از جمهوریت اسلامی نظام و بازگرداندن اعتماد عمومی و نگاهبانی از موج آشتی ملی با صندوق‌های رای، ابطال این انتخابات و تجدید آن در فضایی عادلانه‌تر و منطقی‌تر راهکار مناسب است.» (۲۲) واین گونه بود که مجمع روحانیون مباز نیز همانند سایر گروه‌های اصلاح‌طلب و نیز ضد انقلاب خارج از کشور بر طبل شایعه تقلب در انتخابات کوبید و بی‌آنکه متوجه باشد پایه‌های مشروعیت خود را به لرزه درآورد.
 
نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ به امامت رهبرمعظم انقلاب می‌توانست فصل‌الخطابی باشد برای تمامی منازعاتی که آگاهانه و یا ناخودآگاه شکل گرفته بود، ولی عده‌ای که از پیش برنامه‌ها را چیده بودند و مو به مو اجرایش می‌کردند قرارشان این نبود که به منازعات خاتمه داده شود هر چند تا آن روز ادعای قانونمداری و ولایتمداریشان گوش فلک را کر کرده بود.
 
با توجه به بیانات رهبرمعظم انقلاب درحالی که انتظار می‌رفت مجمع روحانیون مبارز با سرلوحه قرار دادن قانون، راهپیمایی مورد تاکید خود را لغو کنند، اما متاسفانه این مسئله روز شنبه و تنها ساعتی مانده به راهپیمایی طی یک اطلاعیه عملی گردید. در حقیقت مجمع روحانیون مبارز با این اقدام هم از بار حقوقی راهپیمایی خود را رهایی داد و هم این اقدام را پس از قطعی شدن سازماندهی برای راهپیمایی انجام داد؛ درست زمانی که کار از کار گذشته بود. (۲۳)
 
روحانیون مبارز به سخنان رهبر فرزانه انقلاب در نماز جمعه تاریخی ۲۹ خرداد وقعی ننهاد و اعلام کرد که ۳۰ خرداد حامیان موسوی در میدان انقلاب تهران گردهم خواهند آمد! لغو دیرهنگام این تجمع از سوی مجمع روحانیون مبارز که لحظاتی پیش از آغاز تجمع از سوی مجمع در سایت‌های خبری قرار گرفت از سوی آگاهان سیاسی فرار به جلوی سران مجمع برای فرار از عواقب تلخ این تجمع تفسیر شد. (۲۴)
 
دعوت مجمع روحانیون مبارز از مخالفان برای حضور در خیابان‌ها صحنه‌هایی تلخ در شنبه بعد از انتخابات آفرید که برشمردن و بررسی آن‌ها در حوصه این نوشتار نیست.
 
علاوه‌بر همه این‌ها روز اول تیر ماه ۱۳۸۸ مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای به همان سبک و سیاق گروهک‌های ضد انقلاب به طور رسمی به اردوگاه ضد انقلاب پیوست و با تایید ضمنی آشوب‌ها و اغتشاش‌ها و تجمع‌های خیابانی عملا مسئولیت خون‌های ریخته شده را بر عهده گرفت.
 
مجمع روحانیون مبارز با انتشار این بیانیه در حمایت صریح از آشوب‌طلبی و کشتار بی‌گناهان تعجب فراوانی را برانگیخت. در بیانیه فوق علاوه‌بر شهید لقب گرفتن همه کشته شدگان حوادث پس از انتخابات، از همه زندانی‌ها دفاع و خواستار آزادی فوری آنان شد.
 
بدین ترتیب مجمع روحانیون مبارز که مدعی جدا بودن خط فکری خود از افراطیون اصلاح‌طلبی بود، پا در عرصه‌ای گذارد که به اعتقاد بسیاری از فعالان سیاسی فاصله گرفتن از آرمان‌های امام (ره) بود.
 
مجمع روحانیون مبارز حضور مردم در انتخابات ۴۰ میلیون نفری را ناآگاهانه دانسته و با عدم تسلیم در برابر رای مردم نوشته بود: «اگر حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای آگاهانه بوده و امضای سند افتخار جمهوری اسلامی است، پس چرا حضور اعتراضی به توطئه و دسیسه بیگانگان نسبت داده شده و می‌شود مگر رژیم‌های گذشته در ایران و سایر کشور‌ها از این اباطیل چه طرفی بستند که امروز همان نسخه پوسیده را کپی کرده و اهانت می‌کنند.»
 
مجمع روحانیون مبارز با نادیده گرفتن حمایت‌های صریح دولتمردان آمریکایی، صهیونیستی، انگلیسی و فرانسوی در حمایت از اراذل و اوباش از این افراد حمایت کرده و تجمع‌های غیر قانونی، مسلحانه و خشونت آمیز آن‌ها را خودجوش نامیده و از سوی دیگر با این بیانیه بر تخریب مساجد و مراکز اداری و نظامی، سلب آرامش روانی از مردم عادی، خون‌های ریخته شده صحه گذاشت! (۲۵)
 
بیانیه‌های دیگر مجمع روحانیون مبارز را نیز می‌توان به بررسی نشست، ولی روی سخن اینجا است که چطور می‌شود که یک جمع روحانى تا این درجه سقوط کنند و خود را مدار و محور عالم به حساب آورند و وقتى در یک انتخابات شکست مى‌خورند کل مملکت را در خطر فرض مى‌کنند.
 
پی نوشت‌ها در دفتر روزنامه موجود است

تحت‌الحمایه‌های غرب
۱۸ هزار پیامی که از اسرائیل در حمایت از فتنه گران مخابره شد!

در طول فتنه ۸۸ جبهه عبری-عربی و غربی حمایت تمام عیار خود از سران و اصحاب فتنه را عیان ساخت و در این راستا هیچ محدودیتی نیز برای خود قائل نشد. سران فتنه که روزگاری در طول دهه شصت می‌گفتند و معتقد بودند که هر دستی به سوی آمریکا دراز شود و خواستار کمک از این قدرت شیطانی گردد بایستی قطع شود در فتنه ۸۸ دستان خود را به سوی دشمن دراز کرده و خواستار کمک از او شدند.
 
نامه‌های متعددی از سوی فعالین سیاسی مدعی اصلاحات در طول سال‌های پس از فتنه ۸۸ به سران سابق و کنونی آمریکا ارسال شد که در این نامه‌ها از آمریکا خواسته شده بود که تحریم‌های ضدایرانی تشدید شود.
در این گزارش خواهیم کوشید که حمایت جبهه عبری-عربی و غربی از آشوبگران در سال ۸۸ و پس از آن را به اختصار تشریح کنیم.

از دست و پا زدن برای مذاکره تا دیپلماسی سرسختانه!
 
نتیجه انتخابات دهم ریاست جمهوری بدون تردید بر معادلات سیاسی ایران و آمریکا تاثیر‌گذار بود. چند سال پیش از دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و با پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم کیسینجر اعلام کرده بود‌: «یک طرف باید برای مذاکره آماده شود و من فکر می‌کنم ما باید آماده مذاکره با ایران باشیم.» (۱)
 
دشمنانی که تا دیروز خود مترصد فرصتی بودند تا باب مذاکرات بدون قید و شرط را باز کنند امروز نه تنها از مذاکره و گفتگو سخنی به میان نمی‌آوردند بلکه به مداخلات دامنه‌دار نیز در امور داخلی کشور می‌پرداختند.
 
بلافاصله بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و با شروع اغتشاشات با اسم رمز تقلب در انتخابات مقامات آمریکایی به دخالت در امور داخلی کشور پرداختند. اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا گفت: انتخاب سران، وظیفه خود ایرانیان است، اما من درباره وقایع ایران نمی‌توانم سکوت کنم و عمیقا نگران خشونت‌ها هستم.
 
وی هرچند مدعی شد به حق حاکمیت ملی ایران احترام می‌گذارد، اما بلافاصله اضافه کرد: هیچ راهی برای تائید صحت انتخابات ایران وجود ندارد و آمریکا کسانی برای نظارت بر این انتخابات در ایران نداشته است.
اوباما همچنین گفت: ما دیپلماسی سرسختانه‌ای را در قبال ایران دنبال خواهیم کرد. (۲)
 
اوباما در مصاحبه با سی‌بی‌اس همچنین مدعی شد: «صدای مردم ایران باید شنیده شود و نباید خاموش شود.» (۳)
 
دولت آمریکا با وجود احتیاط بر سر جانبداری آشکار از سران فتنه در ایران، به پیگیری سرویس‌دهی ویژه برای آشوب‌طلبان پرداخت. آمریکا که دیگر از موضع گیری‌های لفظی نتوانسته بود طرفی ببندد به حمایت عملی از فتنه پرداخت.
 
در این زمینه روزنامه نیویورک تایمز نوشت: «در حالی که دولت اوباما می‌گوید در تلاش است از به کارگیری کلمات یا اقداماتی که به منزله مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ایران و حوادث متعاقب آن است خودداری کند، وزارت خارجه آمریکا در جهت حمایت از معترضان ایرانی با شبکه مشهور اینترنتی توئیتر تماس گرفته است.» (۴)
 
معاون وزارت دفاع در دولت بوش و از طراحان حمله به عراق و افغانستان نیز میرحسین موسوی را به‌خاطر راه انداختن تشنجات خشونت بار اخیر مورد ستایش قرار داد. پل ولفوویتز که نقش اساسی در به خاک و خون کشیدن میلیون‌ها عراقی و افغانی داشت در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت: موسوی مردی بسیار شجاع است. او در حال مقاومت است و جان خود را در معرض خطر قرار داده است.
 
این نومحافظه کار ورشکسته آمریکایی همچنین گفت: لازم است آمریکا مستقیماً با موسوی تماس بگیرد. البته اگر او مایل به ارتباط نباشد نباید ما اصرار کنیم، اما در هر حال بهتر است او بداند که می‌تواند یک خط ارتباط مستقیم با ما داشته باشد. (۵)
 
بی‌شک مواضع حمایتی سران آمریکا در فتنه ۸۸ و اقدامات عملی آن‌ها در این راستا محدود به آنچه ذکر شد نمی‌شود و گزارش مبسوط آن نیازمند انتشار کتاب‌هایی با حجم هزاران صفحه است و ما در این نوشتار به آنچه ذکر شد بسنده می‌کنیم.
 
محور‌های ۹ گانه سیاست روباه پیر در حمایت از فتنه ۸۸
 
شاید بتوان با صراحت و بدون هیچ ابهامی ادعا کرد که نقش انگلیس در اغتشاشات بعد از انتخابات و در حمایت از سران فتنه برجسته‌تر از سایر کشور‌ها و حتی آمریکا بوده است. این موضوع با توجه به اسناد و مدارک فراوانی که بعد از انتخابات و با دستگیری تعدادی از منتسبین به سفارت انگلیس منتشر شد اثبات می‌شود.
 
بازداشت رسام تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس در حالی که در آشوب‌های خیابانی حضور داشت و اعترافات صریح وی در دادگاه‌های بعد از انتخابات روشن‌گر این موضوع است که دولت انگلیس که در عرف عامه به روباه پیر مشهور است برای انتخابات ایران برنامه‌های زیادی در سر داشته است.
 
مداخله دولت انگلیس در حوادث بعد از انتخابات را می‌توان در ۹ محور زیر خلاصه کرد؛
۱-طراحی و به اجرا‌گذاری انقلاب مخملی
۲- تقویت جنگ رسانه‌ای
۳- مقابله، انتقاد و مخالفت با نظام اسلامی چند ماه قبل از برگزاری انتخابات
۴- طرح بحث تحریم و عدم مشارکت مردم
۵- القاء بحث تقلب و ایجاد شبهه در انتخابات آزاد
۶- ورود عناصر رسانه‌ای و غیررسانه‌ای انگلیسی به ایران
با گذر زمان و حرکت به سمت لحظات سرنوشت‌ساز انتخابات، مجموعا ۵۵ خبرنگار از رسانه‌های انگلیس تحت عنوان پوشش انتخابات به ایران سفر کردند.
بی بی‌سی فارسی در این مقطع زمانی با استفاده از تصاویر دوربین‌های غیرحرفه‌ای اغتشاش‌گران، دامنه تبلیغات آن‌ها را به حوزه‌های بین‌المللی کشاند و زمینه را برای اظهار نظر مقامات انگلیس که همه امور رسانه‌ای را در پنهان مدیریت می‌کردند و سایر مقامات گستاخ اروپایی هموار ساختند.
۷- آغاز جنگ روانی و تبلیغ نافرمانی مدنی
شبکه‌های فارسی و انگلیسی بی‌بی‌سی، پس از اعلام نتایج انتخابات موج جدیدی را با هدف مشوش نشان دادن نتایج انتخابات و ضربه به مشروعیت نظام و انتخابات آغاز کرد. دور جدید جنگ روانی سیاسی با گسترش اخبار کذب و تحریک کننده به همراه تبلیغ جهت شرکت در برنامه‌ها و تظاهرات غیرقانونی به راه افتاد.
۸- حمایت از اغتشاشات و اعتراض به روند انتخابات
۹- استفاده از نیرو‌های محلی برای ایجاد اغتشاشات
 
سفارت انگلیس در جریانات و اغتشاشات پس از دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، هم از طریق رسانه‌ها و هم از طریق نیرو‌های محلی خود نقشی بسیار سنگین داشته است.
 
سفارت انگلیس تحت پوشش نیرو‌های محلی، افرادی را بین اغتشاش‌گران فرستاده و مطالب مورد نظر خود را به آن‌ها و به جامعه القا می‌کرد. آن‌ها با استفاده از بعضی اغتشاش‌گران اخباری را در این زمینه جمع‌آوری و برای شبکه‌های خبری خود ارسال می‌کردند.
 
در پی بروز دخالت‌های افراد سفارت انگلیس در همان روز‌ها ۸ تن از کارمندان سفارت‌خانه دستگیر شدند تا نقش مبهم آن‌ها در حوادث اخیر آشکار شود. عصبانیت و واکنش مقامات انگلیسی پس از دستگیری کارمندان سفارت انگلیس در تهران می‌تواند ناشی از ترس آن‌ها برای فاش شدن مسائل پشت پرده درخصوص دخالت‌های بی‌شمارشان در قضایای اخیر در ایران باشد.
 
برای مطالعه مبسوط در این زمینه به گزارشی که روزنامه کیهان از نقش دولت و رسانه‌های انگلیس در آشوب‌های پس از انتخابات ۱۳۸۸ در دهم مرداد همین سال منتشر کرد مراجعه کنید.
 
۱۸ هزار پیامی که از اسرائیل مخابره شد!
 
انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران نقشی حیاتی برای اسرائیل داشت. «فقط در دو روز مانده به انتخابات در ایران، ۱۸ هزار پیام با موضوع تقلب و ضرورت اعتراض به آن در سرویس اینترنتی توئیتر (Twitter) منتشر شد که بعد‌ها مشخص شد این پیام‌ها از سوی کاربران اسرائیلی ارسال شده است.»
 
محمدحسنین هیکل روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مصری با بیان این مطلب اظهار داشته بود‌: اسرائیل با سقوط رژیم پهلوی هم‌پیمان استراتژیک خود را در منطقه از دست داد و اکنون به دنبال بازیابی نفوذ خود در ایران است.
 
این اندیشمند مصری از تحرکات علیه ایران در قبل و بعد از انتخابات به عنوان «جنگ بدون مرز» یاد کرده و گفته بود‌: هزاران سایت اینترنتی در روز‌های قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران فعال شدند و دست اندرکاران این سایت‌ها برای دستپاچه کردن نظام ایران و تحریک مردم به ابراز خشم از نتایج انتخابات اقدام کردند و منبع بسیاری از این سایت‌ها اسرائیل بود. سیاست آمریکا تغییر نظام در ایران است و بدین منظور کنگره آمریکا ۴۰۰ میلیون دلار اختصاص داد. (۶)
 
با شعله‌ورتر شدن آتش التهابات «موشه یعلون» رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل مدعی شد: موسوی و همسرش روح جدیدی به آزادی بخشیده‌اند، بنابراین من تکرار می‌کنم انقلابی در ایران روی خواهد داد. وی تاکید کرد: اتفاقی که در آنجا در حال روی دادن است نشانه‌های دلگرم کننده‌ای برای غرب دارد. (۷)
 
سایت وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز از عناصر برپاکننده اغتشاش‌ها و تشنج‌های خیابانی خواست شبکه‌های زیرزمینی برپا کنند. این سایت از خانه‌های تیمی به عنوان «هسته‌های مقاومت!» یاد کرد و به عناصر ضدانقلاب پیغام داد: مبارزات را سازماندهی کنید. هسته‌هایی را در محلات ایجاد کنید که دارای یک یا دو رابط مشخص باشند. محل قرار‌ها را در این هسته‌ها با هم هماهنگ کنید.
 
این سایت صهیونیستی افزود‌: در آن هسته‌ها شعار‌ها را تعیین کنید، شعار‌هایی که در کنار رنگ و بوی مذهبی بتواند افق مطالبات را بالا ببرد مانند لغو حجاب و آزادی دستگیرشدگان. برای نیرو‌های حکومتی ناامنی درست کنید. آن‌ها را «دشمن» معرفی کنید و بگویید مبارزه با دشمن، بحثی غیراخلاقی نیست. (۸)
 
با مشاهده آتش فتنه در تهران سایت ها‌آرتص به نقل از یک مقام ارشد سیاسی این رژیم نوشت‌: بی‌شک انتخابات ایران دست کاری شده است، نتایج منتشر شده منطقی نیستند. (۹)
 
حمایت رژیم صهیونیستی از فتنه گران ۸۸ دلیل مهم دیگری نیز داشت و این دلیل را می‌توان در «روز قدس ۸۸» جست و جو کرد، فتنه گران شعار بنیادین «مرگ بر اسرائیل» ملت ایران را در این روز به شعار انحرافی و ضد دینی «نه غزه، نه لبنان» بدل کردند و برای اولین بار در طول سال‌های پس از انقلاب رژیم صهیونیستی از مردم ایران خواست در راهپیمایی روز قدس حضور یافته و شعاری که از پیش تعیین شده بود را سر دهند!
 
سرکوب معترضان در پاریس ، اعتراض به نتایج انتخابات در ایران!
 
سارکوزی رئیس‌جمهور وقت فرانسه در آستانه برگزاری انتخابات علنا اظهار کرد که اگر ایران نسبت به پیشنهاد مذاکره و گفتگو‌های مربوطه به برنامه هسته‌ای خود سرباز زند و در این راستا همکاری‌های لازم با کشور‌های ۱+۵ را نداشته باشد با انزوایی سخت مواجه خواهد شد!
 
اظهارات تندسارکوزی در آستانه انتخابات و پیام تهدید آمیز او در واقع تلاشی وقیحانه درخصوص تاثیرگذاری بر روی آرای مردم ایران داشت.
 
پس از پایان انتخابات و مشخص شدن نتایج نهایی آن، فرانسه در واکنشی مداخله‌جویانه و با احضار سفیر جمهوری اسلامی در آن کشور، نگرانی دولت فرانسه را نسبت به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری ایران به وی ابلاغ کرد. (۱۰)
 
نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور وقت فرانسه همچنین با صدور بیانیه‌ای آنچه سرکوب خونین تظاهرات نامید را محکوم کرد و به نام فرانسه علیه پیامد‌های بازداشت‌ها و دستگیری‌های بیشتر به ایران هشدار داد. (۱۱)
 
سارکوزی همچنین در یک اظهار نظر مداخله‌جویانه دیگر مشروعیت انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را زیر سؤال برد. وی ۴ روز بعد از انتخابات گفت: «وسعت تقلب با واکنش‌های خشونتی تناسب دارد.» وی در ادامه گفت: «مردم ایران مستحق چیز دیگری است. این یک تراژدی است، ولی این امر منفی نیست که جنبشی واقعی از ابراز عقیده داشته باشیم که سعی می‌کند زنجیرهایش را بگسلد.» (۱۲)
 
این اظهارات در حالی مطرح می‌شد که پاریس طی سال‌های پس از ریاست جمهوری سارکوزی به نمادی از خشونت تبدیل شده بود و اخبار مربوط به قتل شهروندان سیاهپوست فرانسوی در حومه پاریس هر از گاهی به سوژه رسانه‌ها تبدیل می‌شد.
 
با توجه به حضور گروه‌های ضدانقلاب در فرانسه، این کشور به یکی از پایگاه‌های خارجی فتنه‌انگیزی در ایران تبدیل شده بود و مقامات فرانسوی نیز قادر به مخفی‌سازی این حقیقت نبودند. همچنین سفارت فرانسه در ایران نقش پر رنگی در ایجاد آشوب‌های پس از انتخابات و جاسوسی علیه کشورمان داشته است. (۱۳)
 
کلوتید ریس، تبعه کشور فرانسه که مدتی در دانشگاه اصفهان تدریس می‌کرده است، به اتهام شرکت در ناآرامی‌های پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ بازداشت شد. اقدام علیه امنیت ملی از طریق حضور در تجمعات و اغتشاشات مورخه ۲۵ و ۲۷ خرداد ماه و همچنین جمع‌آوری اخبار، اطلاعات و تهیه تصاویر از این اغتشاشات و ارائه آن به وابسته علمی سفارت فرانسه از جمله اتهامات ریس بود.
 
براساس متن کیفرخواست کلوتید ریس تبعه کشور فرانسه که طی حوادث پس از انتخابات دستگیر شده بود، پدر وی از اعضای کمیساریای انرژی هسته‌ای فرانسه و مادر وی عضو ارتش این کشور است. (۱۴)
 
انتخابات ایران وارد کتاب‌های درسی کودکان کانادا شد!
 
دولت کانادا نیز بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری از قافله عقب نماند و به لیست کشور‌های مداخله گر در امور داخلی ایران پیوست.
 
لورنس کنن، وزیر خارجه کانادا، نیز مراتب نگرانی شدید کشورش را از روند برگزاری انتخابات در ایران اعلام کرد و اظهار داشت: «گزارش‌های مربوط به حمله نیرو‌های امنیتی به مخالفان و ایجاد محدودیت برای آن‌ها ما را به‌شدت نگران کرده است.» (۱۵)
 
در حالی که هنوز ۶ ماه از انتخابات نگذشته بود تحلیل رویداد‌های مربوط به بحث انتخابات ریاست‌جمهوری، به محتوای درس دانش اجتماعی مدارس ابتدایی کانادا اضافه شد! (۱۶)
 
در تیر ماه سال ۸۸ نیز گردهمایی‌های متعددی در کشور کانادا علیه نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست‌ جمهوری برگزار شد و در این گردهمایی‌ها تعدادی از مقامات این کشور شرکت و سخنرانی کردند. (۱۷)
 
دیپلمات‌های آلمانی که فراری داده شدند!
 
آلمان نیز از جمله کشور‌هایی بود که نقش مهمی در پروسه طراحی شده دشمن در جهت مداخله در امور داخلی کشور بازی کرد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری ایران تصریح کرد که نشانه‌هایی از تخلف در این انتخابات وجود دارد و آنچه را که «موج بازداشت‌ها» در ایران خواند محکوم کرد.
 
همچنین فرانک والتر‌اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان با اعلام احضار سفیر جمهوری اسلامی در آلمان به وزارت امور خارجه این کشور در ارتباط با ناآرامی‌های پس از انتخابات اظهار داشت: «ما برخورد نیرو‌های امنیتی ایران را با تظاهرکنندگان به شدیدترین نحو ممکن محکوم می‌کنیم و با نگرانی به سوی تهران چشم دوخته‌ایم.»
 
وزیر خارجه آلمان همچنین از موضع مشترک متحدان اروپایی این کشور در این زمینه خبر داد و اعلام کرد: «من امروز به اتفاق چندین تن از همتایان اروپایی خود از ایران خواسته‌ایم هر چه سریع‌تر در‌باره وقایع این کشور و اتهام‌های مربوط به تقلب در انتخابات اطلاع‌رسانی کند تا معلوم شود تا چه حد می‌توان نتیجه انتخابات این کشور را جدی گرفت.» (۱۸)
 
در جریان حوادث بعد از انتخابات افشای ارتباط دو دیپلمات عضو سفارت آلمان با ستاد موسوی در جریان آشوب‌های خیابانی، محافل سیاسی و دیپلماتیک در آن کشور را به دست و پا انداخت. مجله‌اشپیگل اعلام کرد «دو نفر یاد شده در گزارش وزارت اطلاعات با نام‌های یوگی و اینگو، بلافاصله توسط دولت آلمان از ایران خارج و به برلین بازگردانده شده‌اند.» شتابزدگی دولت آلمان در فراری دادن دو دیپلمات مذکور، احتمال دخالت آن‌ها در اغتشاشگری را تقویت می‌کرد.»
 
اشپیگل نوشته بود: دولت آلمان این دو را به دلایل امنیتی به برلین بازگرداند. در این زمینه صرفا یک رابطه عاشقانه بین یکی از دو پلیس آلمانی و یک دختر ایرانی وجود داشته است. دولت و وزارت خارجه آلمان در عین حال می‌گویند این رابطه عاشقانه که ظاهرا سرویس اطلاعاتی ایران از آن خبر داشته، مایه شرمساری ماست. (۱۹)
 
درباره مداخلات دیگر کشور‌های غربی از جمله ایتالیا نیز در این گزارش می‌توان نوشت، ولی برای خودداری از اطاله کلام از آن می‌گذریم و به این بسنده می‌کنیم که تلاش سران فتنه برای زیر سیطره غرب بردن ایران در سال ۱۳۸۸ و پس از آن با حضور میلیونی مردم ایران در خیابان‌های سراسر کشور در دی ماه ۱۳۸۸ و یوم‌الله نه دی در تهران ناکام ماند.
 
پی نوشت‌ها در دفتر روزنامه موجود است

«بوق شیـــــــــطان» در خدمت هماهنگی فتنــــــه‌گران!

در انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری اردوگاه رسانه‌ای غرب در حمایت از گزینه‌های مطلوب خود سنگ تمام گذاشت، «بی‌بی‌سی فارسی» صفحات ویژه‌ای برای انتخابات ایجاد کرد، «رادیو فردا» و «صدای آمریکا» هم سو با روزنامه‌های زنجیره‌ای و سایت‌های متعدد جریان فتنه در سلامت انتخابات ایجاد تشکیک کرده و بیانیه‌ها و خبر‌های حمایتی از فتنه‌گران را به صورت لحظه‌ای پوشش دادند و فیسبوک و توئیتر نیز با حمایت مالی و لجستیکی آمریکا و انگلیس سر پا ماندند و ایستادند تا از نظر رسانه‌ای فتنه‌گران در ایران احساس کمبود نکنند.
 
در این گزارش خواهیم کوشید بخشی از عملکرد رسانه‌ای حامیان جریان فتنه را تشریح کنیم.
 
آغاز به کار چند ماه قبل از انتخابات!
 
تلویزیون فارسی بی‌بی سی چند ماه قبل از انتخابات آغاز به کار کرد و نخستین برنامه خود را هم به رویداد انتخابات اختصاص داد. این رسانه در مدت یک سال بعد از شروع به کار افزایش تاثیرگذاری بر مخاطبان خود در داخل کشور را به عنوان یک هدف استراتژیک دنبال نمود.
 
استفاده از افراد خاص که کمتر شناخته شده و سابقه منفی آن‌ها برای مخاطبان آشکار نبوده، رعایت معیار‌های تولید برنامه‌های تلویزیونی (ترکیب حرفه‌ای متن و تصویر، ایجاز در گفتار و تصویر، تنوع و...)، عدم موضع گیری صریح له یا علیه سوژه‌های مطرح شده، تاکید مستقیم و غیرمستقیم و مکرر بر بی‌طرفی در انتقال اطلاعات و... در راستای تلاش برای کسب مقبولیت در افکار عمومی داخل کشور بوده است.
 
با این حال در مقطع انتخابات (یک هفته قبل از انتخابات، روزانتخابات و یک هفته بعد از انتخابات) این رسانه کاملا به عنوان رسانه‌ای برای تشدید اختلافات و اغتشاشات عمل کرده و همصدا با فتنه‌گران داخلی و حامیان خارجی آن‌ها خواستار ابطال انتخابات و در مراحل بعد، زیر سؤال بردن اصل ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی شد.
 
ساختار این رسانه کاملا هماهنگ با ماموریت آن در جهت تبلیغ علیه جمهوری اسلامی و ولایت‌فقیه تنظیم شده و با عنایت به اینکه هزینه‌های آن توسط دولت و دستگاه امنیتی و جاسوسی بریتانیا تامین می‌شود، همچون ابزار رسانه‌ای آن‌ها عمل کرده است.
 
محتوای این رسانه ترکیبی است از گزارش‌های کوتاه خبری، تصاویر بریده و مونتاژشده، تحلیل‌های بسیار کوتاه، ولی هدفمند جاسازی شده در لابلای گزارش‌ها، اخبار مختلف از ایران و موضوعات مربوط به آن.
 
دعوت از افراد مختلف که عمدتا از اپوزیسیون خارج نشین یا از افراد نشان دار داخل کشور هستند برای ارائه تحلیل و نظر درباره موضوعات مختلف، تلاش برای انجام مصاحبه تلفنی با افراد مستقل و مسئولین کشور، همه و همه ترفند‌هایی برای اعمال سلطه فکری برمخاطب بوده‌اند و بی. بی. سی. به مدد سابقه طولانی در این زمینه از تجربیات خویش حداکثر استفاده را برده است. این ترفند این بار تا آنجا به کار بسته شد که حتی صدای افرادی همچون فرخ نگهدار (سرکرده گروهک فدائیان خلق اکثریت) نیزپخش شد که مردم را دعوت به پیوستن به جنبش سبز می‌کرد؛ یعنی همان دعوتی که رضا پهلوی از این رسانه مطرح نمود!
 
افزایش حجم برنامه‌های این تلویزیون بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات، حاکی از برنامه‌ای از قبل تعیین شده برای دخالت در رویداد‌های بعد از آن داشت و این «اضافه کاری» رسانه‌ای تا هفته‌ها ادامه یافت و سرانجام بعد از کنترل اوضاع در ایران و ناکام ماندن تلاش دشمنان و مزدوران آن‌ها در تامین اهداف پروژه براندازی نرم، روال کار تلویزیون فارسی بی. بی. سی. هم به حالت سابق برگشت.
 
این رسانه در فاصله ۱/۳/۸۸ تا ۱/۶/۸۸ بیش از ۲۳۰ هزار کلمه درباره انتخابات سخن پراکند. تردید نمی‌توان کرد که این رسانه در موقع مناسب و مقتضی و به هربهانه و دستاویزی دوباره همان رفتار خود در جریان اغتشاشات بعد از انتخابات را در پیش خواهد گرفت. (۱)
 
صدای آمریکا، ندای فتنه‌گران!
 
آلن هایت در کتاب تاریخ VOA، زمان تاسیس تلویزیون فارسی صدای آمریکا را سال ۱۹۹۶ عنوان می‌کند. به این ترتیب، نزدیک به دو دهه بعد از آغاز به کار احمدرضا بهارلو در مجموعه صدای آمریکا و راه‌اندازی رادیو فارسی، مسئولیت راه‌اندازی تلویزیون این مجموعه نیز به وی سپرده شد. در تاریخ ۱۸ اکتبر ۱۹۹۶، نخستین امواج تلویزیون فارسی صدای آمریکا با اجرای احمدرضا بهارلو برای تمام دنیا پخش شد.
 
صدای آمریکا که روزی ادعا می‌کرد در میان ایرانیان ۱۰ میلیون بیننده دارد، به اعتراف امیرعباس فخرآور یکی از نیرو‌های این رسانه، هم‌اکنون تعداد بیننده‌هایش از NITV لس‌آنجلسی هم کمتر شده و همه این‌ها به مدد سواستفاده بهاییان از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی، حمایت دولتمردان آمریکایی از آن‌ها و مدیریت بهاییان بر این رسانه است.
 
صدای آمریکا در فتنه ۸۸ همسو با دیگر رسانه‌های خبری «امپراطوری دروغ» در حمایت از سران و اصحاب فتنه سنگ تمام گذاشت، انتشار لحظه‌ای خبر‌های مرتبط با جریان فتنه، خبر سازی، انتشار شایعات در فضای رسانه‌ای و خبری و... از کارویژه‌های صدای آمریکا در این ماه‌ها بود.
 
حمایت رسانه‌ای سعودی از فتنه
 
کشمکش محافل وابسته به آل‌سعود با ایران حکایتی دیرین است و نمی‌توان آن را تنها به عنوان یک اتفاق جدید به حساب آورد. گرچه ابعاد این دشمنی در دوره‌های مختلف تغییراتی داشته، اما بی‌شک رفتار‌های رسانه‌های عربستانی پس از انتخابات دهم را باید نقطه اوج برخورد‌های خصمانه رژیم سعودی با نظام و مردم ایران به حساب آورد.
 
حوادث پس از برگزاری دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، صحنه آشکار دخالت‌های العربیه در امور داخلی ایران بود. برای مثال العربیه دربرنامه هفتگی «پانوراما» که شامگاه سه شنبه ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی پخش شد، تحت عنوان «بمب ساعتی قومیت‌ها» به موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و نقش قومیت‌ها در آن پرداخت! (۲)
 
در جریان فتنه ۸۸، قریب به اتفاق مطالب این رسانه، پخش دوباره همه فیلم‌ها و تصاویر درگیری‌ها و کشمکش‌ها در تاریخ معاصر ایران بوده تا این ذهنیت به بینندگان القا شود که دولتمردان ایران از ابتدا دچار تضاد ایدئولوژیک بوده‌اند.
 
افزون بر این، گردانندگان تحریریه این رسانه سعودی پس از انتخابات، برای زیر سؤال بردن نتیجه انتخابات و اثبات ادعای «امپراطوری دروغ» مبنی بر «تقلب در انتخابات» از هیچ ترفندی فروگذار نکردند. یکی از اقدامات این شبکه، که هر روز ساعت‌های زیادی از برنامه‌های آن را اشغال می‌کرد، پخش تصاویر آرشیوی برخی از نا‌آرامی‌ها بود که ادامه بحران در ایران را القا می‌کرد. شبکه تلویزیونی الجزیره قطر نیز نقشی مشابه را در حوادث پس از انتخابات ایران بازی کرد. (۳)
 
وزارت خارجه اسرائیل حامی رسانه‌ای فتنه!
 
اگرچه BBC و VOA نقش محرک جدی داشتند، اما نمی‌توان از دیگر ابزار‌های پیشرفته همچون وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، سایت‌های میزبان عکس و فیلم و از همه مهم‌تر وب سایت وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی در فتنه ۸۸ چشم پوشید.
 
چندی پیش از برگزاری انتخابات ایران، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی به نقل از وب‌سایت وزارت امور خارجه اسرائیل نوشت: «در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، دیپلمات‌ها و نمایندگی‌های اسرائیل در سراسر جهان ماموریت یافته‌اند تصویری کدر و سیاه از ایران انتشار دهند… به طور خلاصه هدف بدنام‌کردن وجهه ایران در سطح بین‌المللی در آستانه انتخابات این کشور است.»
 
در این گزارش «هاآرتص» با اشاره به یک تلگرام طبقه‌بندی شده در وزارت خارجه اسرائیل که در آن شرح دقیق جزئیات وظایف نمایندگان اسرائیل در پیش، طول و پس از انتخابات ایران مشخص شده، آمده بود: «صد‌ها ژورنالیست از سراسر جهان قرار است برای پوشش رسانه‌ای رویداد انتخابات به ایران سفر کنند. از این رو از نمایندگان اسرائیل خواسته شد پیش از سفر خبرنگاران، اطلاعات پیش زمینه علیه ایران را در اختیار آن‌ها قرار دهند.» (۴)
 
فیس بوک
 
در هفته‌های منتهی به انتخابات و جریان‌های بعدی، ایران شاهد هجمه تبلیغی و جنگ روانی بود که توسط سایت‌های ارتباط اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر صورت گرفت. در این میان فیسبوک نقش اساسی در آموزش حملات مخرب به خصوص حملات اینترنتی داس (DOS-DENIAL OF SERVIVE) به سایت‌های ایرانی به خصوص سایت‌های مخالف آمریکا داشت. (۵)
 
سایت‌های ارتباطات اجتماعی در ظاهر به منظور ایجاد فضایی برای حضور الکترونیکی افراد در جامعه چندصدایی غربی و بیان دیدگاه‌ها، پیدا کردن دوست، ارتباط با دوستان و فرستادن پیام‌های گروهی عمل می‌کنند، اما در باطن اغلب این وبگاه‌ها در خدمت بنگاه‌های خبری و اطلاعاتی قرار داشته و با جمع‌آوری اطلاعات شخصی از افراد اقدام به پرونده سازی و بعضا عضوگیری برای سازمان‌های جاسوسی و تروریستی غربی می‌کند.
 
کارکرد دیگر این وبگاه‌ها، خبررسانی از نوع شایعه است. از آنجا که خبر رسانی از نوع شایعه و غوغاسالارانه اگر ابتدا از یک بنگاه خبری بزرگ صورت بگیرد، پس از معلوم شدن عدم صحت سبب تخریب شدید وجهه آن خبرگزاری می‌شود، استفاده از شخصیت‌های حقیقی ساختگی بر روی این گونه سایت‌ها تا حدود زیادی از هزینه‌های شایعه‌پراکنی برای بنگاه‌های پروپاگاندا می‌کاهد.
 
در فتنه ۸۸ بنگاه‌های دروغ‌پراکنی غربی به طور دائم این ادعا را مطرح می‌کردند که دولت ایران اقدام به کند کردن و قطع اینترنت در داخل کشور نموده و اینگونه وانمود می‌کردند که حکومت جمهوری اسلامی درصدد ایجاد اختناق است.
 
همچنین صفحات زیادی به اعلامیه‌های عناصر گروهک‌های معاند و محارب اختصاص یافته و تلاش شده بود که مردگان سیاسی را به هر گونه که هست زنده کرده و به آنان شخصیت ببخشند. این عمل فیس بوک با سوت و کف کشور‌های غربی همراه بود، این اقدام فیسبوک در فتنه ۸۸ در حالی صورت می‌گرفت که چند ماه پیش از آن و در جریان حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه، فیس‌بوک اقدام به خاموش کردن معدود صدا‌هایی نمود که تلاش در خبررسانی در مورد مظلومیت مردم فلسطین می‌کردند. (۶)
 
فیس بوک در برهه فتنه ۸۸ چهارمین سایت پربازدید دنیا بود که از ابتدای راه‌اندازی و در خلال مراحل گسترش به یک ابزار مهم جاسوسی تبدیل شده و در چارچوب خواسته‌ها و اهداف رژیم صهیونیستی گام بر می‌داشته و برمی‌دارد.
 
فیسبوک در جریان انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و حوادث پس از آن کوشید با استفاده از احساسات جوانان ساده‌اندیش و ناآگاه، تصویری غیرواقعی از ماهیت سیاسی ایران به نمایش بگذارد و با تبلیغات گسترده خود عده بیشتری را جهت خدمت به اهداف رژیم صهیونیستی به کار گیرد.
 
شبکه‌ای که آمریکا اجازه تعطیلی موقت آن را نداد!
 
سایت دیگری که در فتنه ۸۸ و در کنار فیس بوک در خدمت امپراطوری خبری دشمن فعالیت جدی را دنبال می‌کرد توئیتر بود. عملکرد توئیتر به صورت یک وبلاگ خلاصه و شبیه به پیامک‌های اس‌ام‌اس بوده و در طول هفته‌های قبل و پس از انتخابات ۸۸ به صورت جدی در اختیار سازمان‌های خارجی برای تهییج و هماهنگی با اعضا و هوادارانشان در داخل کشور برای تجمع و اغتشاش قرار گرفته بود.
 
بدین ترتیب توئیتر نقش بی‌سیم و شبکه ارتباطی نیرو‌های ضدانقلاب را بازی می‌کرد به طوریکه در کنار حرکت این سایت‌ها شاهد فشار دستگاه حکومتی آمریکا بر توئیتر بودیم که حتی تعمیرات ماهیانه خود را انجام ندهد تا اینکه ارتباط ضدانقلاب و اصحاب فتنه در داخل کشور لحظه‌ای قطع نشود.
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۵ شهریور ۱۳۸۹ در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری به این مسئله‌اشاره کرده و فرمودند: «در همان بحبوحه‏ جریان فتنه‌‏ سال ۸۸ شنیدید که یکى از شبکه ‏هاى اجتماعى اینترنتى که در ارتباط با معارضین فعال بود، خبرهاى اینجا را ببرند، دستورهاى آنجا را برسانند، همین طور شلوغ کنند، فضا را چه کنند، می‌خواست موقتاً براى تعمیرات کارش را تعطیل کند.
 
دولت آمریکا مانع شد، گفت شما اگر الان، ولو براى تعمیرات تعطیل موقت بکنید، این به معارضین داخل ایران ضرر می‌زند؛ جلویش را گرفتند. یعنى تعطیلى موقت را به این شبکه‏ اجتماعى اجازه ندادند. یعنى کمک‌هاى اینجورى بود و انواع و اقسام کمک‌ها و اعانت‌هایى که به این‌ها می‌شود.»
 
پی نوشت‌ها در دفتر روزنامه موجود است
 
و این گونه بود که یوم‌الله ۹ دی فرا رسید!

* «در ظهر عزا حرمت ارباب شکستند علمدار کجایی، این فتنه گران راه عزاداران تو بستند علمدار کجایی» شعاری بود که جمعیت کم نظیر راهپیمایان تهرانی در خیابان‌های منتهی به میدان انقلاب بار‌ها و بار‌ها آن را فریاد زدند.
 
راهپیمایان تهرانی که همزمان با بسیاری نقاط کشور در خیابان‌های تهران حضور پیدا کردند تا انزجار و خشم خود از حرمت شکنی نسل جدید منافقین به ساحت حضرت سیدالشهدا (ع) را اعلام کنند، در ادامه نیز با شعار‌هایی نظیر «لعن علی عدوک یا حسین، خاتمی و کروبی و میرحسین»، «هرجا که اغتشاشه، فائزه رد پاشه»، «جمهوری اسلامی شعار مسلمین است، جمهوری ایرانی حرف منافقین است»، «خامنه‌ای کیست علی زمان، مرگ بر این خوارج نهروان»، «به کوری منافق بسیجی بیدار است، برای هر بسیجی شهادت افتخار است»، «ما منتظریم تا علی اذن دهد، چشم سران فتنه را کور کنیم»، «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر موسوی»، «مرگ بر کروبی»، «مرگ بر خاتمی»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر منافق»، «کروبی بی‌سواد، آلت دست موساد»، «سی سال توی جبهه‌ها، بسیجی‌ها رو زدن، صدام حسین نتونست، با میرحسین اومدن»، «حرف ما یک کلام، محاکمه والسلام»، «جنبش اشرافیت، گوگوش شده حامی‌ات»، و... نسبت به سران فتنه خشم خود را ابراز کردند.
 
* جمعیت مردم انقلابی در شهر تهران به حدی بود که بسیاری از رسانه‌های غربی با سکوت کامل نسبت به این اتفاق، سانسور خبری کامل را در پیش گرفتند و برخی دیگر از این شبکه‌ها نیز به خلاصه‌ترین حالت ممکن صحنه‌هایی از راهپیمایی را نشان داده و جمعیت میلیونی حاضر در خیابان را «چند صد هزار نفر» عنوان کردند.
 
برآورد‌ها از جمعیت راهپیمایان این روز در تهران قریب به ۵ میلیون نفر بود. جمعیت مردم تهران از شرق حد فاصل پل چوبی تا میدان انقلاب، از غرب حد فاصل دانشگاه شریف تا میدان انقلاب، از جنوب حد فاصل میدان حر تا میدان انقلاب و از شمال حد فاصل بلوار کشاورز تا میدان انقلاب بود.
 
* جمعیت میلیونی عزاداران هتک حرمت مقدسات توسط حامیان موسوی در روز عاشورا، پس از اتمام تجمع عظیم خود، در مسیر‌های بازگشت به سمت منازل در خیابان‌های فرعی و اصلی تهران، اقدام به برگزاری راهپیمایی خودجوش کردند.
 
در حالی که جمعیت حاضرین در تجمع امروز از شرق به میدان امام حسین و از غرب به میدان آزادی رسیده است، مردم خشمگین در مسیر‌های بازگشت از اجتماع عاشورائیان در خیابان‌های توحید، یادگار امام، کارگر شمالی، بلوار کشاورز، خیابان ولیعصر، خیابان جمهوری، خیابان کارگر جنوبی و برخی دیگر از خیابان‌های فرعی اقدام به برگزاری راهپیمایی‌های خودجوش کردند. همچنین در خیابان فردوسی، تظاهرکنندگان این خیابان، هم اکنون تجمع اعتراضی را در مقابل سفارت انگلیس بر پا کرده‌اند.
 
این تجمع‌کنندگان که جمعیت آن‌ها به هزار نفر می‌رسد، شعار می‌دهند: «سفارت موسوی تعطیل باید گردد، سفیر روباه پیر اخراج باید گردد»، «بی. بی. سی ساکت باش»، «لانه روباه پیر تسخیر باید گردد»، «مرگ بر انگلیس»، «بی. بی. سی بی‌حیا، دوربین را بردار بیا»
 
* پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا فرمودند: «اگر این مسئله اتفاق نمی‌افتاد و عده‌ای وسط راه، سست‌عنصری نشان نمی‌دادند، امروز وضع کشور در زمینه‌های مادی و معنوی خیلی بهتر بود، اما همانگونه که بار‌ها تأکید شد و واقعیت‌های جامعه نیز نشان می‌دهد هر مقدار ریزش بود دو برابر آن رویش وجود دارد.»/۱۰۱/۹۶۹/م
منبع: کیهان
ارسال نظرات