۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۵۹۱۷۷۸
نقد بهتان؛

"بهتان علیه نظام" با طعم مغالطه

حجت الاسلام اشکوری گفت: در صدر اسلام عملیات روانی دشمن علیه اسلام شعر و خطابه بود و جریان کفر نیز از این فضا استفاده می‌کرد.

حجت الاسلام سید عبدالمجید اشکوری، استاد فلسفه سیاست، درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره مستندی که اخیرا بی بی سی علیه جمهوری اسلامی منتشر کرد، به نقد و بررسی پرداخت و گفت: ابتدا باید دید که معنای بهتان چیست.

وی افزود: برای فهم روایت بایستی شرایط مکانی و زمانی را در نظر گرفت تا فهمیده شود که برای چه چیزی از این عنوان صادر می‎شود. در صدر اسلام عملیات روانی دشمن علیه اسلام  شعر، خطابه و ... بود و جریان کفر نیز از این فضا استفاده می‌کرد و به جریان اسلام بهتان می‌زد. تفکر اسلامی در مقابل به جریان کفر بهتان زد؛ ولی کاری که از سوی اسلام صورت گرفت، چیزی متفاوت از تهمتی بود که جریان کفر و نفاق به اسلام وارد می‌کرد.

استاد موسسه امام خمینی(ره) با توجه به نسبت دروغ به مخالفان تصریح کرد: از نظر لغوی تهمت به معنای متهم کردن است. وقتی کفر و نفاق متهم می‌شود، این اتهام واقعی است و دروغی در آن دیده نمی‌شود، اتهامی که در حوزه عملیات روانی علیه مسلمانان استفاده می‌کنند، غلط است ولی نسبت مسلمانان به آنها درباره فسادی که رخ داده، صورت می‌گیرد.

وی به ابعاد مختلف اهمیت افکار عمومی در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: تهمت زدن، یعنی رفتار و کار غلط کفر و نفاق را نشان بدهیم و آنها را نسبت به واقعیت عملکردشان متهم کنیم؛ به همین جهت معنای لغوی حدیث و نگاه اهل فن به موضوع از این منظر است.

لازم به ذکر است متن کامل گفت‌وگوی تفصیلی با این استاد حوزه به زودی در خبرگزاری رسا منتشر می شود. /882/ت302/س

علی اصغر سیاحت هویدا
ارسال نظرات