۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۵۹۱۵۶۷

عالم اهل سنت مصر بر ضرورت محاسبه نفس تاکید کرد

عالم اهل سنت مصر بر ضرورت محاسبه نفس تاکید کرد
وزیر اوقاف مصر با بیان اهمیت محاسبه نفس تاکید کرد که از نشانه‌های انسان مومن حسابرسی از نفس است.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، شیخ محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر در سخنانی با عنوان «نیاز به دین و ضرورت محاسبه نفس» از نشانه‌های ایمان و بلوغ فکری را محاسبه نفس و انقیاد در برابر آموزه‌های دینی دانست.

شیخ جمعه با اشاره به نحوه خلقت انسان در آیات قرآن تاکید کرد که برخی افراد از زمان صدر اسلام تا به امروز به مقابله با نعمت‌های الهی پرداختند اما نتیجه‌ای جز خفت، ذلت و خواری آنان را در بر نداشت.

وی با بیان اهمیت محاسبه نفس گفت: عاقل کسی است که همواره از نفس خود حسابرسی کرده و می‌داند که راهکار نجات در آخرت مراقبت دائمی از نفس است. هر آنکس که در دنیا به حساب خود برسد در آخرت سبکبار محشور خواهد شد.

وزیر اوقاف مصر افزود: چه بسا بی‌توجهی به حسابرسی نفس به خسران و پشیمانی در آخرت منجر شود. برخی افراد هر لحظه، برخی روزانه و برخی سالانه از نفس خود مراقبت و محاسبه نفس می‌کنند.

عالم اهل سنت مصر دنیا را محل گذران و عبور دانسته و خاطر نشان کرد: دنیا بسان بازاری است که هرکسی در آن سود کرد، خوشحال و هر کسی ضرر کرد، ناراحت و غمگین خواهد بود. سعادتمند کسی است که ناصح امین دارد و بدبخت کسی است که تنها به خودش توجه داشته و سخن کسی در وی موثر نیست.

شیخ جمعه با بیان آنکه محاسبه نفس تنها به انجام شعائر و عبادات دینی منحصر نمی‌شود، دوری از گناه را نیز از شرایط محاسبه نفس برشمرده و اظهار داشت: عده‌ای با اهمال و بی‌توجهی، نفس خود را به حال خویش رها کرده و نسبت به شیوه کسب درآمد، رزق و روزی خود اهتمامی نمی‌ورزند.

وی در پایان تصریح کرد: مسلمان باید نفس خود را پیرامون مسائل متعددی مانند مبارزه با ظلم، تبعیض، فساد و بی‌عدالتی، حمایت از یتیم، بینوایان، نیازمندان و رعایت حقوق عمومی و خصوصی و انجام واجبات دینی، شرعی و تلاش برای رشد، تعالی و خدمت به همنوعان و کشور بازخواست کند./981/ب901/ف

ارسال نظرات