۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۵۹۱۲۶۳
رییس مرکز آموز زبان معارف اسلامی المهدی خبر داد؛

آموزش زبان فارسی به بیش از دویست هزار نفر در المصطفی

آموزش زبان فارسی به بیش از دویست هزار نفر در المصطفی
حجت الاسلام کارگر با اشاره به نقش زبان فارسی در بازشناسی و بازآفرینی میراث های معنوی از آموزش این زبان به بیش از دویست هزار نفر در المصطفی خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان به همت بنیاد سعدی پیش از ظهر امروز در سالن نشست‌های شهید عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) قم آغاز شده و تا بعد از نماز مغرب و عشاء ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام محمدرضا کارگر رییس مرکز آموز زبان معارف اسلامی المهدی در این گردهمایی اظهار داشت: پنجمین گردهمایی مراکز آموزش زبان و ادبیات فارسی در حالی برگزار می‌شود که تحقیقات ادبی در ایران نه تنها بر دوش یک قرن اهتمام علمی و پژوهشی و مطالعات روشمند تکیه زده است، بلکه چند هزار سال تمدن انسانی و فرهنگی و دغدغه اسطوره آفرینان و حماسه سازان و عارفان نامدار را با خود به عنوان پشتوانه دارد.

وی با بیان این که همایش امروز در نوع خود، به مثابه پاسداشت مجاهدت پژوهشی قریب به یکصد سال سرمایه‌های فکری این مرزوبوم در حوزه زبان فارسی است، گفت: این همایش کوششی برای توسعه و تکامل اهتمام بزرگان ادب معاصر به شمار می‌آید که در یک کلام، حاصل زحمات آنان، زبان و ادبیات فارسی را به روایت درخشان میراث‌های معنوی این سرزمین و نماد تمدنی معاصر ایران در قلمرو علوم انسانی تبدیل کرده و در سراسر جهان به نمایش در آورده است.

رییس مرکز آموز زبان معارف اسلامی المهدی تأکید کرد: اینگونه رویداد‌های فرخنده، نشانه‌هایی از ظرفیت‌ها و برکات انقلاب اسلامی به شمار می‌آید که به دلیل مانشیت فرهنگی و تمدنی این انقلاب عظیم، پاسداشت کوشش‌ها و ارزش‌های علمی و تحقیقی گذشتگان و حاضران از طریق بر پایی چنین همایش‌های علمی به ما گوشزد می‌شود و به ما الهام می‌بخشد که عالمان را عزیز بداریم و تکریم آنان و نسل جوان دانش دوست را بر خود فرض بدانیم.

وی بیان داشت: نظام جمهوری اسلامی بر آن است که برای پایه گذاری شالوده تمدن نوین خود، تشویق دانشمندان و محققان را فرض بداند، نظامی که منشور اصلی آن، یعنی قرآن کریم می‌فرماید: «یرفع الله اللذین آمنوا منکم والذین أوتوا العلم درجات» یعنی تنها صاحبان علم و کمال به درجات رفیعی نزد خدا می‌رسند.

وی با بیان این که زبان و ادبیات فارسی به دلیل در برداشتن توأمان امتیازات و ویژگی‌های پرجاذبه، شایسته آن است که جملگی با جان و دل و با روشمندی و ظرافت در توسعه و پیشرفت آن بکوشیم، خاطرنشان کرد: بر همه ما فرض است ادبیات فارسی را به جهانیان معرفی کنیم و به همگان اعلام کنیم که حقیقت تمدن، همان فرهنگ است و فرهنگ، در علوم انسانی ریشه دارد و زبان و ادبیات فارسی مرکزیت علوم انسانی ایران است.

حجت الاسلام کارگر یادآور شد: زبان فارسی می‌تواند به این وظیفه خطیر خود در باز شناسی و بازآفرینی میراث‌های معنوی و شناساندن آن به جهانیان عمل کند و به تربیت نسل آینده همت گمارد تا که این پرچم فرهنگ ایران زمین را برای مخاطبان جهان در اهتزاز نگه دارند.

وی تصریح کرد: امروز جامعه المصطفی (ص) با بیش از ۱۷۰ واحد آموزشی و قریب به چهار دهه فعالیت به عنوان یک نهاد علمی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی با هویت حوزوی، به یاری قرآن و پیروی از سنت نبوی و سیره‌ اهل بیت و ارزش‌های والای انقلاب اسلامی در پی تربیت عالمان دینی پارسا و متعهد برای پاسخگویی به نیاز‌های جامعه اسلامی و تشنگان معارف اسلامی از سراسر جهان است.

رییس مرکز آموز زبان معارف اسلامی المهدی در ادامه با بیان این که المصطفی تشنگان حقیقت را از سراسر جهان حول این محور گرد آورده است، خاطرنشان ساخت: در ابتدای کار با آموزش زبان فارسی در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی به عنوان صف محوری و سایر مراکز متولی از جمله موسسه آموزش عالی بنت الهدی (برای خواهران)، دانشگاه مجازی و نمایندگی‌های اصفهان، آشتیان، تبریز، مشهد، گرگان و سایر مراکز تحت اشراف، مسیر علاقه‌مندان را هموارتر می‌سازد.

وی اضافه کرد: المصطفی تاکنون با آموزش بیش از دویست هزار نفر به صورت مستقیم و با واسطه می‌توان گفت که شاید جایی در کشور وجود نداشته باشد که چنین خدمتی را به عرصه زبان و ادب فارسی ارائه نموده باشد.

حجت الاسلام کارگر در بخش پایانی سخنان خود با توجه به دغدغه رهبر معظم انقلاب در خصوص زبان فارسی و این که ایشان وضعیت فعلی زبان فارسی را در برابر هجمه گسترده واژگان خارجی نگران کننده دانسته اند، بر همه ما واجب است که در پیشگیری از یک استحاله فرهنگی بکوشیم./۱۳۳۰/پ202/ب1
ارسال نظرات