۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۵۹۱۲۳۱
آیت الله علیدوست در گفت وگو با رسا:

آیت الله شاهرودی ضمن اهتمام بر مباحث علمی دغدغه خدمت به مردم و نظام داشت

آیت الله شاهرودی ضمن اهتمام بر مباحث علمی دغدغه خدمت به مردم و نظام داشت
عضو جامعه مدرسین با اشاره به خدمات آیت الله شاهرودی به حوزه و نظام گفت: خدمت به مردم، رهبری، انقلاب یک دغدغه مستمر و نهادینه شده در وجود آن مرحوم بود.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت و با اشاره به نحوه ارتباط خود با این عالم فقید، اظهار داشت: بنده از طریق مطالعه آثار فقهی و اصولی و بحث و تبادل نظر علمی با آیت الله هاشمی شاهرودی در ارتباط بودم.

وی با تأکید بر این که آیت الله هاشمی شاهرودی به معنای واقعی کلمه مجتهد و فقیه و به اصطلاح علمی مبانی در دست ایشان بود، افزود: آن عالم بزرگ سرعت انتقال بسیار بالایی داشت و مسأله ای را که شاید برخی ساعت ها باید راجع به آن فکر می کردند، در چند دقیقه پاسخ می داد.

استاد درس خارج حوزه علمیه انضباط در فقه را از ویژگی های بارز مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی برشمرد و گفت: برخی از تفکرات ژورنالیستی و پوپولیستی در مرحوم شاهرودی نبود و فقه وی فقه پایا و دارای اصول بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که نظرات علمی آیت الله هاشمی شاهرودی صائب بود، تصریح کرد: نظرات فقهی مرحوم آیت الله شاهرودی در مقایسه با اقدام کار گشاتر و عملی تر بود.

آیت الله علیدوست تلمذ در محضر بزرگانی همچون شهید صدر، امام خمینی(ره) و آیت الله خویی را جزء افتخارات آیت الله هاشمی شاهرودی ذکر کرد و گفت: فرد مستعد وقتی استاد قوی ببیند و مدت طولانی تلاش کند انضباط و پویایی خاصی در فقه او به وجود می آید.

استاد درس خارج حوزه علمیه مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی را افزون بر تسلط بر فقه یک اصولی بسیار قوی دانست و ابراز کرد: آن عالم بزرگ از نظر علمی و اجتهاد در جایگاه بلندی ایستاده بود.

وی با بیان این که برخی شاید فقیه و عالمی برجسته باشند اما برخی کارها و خدمات شاید کمتر برایشان اولویت دارد، گفت: آیت الله هاشمی شاهرودی در کنار توجه به مسائل علمی دغدغه خدمت به مردم، کشور و نظام داشت.

آیت الله علیدوست پذیرفتن ریاست قوه قضائیه را نشانه توجه این عالم بزرگ به خدمت به نظام اسلامی ذکر کرد و افزود: برخی پذیرش این مسؤولیت را خسران علمی می دانستند اما ایشان در راستای اطاعت از فرمان رهبر انقلاب حرکت کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه ادامه داد: آیت الله هاشمی شاهرودی وقتی از ریاست قوه قضائیه فاصله گرفت این گونه نبود که نظام را رها کند بلکه در مسؤولیت های مختلف به نظام اسلامی خدمت می کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه خدمتگزاری به انقلاب اسلامی را جزء ویژگی های بارز آیت الله هاشمی شاهرودی خواند و گفت: خدمت به مردم، رهبری، نظام و انقلاب یک دغدغه مستمر و نهادینه شده در وجود ایشان بود.

وی با تأکید بر این که مواضع انقلابی آیت الله هاشمی شاهرودی همیشه در جهت تقویت انقلاب و نظام اسلامی بود، اظهار داشت: آن مرحوم در مرئا و مسمع موضع گیری بود و شخصیتی در حاشیه نبود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آیت الله هاشمی شاهرودی سیاستمداری مطلق گرا نبود به این معنا که یک جریان را تأیید صددرصد نمی کرد و گروهی را صد و گروهی را صفر نمی دید.

آیت الله علیدوست با بیان این که رهبر معظم انقلاب اعتماد ویژه ای به آیت الله هاشمی شاهرودی داشتند، ابراز کرد: در مواقعی که نیاز به حکمیت و داوری بود،  مرحوم هاشمی شاهرودی از سوی رهبری برای این کار تعیین شدند.

استاد درس خارج حوزه علمیه برخورد با سعه صدر در قضایای مختلف را از دیگر ویژگی های مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی برشمرد و گفت: رفتار اینچنینی با مسائل از ایشان یک سیاستمدار غیر مطلق گرا ساخته بود.

وی با تسلیت در گذشت آیت الله هاشمی شاهرودی به خانواده این عالم ربانی، بیان کرد: با فقدان این عالم بزرگ؛ امام زمان(عج) سربازی نمونه، حوزه های علمیه استادی مشفق و کشور، رهبری و نظام خدمتگزاری صادق را از دست دادند؛ امیدواریم افرادی بتوانند جایگزین ایشان شوند و خلأ این عالم بزرگ را پر کنند./927/ت301/ق

ارسال نظرات